کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو‌ با خبرفوری:

سعودی ها از گسترش شیعه در کشورهای عربی هراس دارند/ باید حواسمان به نقشه های آمریکا در جهت تخریب روابط ایران و‌ عراق باشد

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکا و سعودی ها از گسترش روابط ایران و عراق هراس جدی دارند از این رو از هر اقدامی برای تخریب این رابطه دریغ نمی کنند.

سعودی ها از گسترش شیعه در کشورهای عربی هراس دارند/ باید حواسمان به نقشه های آمریکا در جهت تخریب روابط ایران و‌ عراق باشد

سعدالله زارعی در گفت و گو‌ با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره اینکه چه جریاناتی درصدد تخریب روابط ایران و عراق هستند اظهار کرد: روابط خارجی ایران همواره از سوی دشمنان کشورمان مورد دقت قرار دارد اما در این میان تعاملات میان ایران و عراق زیر ذره بین بیشتر بدخواهان دو کشور قرار دارد.

وی تصریح کرد: عراق در شرایط امروز با داشتن جمعیت اکثریت شیعه دارای موقعیت های مذهبی و دینی بسیار با ایران است و شیعه عراقی با شیعه ایرانی از نظر موقعیت استراتژیکی دارای ویژگی بسیاری است از این رو دشمنان دو کشور از افزایش قدرت شیعیان واهمه بسیاری دارند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطرنشان کرد: عراق در بین کشورهای عربی پرجمعیت ترین کشوری است که جمعیت شیعه را در خود جای داده از این رو قطعا با این وضعیت می تواند نقطه اتصال گسترش تشييع در ساير کشورهای مسلمان به خصوص عرب زبانان باشد.

زارعی تاکید کرد: در زمینه انرژی به ویژه نفت هر دو کشور ایران و عراق از نظر فروش نفت رتبه های دوم و سوم‌اپک را به خود اختصاص دادند از این رو قطعا دو کشور می توانند در معاملات نفتی در جهان و در منطقه تاثیرگذار باشند از این رو کشورهای مخالف این دو کشور توطئه های بسیاری را برای تخریب روابط دو کشور به کار بستند.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که در روابط ایران و عراق قابل اهمیت است توجه به این موضوع بوده که ‌برخلاف همسایگان ایران در حوزه زمینی عراق تنها کشوری است که در حوزه سرزمینی در گذشته با ایران اختلافاتی داشته اشت به گونه ای که ما شاهد تنش های بسیاری بین دو کشور از جمله جنگ ۸ ساله ایران و عراق بودیم از این رو دشمنان با تخریب روابط ایران و عراق می توانند به اهداف خود در جهت ایجاد دشمنی بین دو‌کشور وارد عمل شوند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: موقعیت سرزمینی عراق در منطقه مقاومت با حضور کشورهایی چون لبنان، ایران و سوریه دلیل دیگر تلاش دشمنان برای از بین بردن روابط ایران و‌ عراق است روندی که شاهدیم آمریکا و‌ متحدان سعودی خود برای آن تلاش بسیاری به کار بستند ولی هنوز به نتیجه نرسیدند.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • محسن
    0

    خيري در روابط با عراق وجود ندارد ولشان كنيد هر كسي به فكر ملت خودش است

  • تنها
    0

    کسی نمیخواد رابطه رو خراب کنه رابطه تو همون هشت سال جنگ که مردم این ملت به خاک وخون کشیده شدن وشیمیایی وچیزهای دیگه رو مردم نباید یادتون بیارن مثل اینکه حافظه تاریخیتون خیلی ضعیف شده عراق قابل اعتماد نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها