بهترین الگوی امیدواری برای دانش‌آموزان «عاشورا» است

دبیر ستاد همکاری‌‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌ و پرورش گفت: در مدرسه باید به دانش‌آموزان، امید بدهیم و بهترین الگوی امیدواری، «عاشورا» است.

بهترین الگوی امیدواری برای دانش‌آموزان «عاشورا» است

حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی دبیر ستاد همکاری‌‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌ و پرورش با حضور در استودیو الفبا ضمن عرض تسلیت ایام شهادت و سوگواری امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش، اظهار کرد: عالم و فیلسوف فرزانه علامه طباطبایی وقتی از گذر خان در شهر قم عبور می‌کرد که در ماه محرم سیاه‌پوش شده بود، پارچه‌های نصب‌شده را به‌صورت می‌کشید و اعتقاد داشت هرجا عزاداری اباعبدالله باشد همانجا حرم حضرت است.

وی افزود: حاج عباس قمی را در عالم رؤیا دیدند که از موقعیت و جایگاه بالایی برخوردار است از او پرسیدند این جایگاه بابت کدام اعمال تو بوده است؟ پاسخ داد «زیارت‌های اباعبدالله (ع) و حرم ایشان است».

مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: امروز هم استودیو الفبا که پرچم امام حسین (ع) را برافراشته و برنامه‌ای به نام اباعبدالله(ع) ضبط می‌کند، بخشی از حرم امام حسین(ع) است و فرصتی برای بهره‌برداری از شرایط معنوی فراهم شده است که باید مراقب این باشیم، دست‌خالی برنگردیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش‌ و پرورش، ستاد فرماندهی تعلیم و تربیت رسمی کشور است، تصریح کرد: یکی از بهترین و مناسب‌ترین مکان‌ها برای بیان واقعه عظیم عاشورا، آموزش‌ و پرورش است و واقعه کربلا تاریخ، انسانیت و انسان‌ها را از هر مکتب و جامعه‌ای را تحت تأثیر خود قرارداده است و از سال ۶۱هجری تا امروز هرچه جلوتر آمده‌ایم، شعاع دامنه و نفوذ درس‌آموزی عاشورا بیشتر شده است و امروز کتاب‌های نقلی و تفسیری و تحلیلی زیادی برای حادثه کربلا وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی افزود: مقام معظم رهبری، بارها با تأکید بر ضرورت پاسخگویی آموزش و پرورش به نیازهای جامعه بر اجرای سند تحول بنیادین اشاره فرموده‌اند که خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش در این زمینه اهتمام بسیار خوبی دارند؛ سند تحول بنیادین با همکاری جمع کثیری از صاحب‌نظران تدوین و تهیه‌ شده است تا خلأ موجود در تعلیم و تربیت رسمی را کاهش دهد و از بین ببرد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، همه‌جانبه‌گری و جامع‌نگری در آموزش‌ و پرورش را محور اصلی دانست و گفت: در سند تحول سه حیطه عاطفی، شناختی و رفتاری مورد توجه قرار گرفته است اما آنچه در مدارس وجود دارد تنها دانش‌محوری است، درحالی‌ که در آموزش‌ و پرورش، برنامه‌ریزان و همکاران فرهنگی داریم که هزینه‌هایی برای تعظیم شعائر الهی عرضه می‌کنند و باید از وجود آنان استفاده شود.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به آمار بالای اعتیاد و طلاق و آسیب‌های اجتماعی در جامعه، اظهار کرد: اگر تنوع و تعدد بزه‌ها در جامعه روزبه‌روز بیشتر می‌شود، نقیصه اصلی این است که در مدارس تنها به بعد شناختی و رفتاری اکتفا کرده‌ایم و حافظه محوری عمل می‌شود، درحالی‌که در سند تحول بنیادین، مدرسه مطلوب مدرسه‌ای است که کانون فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و دانشی در محله باشد و به دانش‌آموزان درس زندگی کردن یاد بدهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: اگر به دنبال اجرایی شدن سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی هستیم، نیاز به الگوهای شایسته و برتر داریم تا به هدف برسیم و مدرسه عاشورا همان الگو برتر است چراکه هرچه در عاشورا تأمل شود بیشتر به نایافته‌های تربیتی و آموزشی آن پی می‌بریم و در حقیقت برگی از قرآن است که اگر صدبار هم مرور شود برای نوبت بعدی باز هم نکات جدیدی دارد و در این مدرسه به هر سه حیطه شناختی، رفتاری و عاطفی اهمیت داده‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قران کریم می‌فرمایند تاج کرامت بر سر انسان قرار داده‌ایم، اظهار کرد: امام حسین(ع) با زبان فطرت در کربلا سخن می‌گفتند و به کرامت انسانی و گوهر انسانی اشاره می‌کردند و درجایی از سخنان خود می‌فرمایند که «اگر دین ندارید حداقل در دنیا آزاده باشید» و امام(ع) مرگ شرافتمندانه را سعادت می‌دانستند و با این تعالیم می‌خواستند که انسان به منزلت خودش پی ببرد و امام (ع) انسانیت انسان را در کربلا به تصویر کشیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی بابیان اینکه در مدرسه باید امید به دانش‌آموزان یاد بدهیم و بهترین الگو امیدواری «عاشورا» است، افزود: درس دیگری که می‌توان از واقعه عاشورا گرفت، امید است؛ در قرآن کریم به‌شدت ناامیدی نهی شده است و امام در گفتار و رفتار خود امید را به تصویر کشیده‌اند و مدام در زمان‌های مختلف به یاران خود می‌گفتند که مبادا ناامید شوید و باید صبر و بردباری داشته باشید و به همین دلیل است که در تمام طول سفر این خانواده عجز و ناامیدی ندارند.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، درس دیگر واقعه عاشورا را آزادگی دانست و گفت: حضرت امام حسین(ع) در شب عاشورا که تمام راه‌ها به روی سپاه بسته شد به یاران خود گفتند که من بیعت خودم را از شما برداشتم و با این جمله اختیار و آزادی در تصمیم‌گیری را به آنان می‌دهد و نمی‌خواهد با الزام و اجبار کسی بماند.

وی با اشاره به این سؤال مردم که «چرا امام(ع)، علی‌اصغر را بیرون از خیمه آوردند»، تأکید کرد: این تصمیم و حرکت امام(ع) اتمام‌حجت بوده است تا تاریخ بداند چه کسانی مقابل سپاه امام بودند و امروز ما به امام حسین(ع) افتخار می‌کنیم که درس آزادگی و حریت به ما دادند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر کنترل اجتماعی نباشد زمام امور از دست خارج می‌شود، گفت: امربه‌معروف و نهی از منکری که باید روی آن کار شود یک‌زمانی برای توسعه خوبی‌ها است و یک‌زمانی برای مقابله با منکرات است و ما باید برای گسترش نیکی‌ها در آموزش‌ و پرورش تلاش کنیم و بسترها را فراهم کنیم و در مدارس بیش از گذشته با روش‌هایی که برای دانش‌آموزان قابل‌فهم است به توسعه خوبی‌ها بپردازیم.

وی در پایان گفت: زیبایی واقعه عاشورا را باید در قالب‌های مختلف و متنوع همچون فیلم، داستان، شعر نمایشنامه و دیگر انواع ابزار تبلیغی و آموزشی به زبان قابل‌فهم برای دانش آموزان تبدیل کنیم و در اختیار آنان قرار دهیم تا تربیت‌شده مدرسه و مکتب عاشورا باشند و به دنبال آن از بزه‌ها و آسیب‌های اجتماعی کم شود.

منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها