روسای نظام مهندسی استان‌ها: ضرورت حفظ استقلال نظام مهندسی در یکپارچه‌سازی نظام فنی‌واجرایی

مجلس شورای اسلامی، یکپارچه سازی نظام فنی و اجرایی کشور را در جریان اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به طور جدی دنبال می کند.

روسای نظام مهندسی استان‌ها: ضرورت حفظ استقلال نظام مهندسی در یکپارچه‌سازی نظام فنی‌واجرایی

به گزارش خبر فوری ، در همین رابطه به تازگی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، از یکپارچه سازی نظام فنی و اجرایی کشور در قالب نظام مهندسی در کمیسیون عمران خبر داده و گفته است: یکپارچه سازی نظام فنی و اجرایی کشور از مهمترین و بیشترین تغییرات رخ داده در این قانون خواهد بود.به گفته صدیف بدری، تهیه مقررات ملی ساختمان و یکپارچه‌سازی آن با نظام فنی و اجرایی کشور که قابل اجرا برای ساختمان های دولتی باشد، در دستور کار قرار دارد و با یکپارچه سازی مسئولیت ها، بحث های حاکمیتی بیشتر از بعد فنی برعهده سازمان برنامه و بودجه و نظارت عالیه همچنان برعهده وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. بنابراین ایرادات موجود در این قانون و سلیقه های مختلفی که قابل اعمال است، رفع خواهد شد تا به صورت شفاف به سازمان های نظام مهندسی استان ها و شورای مرکزی نظام مهندسی کشور ابلاغ شود.

این نماینده مجلس معتقد است که با ابلاغیه مذکور، سازمان نظام مهندسی ساختمان دارای ساختار مناسب و اختیارات فنی قانونی مشخص خواهد بود تا از آشفته بازاری که از این حیث ایجاد شده جلوگیری شود.

دوگانگی در ضوابط ساخت و ساز

در همین راستا رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهار محال و بختیاری با بیان اینکه در شرایط فعلی نظام فنی و اجرایی کشور ما دارای دو بخش است، گفت: در حال حاضر ساختمان های دولتی و ساختمان هایی که از بودجه عمومی کشور تامین اعتبار می شوند، دارای یک نظام فنی و اجرایی هستند که از سوی سازمان برنامه و بودجه تنظیم می شود.

اردشیر بنایی در گفت و گو با «صما» ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه ساخت و سازهای شخصی برعهده سازمان نظام مهندسی است، در این بین ایرادات و اشکالاتی در حوزه قوانین و مقررات به وجود می آید.

وی با ارائه یک مثال در این زمینه تشریح کرد: به طور نمونه یک ساختمان دولتی ساخته می شود و با توجه به اینکه این ساختمان در شهر واقع شده، سازمان نظام مهندسی هم بر آن ساختمان نظارت می کند. اما اجرای آن توسط دولت انجام می گیرد و این در حالی است که طبق نظر سازمان نظام مهندسی، قسمتی از این ساختمان، مطابق با مقررات ملی ساختمان اجرا نشده است.

بنایی در عین حال ادامه داد: البته این در حالی است که آنها می گویند مقررات ملی ساختمان ارتباطی به کار ما ندارد و تنها بخشنامه های سازمان برنامه و بودجه ملاک عمل ما قرار می گیرد. بنابراین این دوگانگی وجود دارد؛ درحالی که ما نباید برای یک ساختمان با کاربری مشخص، دو نوع قانون و مقررات داشته باشیم.

نظام مهندسی زیرنظر سازمان برنامه و بودجه می‌رود!

وی با تاکید بر ضرورت یکپارچه شدن مقررات ملی ساختمان با بخشنامه ها و دستورالعمل هایی که سازمان برنامه و بودجه در نظام فنی و اجرایی دارد، به کلیات یکپارچه سازی نظام فنی و اجرایی اشاره کرد و اظهار داشت: ظاهرا بحثی که در مجلس وجود دارد این است که سازمان نظام مهندسی به عنوان یکی از بخش های زیرمجموعه سازمان برنامه و بودجه قرار بگیرد.

بنایی با تاکید بر اینکه عملی شدن این موضوع نیاز به بررسی و تحلیل معایب و مزایای آن دارد، ادامه داد: باید بررسی شود که اگر این موضوع اجرایی شود؛ آیا به دنبال آن ارتقایی در سازمان نظام مهندسی اتفاق می افتد یا اینکه ممکن است به جای تقویت سازمان نطام مهندسی، تضعیف آن را به دنبال داشته باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهار محال و بختیاری با تاکید بر اینکه درخصوص چنین موضوعاتی نمی توان به سادگی و به سرعت تصمیم گیری کرد، یکپارچه سازی نظام فنی و اجرایی را طبق قانون الزامی دانست و گفت: این یکپارچه سازی الزامات قانونی است.

وی تاکید کرد: در احکام دائمی یعنی برنامه پنجم که لازم الاجرا است، دولت مکلف است که نظام فنی و اجرایی را یکپارچه سازی کند.

شرایط یکپارچه سازی نظام فنی و اجرایی

بنایی همچنین درخصوص این انتقادات که یکپارچه سازی نظام فنی و اجرایی می تواند منجر به بروز بلاتکلیفی و تعلیق در بین نهادهای متولی امر ساخت و ساز از بابت چگونگی عمل کردن به قوانین و ضوابط ساخت و ساز شود، بیان کرد: این موضوع نیاز به کار بسیار دقیق دارد.

وی در این راستا تشریح کرد: چنانچه نظام فنی و اجرایی یکپارچه شود، اگر سازمان نظام مهندسی بتواند شخصیت مستقل خود را حفظ کند و کماکان با شخصیت مستقلی به فعالیت خود ادامه دهد، آسیب چندانی نمی بیند.

به گفته این مسئول، اما اگر قرار باشد که فرضا یک بخش از سازمان زیرنظر یک وزارتخانه باشد و بخش های دیگر آن زیر نظر سازمان برنامه و بودجه قرار بگیرد و به سمت و سوی دولتی شدن پیش برود؛ به طور قطع بلاتکلیفی سازمان نظام مهندسی بیشتر می شود.

بنایی در پایان خاطر نشان ساخت: اما اگر سازمان نظام مهندسی استقلال خود را حفظ کند، چنین اتفاقی نمی افتد و درواقع نظام فنی و اجرایی یکپارچه می شود؛ اما قانون نظام مهندسی ساختمان در جای خود قرار دارد.

مشکلات حقوقی و کیفیتی ساخت و سازها

در همین حال رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز نیز با تاکید بر اینکه اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در شرایط کنونی الزامی است، گفت: این قانون برای دهه های پیش نوشته شده و با توجه به اینکه ساختار مهندسی و ساخت و ساز کشور تغییر کرده، لازم است که مجلس شورای اسلامی، قوانین مهندسی کشور را به روزرسانی کند.

کوروش غفاری در گفت و گو با «صما» واگذاری مسئولیت و متولی گری امر ساخت و ساز کشور به یک ارگان و نهاد را الزامی دانست و ادامه داد: در حال حاضر شاهدیم که چند نهاد و ارگان این مسئولیت را بر عهده دارند و این چندگانگی باعث بروز مشکلاتی چه از نظر حقوقی و چه از نظر کیفیت ساخت و سازها شده است.

وی با اشاره به ضرورت یکپارچه سازی نظام فنی و اجرایی کشور بیان کرد: چند سال است که یکپارچه کردن نظام فنی و اجرایی کشور در دستور کار مجلس قرار گرفته و حدود سه سال پیش یک طرحی در احکام دائمی توسعه، بابت راه اندازی نظام فنی و اجرایی یکپارچه کشور به تصویب رسیده که امیدواریم جزئیات آن در مجلس به تصویب برسد و اجرایی شود.

منبع: صما

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها