تکلیف سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ مشخص شد؛ ۲۰ درصد قطعی و ۱۰ درصد مثبت

براساس آخرین مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو میزان تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ حداکثر ۳۰ درصد است و ۲۰ درصد با تأثیر قطعی و ۱۰ درصد با تأثیر مثبت اعلام می‌شود.

تکلیف سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ مشخص شد؛ ۲۰ درصد قطعی و ۱۰ درصد مثبت

جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو درباره تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور 98 و 99 برگزار شد که براین اساس مصوبات این جلسه بدین شرح است:

در سال 98، سنجش با دو آزمون جداگانه (دو مجموعه سوال) مطابق موارد ذیل انجام می‌شود، ضمنا از مباحث مشترک دو نظام آموزشی قدیم و جدید(6.3.3) سوال یکسان طرح خواهد شد.

یک آزمون (یک مجموعه سوال) برای دانش آموزان نظام قدیم و یک نظام برای دانش آموزان نظام جدید وجود دارد.

داوطلبان با توجه به اینکه فارغ التحصیل نظام قدیم یا نظام جدید اموزشی هستند باید در آزمون مربوط به نظام اموزشی که در آن فارغ التحصیل شده اند شرکت کنند.

نمرات دو گروه داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید تراز شده و گزینش به صورت رقابتی براساس نمره کل نهایی در زیرگروه مربوطه و سایر شرایط و ضوابط آزمونهای سراسری انجام می‌شود.

به عبارت دیگر ظرفیت مجزا برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید تخصیص داده نمی‌شود.

در آزمون سراسری سال 98 میزان تأثیر سوابق تحصیلی حداکثر 30 درصد است و 20 درصد با تأثیر قطعی و 10 درصد با تأثیر مثبت اعلام می‌شود. به طوری که:

الف- آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی که دیپلم خود را سال 98 و در نظام آموزشی جدید اخذ کرده‌اند و امتحانات دروس پایه دوزادهم آنها به صورت نهایی و کشوری برگزار شده است مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم(پایه دوازدهم- سال سوم آموزش متوسطه نظام جدید) به میزان حداکثر 30 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب است که 20 درصد به صورت تأثیر قطعی و 10 درصد به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنها لحاظ می‌شود.

ب- آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی که دیپلم خود را از سال 84 تا 97 اخذ کرده اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی و کشوری برگزار شده است مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم(پایه یازدهم-سال سوم آموزش متوسطه نظام قدیم) به میزان حداکثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب دارای مدرک پیش دانشگاهی که مدرک خود را از سال تحصیلی 90-91 اخذ کرده و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش دانشگاهی به میزان حداکثر 5 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب است.

در مجموع میزان تأثیر سوابق تحصیلی حداکثر 30 درصد است که 20 درصد به صورت تأثیر قطعی و 10 درصد به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنها لحاظ می‌شود. به عبارت دیگر میزان تأثیر قطعی سوابق تحصیلی دیپلم حداکثر 16.67 درصد و میزان تأثیر قطعی سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی حداکثر 3.33 درصد است و در صورتی که سوابق تحصیلی تأثیر مثبت داشته و باعث افزایش نمره کل شود به تفکیک برای دیپلم حداکثر 8.33 و برای پیش دانشگاهی حداکثر 1.67 افزایش خواهد یافت. درصورت عدم وجود تأثیر مثبت، ملاک نمره کل حاصل از آزمون و میزان تأثیر قطعی سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی حداکثر به میزان 20 درصد خواهد بود.

سایر دیپلمه‌ها مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند

وزارت آموزش و پرورش امکان جبران سوابق تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی را برای فارغ التحصیلان دوره متوسط نظام قبلی که حداکثر تا سال 97 مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی خود را اخذ کرده اند برای سال 98 فراهم می‌کند.

عناوین دروس پایه دوازدهم دوره متوسطه مرتبط با هر گروه آزمایشی آزمون سراسری که وزارت آموزش و پرورش امتحان آنها را به صورت نهایی برگزار می‌کند پس از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برای اعمال سوابق تحصیلی اطلاع رسانی می‌شود.

در سال 1399، فقط یک آزمون (یک مجموعه سوال) براساس نظام جدید آموزشی (3-3-6) برگزار می‌شود.

در آزمون سراسری سال 1399، میزان تاثیر سوابق تحصیلی، حداکثر 30 درصد با تاثیر قطعی اعمال میشود. به‌طوریکه:

الف- آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را سال 1398 و بعد از آن در نظام آموزشی جدید (3-3-6) اخذ کرده و امتحانات دروس پایه دوازدهم آن‌ها به صورت نهایی و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه دوازدهم- سال سوم آموزش متوسطه نظام جدید 3-3-6) به میزان حداکثر 30 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر قطعی در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

ب- آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی که دیپلم خود را از سال 1384 تا 1397 اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه یازدهم-سال سوم آموزش متوسطه نظام قدیم) به میزان حداکثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و با تاثیر قطعی و برای داوطلبان دارای مدرک پیش‌دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی و هنر که مدرک دوره پیش‌دانشگاهی خود را از سال تحصیلی 91-1390 اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش‌دانشگاهی (پایه دوازدهم-سال آخر آموزش متوسطه نظام قدیم) به میزان حداکثر 5 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر قطعی در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها