آداب و رسوم قزوینی‌ها در محرم

با فرا رسیدن ماه محرم، قزوینی‌ها با آداب و رسوم‌های مختلف به عزاداری در شان امام حسین (ع) و یارانش می‌پردازند.

آداب و رسوم قزوینی‌ها در محرم

با فرا رسیدن ماه محرم، در هر یک از شهرهای ایران آداب و رسوم‌های متنوع و خاصی در عزای امام حسین (ع) و یارانش برگزار می‌شود.

در شهر قزوین نیز قزوینی‌ها آداب و رسوم خاصی در برگزاری برنامه‌ها دارند، که از جمله آنها طشت‌گذاری است

در این آیین، عزاداران حسینی، طشتی که داخل آن مقداری آب است، به نشانه تشنگی امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا بر روی دست گرفته و با نوحه سرایی در اطراف آن، مراسم عزاداری برپا می‌کنند.

این مراسم که مختص به آذری زبانان است و بیشتر مردم شهرهای البرز و آبیک این مراسم را در سوگواری اباعبداله الحسین (ع) و اهل بیتش (ع) برگزار می‌شود.

برپا کردن سفره‌های نذری در محرم

برپا کردن سفره‌های نذری از دیگر مراسم قزوینی‌هاست که در این مراسم، زنان به مرثیه‌خوانی، قرائت زیارت عاشورا و دعا و سینه‌زنی می‌پردازند.

در این مراسم‌ها، زنان قزوینی در رفع مشکلات یکدیگر تلاش می‌کنند و اگر افرادی نیاز به کمک داشته باشند در رفع مشکلات آنها گام برمی‌دارند.

در این سفره‌ها میوه، آجیل مشکل‌گشا، نان، پنیر و خرما، آش، شعله زرد، عدس پلو پخش می‌شود؛ مردم قزوین را مقام معظم رهبری مردمی مومن، باتقوا، متدین دانسته و حضور آنها را در کارهای خیرخواهانه با اهمیت برشمرده است.

مطلب فوق بیانگر مردمان فرهنگی و مذهبی قزوین است که نشان از دینداری و خلوص نیت آنها در برگزاری آیین‌های عزاداری‌ است.

طبخ قیمه نثار اصیل‌ترین غذای قزوینی‌ها در محرم

قیمه نثار اصیل‌ترین غذای قزوینی‌هاست و یکی از غذاهای خوشمزه و دوست داشتنی مردم است، که در مراسم‌های عزاداری این غذا به صورت نذری طبخ و بین عزاداران توزیع می‌شود.

این غذا با برنج، گوشت، پیاز داغ، خلال بادام و پسته طبخ می‌شود و خوش رنگ، خوش عطر و خوش بو است.

البته در برخی مساجد استان قزوین غذاهایی مانند قیمه و قورمه‌سبزی نیز بین عزاداران طبخ و پخش می‌شود.

تعزیه در روستای حصار خروان قزوین

قزوین از آنجایی که در تعزیه سابقه دیرین دارد، با فرا رسیدن ماه محرم در نقاط مختلف شهر، این مراسم برگزار می‌شود.

تعزیه در روستای حصار خروان از توابع شهرستان البرز با شکوه و جلوه خاصی برگزار می‌شود و عزاداران در این مراسم صحنه‌های روز عاشورا در نظرشان جلوه می‌کند.

در این مراسم معنوی، عزاداران نذریات خود را توزیع می‌کنند، که پخش چای، شربت، شیرینی، خرما و طعام از جمله آنها است.

امروز در خیابان‌های شهر قزوین ایستگاه‌های صلواتی دایر شده که در این ایستگاه سروده‌های مداحان از ذکر معصیبت امام حسین (ع) و خاندانش پخش می‌شود.

همچنین مسوولان ایستگاه‌های صلواتی چای و شربت بین عزاداران توزیع می‌کنند تا فضای شهر آکنده از حزن و اندوه باشد و همچنین شور حسینی را بین مردم افزایش می‌دهند.

طبق‌کشی

یکی دیگر از آیین‌های عزاداری طبق‌کشی است، طبقی استوانه‌اى شکل از جنس چوب به ارتفاع حدود یک و نیم متر و قطر یک متر که بیشتر قسمت‌هاى آن آینه‌کارى شده‌ است.

عزاداران در شب‌های تاسوعا این طبق را بر سر گذاشته و به سوی امامزاده سلطان سیدمحمد(ع) با نوحه‌سرایی حرکت می‌کنند.

امامزاده‌های قزوین، گره‌گشای مشکلات

قزوین اماکن متبرکه متعددی دارند که از جمله آنها چهارانبیا (ع) است، در این امامزاده زنان دورهم جمع می‌شوند و به دعاخوانی می‌پردازند و زنانی که حاجت گرفتند بین عزاداران آجیل مشکل‌گشا توزیع می‌کنند.

حسینیه آسد جمال یکی دیگر از معروف‌ترین حسینیه‌هایی است که هر ساله با فرا رسیدن محرم مراسم‌های عزاداری در این مکان شروع می‌شود.

در این حسینیه که سابقه 100 ساله دارد، هر روز صبح، واعظان و مداحان به سخنرانی و مداحی می‌پردازند.

مردم عزادار قزوینی با حضور در حسینیه یاد شده حاجت‌های خود مانند شفای مریض را از اهل‌بیت(ع) می‌خواهند.

در این مکان مقدس، عزاداران یک استکان حسینیه آسد جمال را با خود منزل می‌برند و با گرفتن حاجت سال بعد چندین استکان خریداری و به این مکان مقدس اهدا می‌کنند.

امامزاده حسین(ع) نیز از دیگر امامزاده‌های معروف شهر قزوین‌ است که یکی از فرزندان امام رضا(ع) در این مکان مقدس مدفون شده، و محلی برای زیارت عاشقان حسینی است.

روزهای تاسوعا و عاشورا همه دستجات حسینی مراسم عزاداری خود را آغاز و به سمت این امامزاده حرکت می‌کنند و نماز ظهر را با حضور عزاداران اقامه می‌کنند.

عزاداران حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورا به زیارت نوادگان اهل‌بیت(ع) مانند امامزاده علی(ع)، آمنه خاتون(ع) ، سلطان سید محمد(ع) و حلیمه خاتون(ع) می‌روند.

درخت خونبار

در روستاى ‌زرآباد از توابع ‌رودبار الموت چنار کهن‌سالى است که هر ساله هنگام اذان صبح روز عاشورا، از ساقه‌هاى آن مایع قرمز رنگى خارج می‌شود.

هر ساله عزاداران حسینی از نقاط مختلف به این محل می‌آیند و برای سید سالار شهیدان عزاداری می‌کنند، برخی از حاجت گرفته‌ها نیز در مکان فوق نذری بین عزاداران توزیع می‌کنند.

درخت چنار کهن سالی در حیاط امامزاده علی‌اصغر (ع) قرار دارد و مردم محلی معتقدند که روی برخی از برگ‌های درخت نام پنج تن آل‌عبا حک شده است.

برگزاری مراسم نمادین خاکسپاری

زنان قزوینی هر ساله در روز سیزدهم ماه محرم، در مسجد علی اکبر (ع) این شهر جمع می‌شوند، تا نمادین پیکر مطهر یاران امام حسین (ع) خاک کنند.

در این مراسم عده‌ای از زنان بیل و کلنگ برمی‌دارند و برخی دیگر پیکرهای پارچه‌ای بی جان در تابوت حمل می‌کنند، دور شهر تشییع و دوباره به مسجد برای عزاداری برمی‌گردند.

منبع: فارس

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها