فعالیت ۱۴۰۰ هیئت مذهبی درچهارمحال وبختیاری/قدمت ۱۰۰ ساله هیئت ها

یک هزار و ۴۰۰ هیئت مذهبی در استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می کنند که برخی از این هیئت ها دارای قدمتی بالای ۱۰۰ سال هستند.

فعالیت ۱۴۰۰ هیئت مذهبی درچهارمحال وبختیاری/قدمت ۱۰۰ ساله هیئت ها

هرسال با فرا رسیدن ماه محرم مردم ولایت مدار و مومن استان چهارمحال و بختیاری به خصوص جوانان و نوجوانان با حال و هوای خاصی، آیین های عزاداری اباعبدالله را در حسینیه‌ها و مساجد برگزار می کنند.

مردم چهارمحال و بختیاری که از شب اول محرم و حتی زودتر از آن سیاهپوش شده بودند برای مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت به عزاداری در این ماه می پردازند و اشک ماتم می ریزند، آئین های عزاداری در دهه اول محرم رسمی تر شده و مردم در این دهه به تعزیه خوانی، سینه ‌زنی و راه اندازی دسته‌های عزاداری می پردازند.

همزمان با ماه محرم و ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، مردم استان چهارمحال و بختیاری با آئین های مختلف به بزرگداشت این ایام و عزاداری می پردازند.

مردم چهارمحال و بختیاری از دیرباز حضور پرشوری در هیئت های مذهبی برای برگزاری آئین عزاداری داشته اند، هیئت هایی که برخی از آنها قدمت بیش از ۱۰۰ سال دارد. در استان چهارمحال و بختیاری یک هزار و ۴۰۰ هیئت مذهبی فعال است که این هیئت های مذهبی در ۴۰ شهر و ۸۰۰ روستا فعالیت می کنند.

فعالیت ۱۴۰۰ هیئت مذهبی درچهارمحال وبختیاری/قدمت ۱۰۰ ساله هیئت ها

هیئت های مذهبی شهر فرخ شهر یکی از با قدمت ترین هیئت های مذهبی در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می روند که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند. این هیئت های مذهبی به نام هیئت سادات موسوی(دسته بالا) و سادات حسینی(دسته پایین) مشهور بودند.

دسته سادات موسوی در مسجد تاریخی امام حسین(ع) تشکیل شده است بیش از ۱۰۰ سال است که مراسم عزاداری سالار شهیدان(ع) و یارانش را برگزار می کند.

در شهرکرد هیئت های مذهبی فاطمیه مسجد جامع شهرکرد، هیئت مذهبی مسجد نو از قدیمی ترین هیئت های مذهبی به شمار می روند که دارای قدمت بالایی هستند.

هیئت های مذهبی در چهارمحال و بختیاری دارای قدمتی بالای ۱۰۰ سال است و نخستین هیئت های مذهبی در مناطق فرخ شهر، چالشتر، شهرکرد، گندمان و کیان تشکیل شده استمحقق معارف دینی و استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تشکیل هیئت های مذهبی در چهارمحال و بختیاری دارای قدمتی بالای ۱۰۰ سال است، بیان کرد: نخستین هیئت های مذهبی در چهارمحال و بختیاری در مناطق فرخ شهر، چالشتر، شهرکرد، گندمان و کیان تشکیل شده است.

حسین کاوه بیان کرد: فرخ شهر به علت قرار گرفتن در مسیر ارتباطی خوزستان - اصفهان و داشتن کاروانسرای مختلف یکی از شهرهای مهم استان چهارمحال و بختیاری در گذشته به شمار می رفته است.

وی بیان کرد: این ظرفیت ها فرخ شهر را در مسیر توجه مسافران در گذشته قرار داده بود و وجود اماکن تاریخی از جمله مسجد جامع تاریخی از ظرفیت های دیگر این شهر بوده است.

وی بیان کرد: نخستین هیئت های مذهبی عزاداری سالار شهیدان و یارانش نیز در این منطقه فعال شده اند. این هیئت های مذهبی دارای قدمتی بالای ۱۰۰ سال هستند و هم اکنون این شهر دارای بیشترین هیئت های مذهبی در استان چهارمحال و بختیاری است.

وی ادامه داد: قدمت تشکیل هیئت های مذهبی در مناطق چالشتر، شهر کیان، شهرکرد و... نیز بسیار بالا است.

فعالیت ۱۴۰۰ هیئت مذهبی درچهارمحال وبختیاری/قدمت ۱۰۰ ساله هیئت ها

کارشناس تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص گفت: یک هزار و ۴۰۰ هیئت مذهبی در استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می کنند که در راستای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) و یارانش، نشر فعالیت‌های دینی، ارتباطات معنوی با قرآن و امر به معروف و نهی ازمنکر فعالیت می‌کنند.

ابوذر کارگر با اشاره به فعالیت های خوب و تأثیرگذار هیئت های مذهبی در تمامی عرصه ها، گفت: طبق آمار به دست آمده و بررسی های انجام شده هیئت های مذهبی شهرستان شهرکرد ۳۰۴ هیئت مذهبی است.

یک هزار و ۴۰۰ هیئت مذهبی در استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می کنند که در راستای نشر فعالیت‌های دینی، ارتباطات معنوی با قرآن و امر به معروف و نهی ازمنکر فعالیت می‌کنندکارگر افزود: در شهرستان شهرکرد ۱۸۶ مداح مرد و ۹۴ مداح زن فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: در شهرستان بروجن ۲۴۶ هیئت مذهبی وجود دارد.

کارشناس ساماندهی تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری بیان کرد: در شهرستان لردگان ۲۳۲ هیئت مذهبی وجود دارد که ۱۳۲ مداح مرد و ۵۳ مداح زن نیز در این شهرستان فعالیت می کنند.

ابوذر کارگر ادامه داد: در شهرستان اردل ۱۱۵ هیئت مذهبی فعالیت می کنند که ۸۶ مداح مرد و ۲۷ مداح زن هستند.

وی افزود: در شهرستان بن ۵۳ هیئت مذهبی وجود دارد.

فعالیت ۱۴۰۰ هیئت مذهبی درچهارمحال وبختیاری/قدمت ۱۰۰ ساله هیئت ها

کارشناس ساماندهی تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری بیان کرد: در شهرستان کیار ۷۴ هیئت مذهبی فعالیت می کنند و همچنین ۳۶ مداح مرد و ۵۱ مداح زن در این استان فعالیت می کنند.

وی گفت: شهرستان کوهرنگ ۷۷ هیئت مذهبی دارد و ۵۰ مداح مرد و ۲۰مداح زن در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

کارگر ادامه داد: در شهرستان فارسان نیز ۱۲۷هیئت مذهبی وجود دارد. در این شهرستان ۳۴ مداح مرد و ۳۹ مداح زن فعالیت می کنند.

منبع: مهر

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها