گزارش ۲۰۱۷ ضد تروریسم آمریکا؛ حملات کمتر، تهدیدات تروریستی پیچیده‌تر

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، براساس این گزارش که چهارشنبه منتشر شد، ۸۵۸۴ حمله تروریستی سال ۲۰۱۷ در سراسر جهان رخ داد که نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گزارش ۲۰۱۷ ضد تروریسم آمریکا؛ حملات کمتر، تهدیدات تروریستی پیچیده‌تر

براساس گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا، گروه‌های تروریست خارجی و وابستگان آنان در ۲۰۱۷ سال بدی را سپری کردند. این گزارش همچنین می‌گوید که در مجموع ۸۵۸۴ حمله تروریستی در سراسر جهان به وقوع پیوست که نسبت به سال قبل آن ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، براساس این گزارش که چهارشنبه منتشر شد، ۸۵۸۴ حمله تروریستی سال ۲۰۱۷ در سراسر جهان رخ داد که نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. در نتیجه این حملات بیش از ۱۸ هزار و ۷۰۰ تن کشته شدند که یک‌چهارم از آنان عاملان حمله بودند. مجموع تلفات هم به نسبت سال ماقبل آن ۲۷ درصد کاهش داشته است.

دولت آمریکا در گزارش سالانه خود با محوریت تروریسم اعلام کرد، گروه‌های تروریست خارجی و وابستگان آنها در ۲۰۱۷ سال بدی را پشت سر گذاشتند که با عقب‌راندن داعش از سوی آمریکا و سایر کشورها همزمان شد اما به ادعای این گزارش، القاعده همچنان تهدیدی مرگبار توصیف شده است.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین آنچه که "شبه نظامیان تحت حمایت ایران" خوانده شده، تهدیدی علیه امنیت آمریکا و منطقه دانسته شده‌اند.

ناتان سیلز، هماهنگ‌کننده وزارت خارجه آمریکا در امور مبارزه با تروریسم تاکید کرد، علت عمده کاهش تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۷ حین حملات، ارتقای شرایط امنیتی در عراق است.

همچنان بیش از نیمی از تمام حملات تروریستی تنها در پنج کشور رخ می‌دهد؛ افغانستان، هند، عراق، پاکستان و فیلیپین و ۷۰ درصد از مجموع تلفات حملات تروریستی در پنج کشور افغانستان، عراق، نیجریه، سومالی و سوریه است. براساس این گزارش، اوضاع امنیتی در افغانستان در نتیجه حملات هماهنگ طالبان شامل شبکه حقانی رو به وخامت گذاشته است. برخی از این حملات از پاکستان طراحی و اجرا شده‌اند. گرچه در این گزارش نام چهار کشور به عنوانن حامیان تروریسم آمده است اما عراق همچنان در صدر تهدیدات است.

در گزارش سالانه آمریکا همچنین ادعا شده است که ایران در حال تضعیف دولت‌های مشروع و منافع آمریکا در افغانستان، بحرین، عراق، لبنان و یمن است. در ادامه این گزارش آمده است، جنگ داخلی هفت ساله در سوریه به حزب‌الله لبنان هم تجارب جنگی مهمی آموخته است. سه کشور دیگر حامی تروریسم از دید وزارت خارجه آمریکا، کره‌شمالی، سوریه و سودان هستند.

براساس این گزارش، چشم‌انداز تروریسم به طور کلی در سال ۲۰۱۷ پیچیده‌تر شد. در حالی که داعش اکثر اراضی تحت کنترلش در عراق و سوریه را از دست داد، به سمت مدلی پراکنده‌تر روی آورد که طبق آن حامیان داعش در سراسر جهان به انجام حملات از هر طریقی تشویق شدند. چنین تلاش‌هایی به حملات مرگبار در منچستر، بارسلون و نیویورک ختم شد.

هماهنگ‌کننده وزارت خارجه آمریکا در امور مبارزه با تروریسم در کنفرانسی خبری گفت، گرچه داعش در سال ۲۰۱۷ توجه اکثر جهان را به خود معطوف کرده بود اما القاعده به آرامی عضوگیری و عملیات‌هایش را توسعه داد. او القاعده را "دشمنی مصمم و صبور" توصیف کرد. او گفت: گرچه داعش در صدر اخبار بود اما ما همچنان متمرکز و مصمم برای رویارویی با القاعده در هر نقطه‌ای هستیم.

در این گزارش همچنین به گروه‌های تروریستی کوچکتر شامل بوکوحرام در کشورهای آفریقایی متعدد و گروه جیش محمد و لشکر طیبه مستقر در پاکستان به عنوان تهدیداتی در جنوب آسیا اشاره شد. در این گزارش همچنین به نام حماس برای آنچه تلاش‌هایش در بازسازی ظرفیت‌های نظامی برای انجام حملات علیه اسرائیل خوانده شد، اشاره شده است.

این گزارش همچنین می‌گوید که داعش اکنون همچنان چین و منافع این کشور در اطراف جهان را تهدید می‌کند که پس از ملحق شدن بعضی از شهروندان چینی به آن رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هماهنگ‌کننده امور ضدتروریسم وزارت خارجه آمریکا گفت القاعده هم هرچند برای چندین سال تحت‌الشعاع داعش بوده، اما تهدیدی بالقوه در سراسر جهان است و از جمله مسئول بمب‌گذاری با کامیونی در اکتبر ۲۰۱۷ در موگادیشو، پایتخت سومالی است که بیش از ۳۰۰ کشته بر جای گذاشت.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها