نرم‌افزار «مجموعه آثار میرداماد» تولید شد

نرم‌افزار «مجموعه آثار میرداماد» حاوی متن ۲۹ عنوان کتاب در ۴۸ جلد از آثار این عالم جلیل القدر، به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) تولید شد.

نرم‌افزار «مجموعه آثار میرداماد» تولید شد

با توجه به اهمیت آثار علما، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، همواره کوشیده است تا با جمع‌آوری و ارائه‌ تمام یا بخشی از ‌آثارشان در نرم‌افزار، گامی در بزرگداشت دانشمندان علوم اسلامی بردارد تا پژوهشگران بتوانند از چشمه‌ فیاض دانش آنان بهره‌مند شوند. از این رو مرکز نور در یکی از جدیدترین محصولات خود اقدام به تولید نرم‌افزار مجموعه آثار میرداماد نمود و از طریق فروشگاه اینترنتی نور (نورشاپ) در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.

این نرم‌افزار حاوی متن ۲۹ عنوان کتاب در ۴۸ جلد از آثار سید محمدباقر میرداماد استرآبادی و دیگر آثار مرتبط با ایشان، از قبیل: «شرح الصحیفه السجادیه»، «التعلیقه علی الکافی»، «مصنفات میرداماد»، «جذوات و مواقیت»، «القبسات»، «الأفق المبین»، «‏الصراط المستقیم فی ربط الحادث بالقدیم»، «تقویم الإیمان»، «ضوابط الرضاع و دیوان اشراق» است.

از خصوصیات قابل توجه نرم‌افزار مجموعه آثار میرداماد رحمه الله، ارائه آن در قالب جدید کتابخانه استاندارد است که این قالب، علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، مانند جستجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، انتقال متن به نرم‌افزار word، دسترسی سریع به بخش‌های مفید لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی، ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است.

برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایشِ دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگرهای استاندارد، بهبود نتایج جستجو بر اساس کتاب، نویسنده و زبان و … از جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود.

همچنین، این قالب به کاربران نرم‌افزار مجموعه آثار میرداماد، این اجازه را می‌دهد که بر هر قسمت‌ دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند؛ همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها، نمایه‌ها و … در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر است.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها