حمایت 90 درصدی کانون ثبت پتنت از اختراعات/پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان در تجاری‌سازی

کانون ثبت پتنت ایران علاوه بر حمایت 90 درصدی از ثبت بین‌المللی اختراعات از شرکت‌های دانش‌بنیان تا زمان تجاری‌سازی اختراعات آنها پشتیبانی می‌کند.

حمایت 90 درصدی کانون ثبت پتنت از اختراعات/پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان در تجاری‌سازی

کانون پتنت ایران در راستای ترویج بیشتر ثبت اختراع در دانشگاه‌های کشور و ترغیب اساتید و دانشجویان به ثبت دستاوردهای پژوهشی خود در قالب اختراع، به ازای هر پتنت دانشگاهی که در ادارات ثبت اختراع معتبر دنیا تأیید نهایی شده است، مبلغ 10 میلیون تومان پرداخت می‌کند.

بر این اساس، 18 دانشگاه و پژوهشگاه در سال 94 از حمایت تشویقی ثبت اختراع کانون پتنت ایران و در راستای حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار شدند.

از کل 195 اختراع گرنت شده در ادارات ثبت اختراع USPTO و EPO تا پایان شهریور ماه 1394، تعداد 105 پتنت توسط دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایرانی، موفق به دریافت گرنت شده‌اند که در 87 مورد از این پتنت‌ها تنها یک دانشگاه یا پژوهشگاه نقش داشته است و تعداد 18 مورد نیز به صورت مشترک بین چند دانشگاه یا پژوهشگاه کشور بوده است.

در 14 مورد از پتنت‌های مشترک، 2 دانشگاه یا پژوهشگاه نقش داشته‌اند که مبلغ تشویقی به هر کدام برابر 5 میلیون تومان و 4 پتنت نیز بین 3 دانشگاه یا پژوهشگاه مشترک بوده است و مبلغ تشویقی به هر کدام برابر 3 میلیون تومان بوده است.

کانون ثبت پتنت برای حمایت بهتر، دفاتر تجاری‌سازی یا مالکیت فکری را در دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی کرده است تا با برگزاری کارگاه‌های تخصصی ثبت اختراع و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های کانون را اطلاع‌رسانی کنند؛ تا کنون با همکاری وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور 41 دفتر مالکیت فکری ایجاد شده و به شبکه همکاران کانون پتنت پیوسته‌اند.

بر اساس اعلام مهدی ضیغمی، مدیر کانون پتنت در سال 2015 بر اساس آمار ثبت اختراع بین‌المللی ایران 48 اختراع بوده است که این رقم در سال 2016 به 94 رسید که رشدی دو برابری را داشته که بیش از 30 درصد این ثبت اختراع با حمایت کانون انجام شده است.

وی با بیان اینکه کانون از اواخر سال 94 به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کرده و از همان زمان کار ثبت اختراع در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: در کنار این مساله کیفیت هم همواره مدنظر کانون پتنت بوده است؛ بر این اساس سال 94 تعداد درخواست‌های ارسالی به کانون 160 درخواست برای ثبت بود که در سال 95 این رقم به 300 درخواست رسید که بین 20 تا 30 درصد این تعداد پذیرفته می‌شود. البته بررسی و داوری‌ها در کانون کاملا حرفه‌ای بوده و بر اساس استاندارد جهانی انجام می‌شود.

امیرحسین برنایی، نماینده کانون پتنت ایران نیز در گفت‌وگو با ایسنا گواهی ثبت اختراع یا پتنت را سندی دانست که انحصار تودیع یک فناوری در قالب اختراع را به ثبت می‌رساند، افزود: در هر کشور قوانین مربوط به پتنت متفاوت است و بر اساس آن سازمان مربوط اقدام به اعطای گواهی ثبت پتنت می‌کند.

وی با اشاره به 3 شرط اصلی ثبت یک اختراع، خاطر نشان کرد: کاربرد صنعتی یا سودمندی، دارای نوآوری و ابتکاری بودن از شروط اصلی برای ثبت پتنت است که در سیستم ثبت اختراع کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

برنایی با اشاره به پتنت و منبع درآمدها، خاطر نشان کرد: شرکت‌ها دارایی‌های فکری و دستاوردهای فنی خود را در قالب پتنت حفاظت می‌کنند که معمولا منابع کسب درآمد زیادی برای مخترعان نیز هستند، اما در کشور ایران بنابر ضعف حمایت توسط قانون و دادگاه‌ها، پتنت‌ها جایگاه مناسبی ندارند.

وی کانون ثبت پتنت را یک نهاد دولتی زیر مجموعه معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری دانست که با هدف کمک به تجاری‌سازی فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان از سال ۸۴ شکل گرفت و ادامه داد: بر این اساس تا ۹۵ درصد از اختراعات حمایت می‌کند. زمانی که فردی خواهان تجارت جهانی در کشورهای مختلف درحوزه‌های صادرات و محصولات دانش بنیان و فناوری باشد، داشتن پتنت یک امتیاز است که ثابت می‌کند این تکنولوژی متعلق به چه فردی است، پتنت‌ها یکی از پایه‌های اساسی فروش محصول در بازار هستند.

این کارشناس کانون ثبت پتنت اظهار کرد: اختراع از ابتدا تا تایید شدن زیر نظر کانون پتنت ایران قرار دارد و هدف حمایت و کمک به تجاری‌سازی فناوری در ایران است و برخی از محصولاتی که در کشور نرخ جذب پایین‌تری دارند، در کشورهای دیگر مشتریان خود را جذب می‌کنند.

برنایی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در ثبت علائم تجاری را عاملی مهم در برندسازی شرکت‌ها دانست و گفت: اهمیت علائم تجاری وقتی مشخص می‌شود که مشتریان برای به دست آوردن کالا یا خدمات تحت یک علامت تجاری خاص، هزینه بیشتری پرداخت کنند. کانون، هزینه‎های ثبت علائم تجاری در خارج از کشور را به میزان 70 درصد مورد حمایت قرار می‌دهد.

وی با اشاره به میزان حمایت این کانون از ثبت اختراعات، یادآور شد: 90 درصد از کل هزینه‌های ثبت اختراع فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان را کانون مورد حمایت قرار می‌دهد و علاوه بر این کل این فرآیند از ابتدا تا انتها با نظارت و پیگیری کانون انجام می‌شود. البته این اختراعات بعد از حمایت رها نمی‌شوند، بلکه در ادامه چرخه تجاری‌سازی، فرایند خرید و فروش این اختراعات نیز از جمله فعالیت‌های دیگر است.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها