تبعات برخورد پلیسی با سازمان‌های نظام‌مهندسی/ زمان تعامل وزارت راه و نظام مهندسی فرا رسیده‌است

هفته گذشته هفته پرتنشی برای سازمان نظام مهندسی بود و جدال لفظی بین وزارتخانه راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی با اظهارات فرج الله رجبی که مدتی در روزه سکوت خبری به سر می‌برد مجددا به اوج خود رسید.

تبعات برخورد پلیسی با سازمان‌های نظام‌مهندسی/ زمان تعامل وزارت راه و نظام مهندسی فرا رسیده‌است

ابتدای هفته گذشته، احمد خرم، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران که اساسا به صراحت لهجه شهرت دارد، حرف‌هایی در بین خبرنگاران زد که دو روز بعد به دلیل همزمانی اتفاقی کنفرانس خبری مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان ، پاسخ‌های تند و صریحی از سوی منوچهر شیبانی اصل به آنها داده شد.رییس سازمان نظام مهندسی تهران، در نشست خبری خود با خبرنگاران، اساسا آیین نامه کنترل ساختمان را حاصل یک دورهمی خودمانی چند کارشناس دانست که به گفته وی چند نفر کارشناس دوریک میز گردآمده اند و احتمالا چایی و میوه‌ای خورده اند و سپس تصمیم به نگارش آیین نامه کنترل ساختمان برآمده اند.

او حتی اعلام آمادگی کرد که برای اثبات این قضیه، حاضراست که با مسوولان وزارتخانه راه وشهرسازی نیز مناظره برگزاری کند و سپس گفت که یکی ازکارشناسان ریاست جمهوری شفاها به او وعده داده است که ابلاغیه وزارت راه درباره ارجاع نظارت کان لم یکن می‌شود.

اما به فاصله دور روز پس از این اتفاق، منوچهر شیبانی اصل نیز در بین خبرنگاران حاضرشد و پاسخ‌های تندی به احمد خرم داد. او گفت که تعجب می‌کنم که احمد خرم گفته است که آیین نامه کنترل ساختمان حاصل میزنشینی کارشناسان است و تاکید کرد که نه تنها آیین‌نامه کنترل ساختمان بر اساس مطالعه اصولی تدوین شده، بلکه قبل از تدوین آن حداقل در ۷ عنوان آسیب‌شناسی انجام شده و از نتایج این تحقیقات در تدوین آیین‌نامه استفاده شده است.

او البته به غیر از این از نجومی بگیران نظام مهندسی نیز سخن راند، بعد هم از هتاکی‌های در فضای مجازی گلایه کرد؛ درنهایت نیز از اختلاس هفت میلیاردی نیز سخن راند و تاکید کرد که اگر وزارت راه وارد نمی‌شد این تخلف کشف نمی‌شد.

اما در نهایت اواخر هفته گذشته فرج الله رجبی نیز به میدان آمد و تاکید کرد که معاون حقوقی ریاست جمهوری، رای آخوندی درباره ارجاع کار نظارت را رد کرد.

به گزارش خبرنگار «صما» به اعتقاد بسياري از فعالان حرفه مهندسي منازعات و بگو مگو هاي بين وزارت راه وشهرسازي و سازمان‌های نظام مهندسی در سال هاي اخير كه گاه به موضوعات بسيار سطحي تنزل پيدا کرده و تبديل به كري‌خواني‌هاي جوانان هوادار تيم‌هاي فوتبال رقيب شده، هیچ اثر مثبتي بر ارتقاي حرفه كم رمق مهندسي و بهبود ساختمان سازي و بهتر شدن استانداردهاي فني و زيبایي شناسي ساختمان و شهر و ترافيك نداشته است و سفره مهندسان را نيز رونقي نبخشيده و حتی نه تنها از فساد نظام مهندسي مورد ادعاي وزارتخانه نكاسته بلكه اوضاع را مغشوش‌تر و نگران كننده‌تر نيز كرده‌است.

بررسی ها حاکی از آن است که در طول بيست و پنج سالي كه از عمر فعاليت نظام مهندسي مي‌گذرد به عقيده ناظران در هيچ دوره‌اي به اندازه ٥ سال اخير وزارت راه و شهرسازي با زبان آمرانه و به روش‌هاي پليسي با سازمان نظام مهندسي برخورد نكرده‌است و این درحالی است که همزمان در هيچ دوره‌اي به اندازه ٥ سال اخير اخبار سوء استفاده مالي و توزيع تبعيض‌آميز كارها و امتيازات، اختلاس و پول ربائي از سازمان شدت افزون نیافته‌است.

به گزارش خبرنگار ما در آستانه برگزاری انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی كه وقت آن رسيده كه دو طرف شيوه تعامل و زبان گفت‌وگو با يكديگر را تغيير دهند شايد بتوان در دوره بعدی از پيكر نيمه جان مهندسي ساختمان و سازمان آن تشكيلاتي كارآمدتر و از وزارت راه سعه صدر بيشتري در تعامل با تشكل خود آفريده‌اش را شاهد بود.

به هر روی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که جدال بین مسوولان وزارتخانه راه وشهرسازی با نزدیک شدن به روزهای انتخابات نظام مهندسی اندکی فروکش خواهد کرد و درنهایت می‌توان امیدوار بود که با ورود چهره‌های جدید به بدنه سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان ها ، شرایط به سمت بهبود سوق پیدا کند، هرچند که در این بین بسیاری بر این باوردند که مشارکت حداکثری مهندسان در این انتخابات می‌تواند ضامن این اتفاق باشد چرا که تنها هیات مدیره‌هایی که با حداکثر آرا و پشتوانه مهندسان به بدنه نظام مهندسی راه یابند، می توانند شرایط را به نفع مهندسان تغییر دهند.

منبع: صما

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها