تحلیل نیوزویک بر اوضاع و احوال نظام پادشاهی سعودی:

حکومت بن سلمان در حال سقوط تدریجی است/ بن سلمان دوست دارد درگیری‌ها به خارج از عربستان انتقال یابد

نویسنده مقاله نیوزویک معتقد است که طبق شواهد، فرسایش تدریجی مشروعیت رژیم آل سعود قطعی است و فروپاشی آل سعود دیر یا زود اتفاق می‌افتد.

حکومت بن سلمان در حال سقوط تدریجی است/ بن سلمان دوست دارد درگیری‌ها به خارج از عربستان انتقال یابد

مجله نیوزویک طی مقاله جدیدش درباره حکومت عربستان سعودی و مشکلاتی که با آنها مواجه است نوشت. طبق تحلیل نیوزویک، حکومت عربستان سعودی پس از جنبش کشورهای عرب منطقه در سال 2011، برای بقا مجبور شد بسیاری از مخالفان خود اعم از اسلام‌گرایان تا مدافعین حقوق زنان را سرکوب کند.

ساختار قدرت در عربستان سعودی از آن سال تا کنون تغییر بسیاری کرده است. در حال حاضر، بن سلمان به تنهایی در راس قدرت قرار دارد. او قصد دارد قدرت را از طریق برخی تغییرات اجتماعی در عربستان حفظ کند اما با توجه به تاریخ حکومت سعودی، او بسیاری از ابزارهایی را که به او اجازه می دهد بدون استفاده از زور به طور مستقیم حکومت کند، از دست داده است. بن سلمان چاره ای جز استفاده از خشونت ندارد.

مضاوی الرشید، یک استاد دانشگاه عربستانی معتقد است که اقدامات بن سلمان( اصلاحات صوری و ظاهری و همچنین پاکسازی کامل خاندان سعودی) خطرناک و غیر قابل تحمل است و خطری جدی برای از بین بردن مشروعیت سیستم وجود دارد که منجر به فروپاشی آهسته از درون خواهد شد.

از نظر نویسنده مقاله، قدرت سعودی مبتنی بر وهابیت است و بن سلمان در حال تضعیف این مذهب و روحانیت آن است. او سعی دارد با آموزه های آمریکایی و غربی تا حدی آموزه های سنتی وهابیت را تضعیف کند در حالیکه این اقدام ممکن نیست چون روحانیت وهابی نفوذ بسیاری در عربستان دارند و قدرت آل سعود با آنها پیوند خورده است و قدرت آل سعود بدون وهابیت اصلا قابل تصور نیست.

بن سلمان سعی دارد نوعی ملی گرایی خالی از وهابیت را در عربستان جا بیندازد در حالیکه این عمل ممکن نیست. به همین دلیل، او سعی دارد از طریق به کارگیری زور این فرهنگ را جا بیندازد.

دستگیری وهابی های سنتی و سلفی هایی که با مدرنیزاسیون او مخالف هستند و در مقابل افتتاح سینما، آزاد کردن رانندگی زنان ایستادند، از جمله این اقدامات خشن بن سلمان برای تغییر فکر سنتی سعودی ها است. بن سلمان بی توجه به نقش وهابیت در قدرت گیری آل سعود در حال پاک سازی ریشه ای این پشتوانه مهم سعودی است.

نویسنده مقاله نیوزویک معتقد است که بن سلمان از طریق اصلاحات اقتصادی سعی در پر کردن خلا فرهنگی است که خود به وجود آورده است. او سعی دارد نظم جدیدی را در عربستان به وجود بیاورد در حالیکه نمی‌داند عربستان تا چه حد به سنتهایش وابسته است.

بن سلمان در جهت پیشبرد اهدافش، وعده اشتغال برای جوانان، ایجاد تجملات فراوان و ساخت نوعی آرمانشهر در عربستان داده است. او سعی دارد از طریق تحریک تخیل جوانان با وعده های رفاه و پروژه های پیشرفته آنها را از بافت سنتی سعودی دور کند. اما اقدام و فکر او خیالی باطل است. مشکلات عربستان عمیق تر وجدی تر از آن چیزی است که بن سلمان گمان می‌برد.

اصلاحات اقتصادی او هم به شدت به مشکل برخورده است و او مجبور شده از طرحهای خود عقب نشینی کند. به طور مثال، اتکای عربستان به اقتصاد نفتی باعث می‌شود جوانان تحصیل کرده بعد از فارغ التحصیلی بیکار بمانند. همچنین بسیاری از کارگران مهاجر مجبورند عربستان را ترک کنند چون در این سرزمین دیگر کاری برایشان وجود ندارد.

بن سلمان به سرعت باید قدرت خود را در نهادهای سیاسی دولت افزایش می‌داد تا از هرگونه خطر غریزی که ممکن است او را تهدید کند خلاص شود. در نوامبر 2017، بن سلمان طرحی مخصوص را اجرا کرد و طی آن بیش از 12 شاهزاده قدرتمند مانند متعب عبدالله و ولید بن طلال دستگیر شدند. طبق تحلیلها، هیچ نشانه ای مبنی بر کودتا در عربستان وجود نداشت اما بن سلمان که بعد تغییراتی که ایجاد کرده است بسیار می‌ترسد، اعضای پرنفوذ خاندان سعودی را دستگیر کرد تا در ایجاد تغییرات او مانعی پیدا نشود.

نویسنده مقاله نیوزویک معتقد است که بن سلمان که در توجیه و جا انداختن تغییرات داخلی با مشکل مواجه شده است، می‌خواهد از طریق ایجاد درگیری و تنش در خارج( مانند ایجاد تنش با ایران، لبنان و یمن) فشار بر خود را کم کرده و توجهات را به بیرون منعطف نماید. بنابراین، بعید نیست که بن سلمان کار خود را با ایجاد یک جنگ خارجی به پایان رساند. هرچند در این مورد هم مشکلات متعددی بر سر راه عربستان وجود خواهد داشت و ممکن است نابودی رژیم سعودی را تسریع بخشد.

در جنگ یمن علی رغم اظهارات رسانه های سعودی، اوضاع به ضرر عربستان است و موشکهای یمنی بارها مرزهای سعودی را مورد حمله قرار داده است. بسیاری از مقامات آمریکایی و CIA اظهار کرده اند که عربستان در جنگ با یمن شکست خواهد خورد و بهتر است هر چه سریعتر این جنگ را پایان دهد.

نویسنده مقاله نیوزویک در نتیجه می‌گوید طبق شواهد، فرسایش تدریجی مشروعیت رژیم آل سعود قطعی است و فروپاشی آل سعود دیر یا زود اتفاق می‌افتد.

منبع: نیوزویک

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • احمد رحمانی
    0

    فعلا که عربستان درمنطقه هر کاری می خواهد مینماید. وهر کاری مینماید ایران را بهانه می نماید کشور ایران هم متاسفانه بلد نیست از خود دفاع نماید وبا دلیل اتهامات عربستان را جواب دهد لذا معادله به نفع عربستان پیش می رود. وقتی از خود دفاع نتوانی بکنی همین است هزاران یمنی را میکشد بعد یک موشک که به طرفش می اید دا. د وهوار راه می اندازد خودش به یمن حمله کرده وبهانه اش را بر ایران قرار داده.

    نظرات شما -
    • محمد قاسمی
      0

      چه مقایسه نا جوانمردانه ای عربستان با هزینه ی دهها میلیارد دلاری با حمایت تمام غرب از پس یک یمن با حمایت نیم بند ایران بر نمیاد در سوریه شکست خورد انتخابات لبنان رو باخت قطر و عمان رو از دست داد ترکیه ازش فاصله گرفت و به سمت ایران متمایل شد ان شاله انتخابات عراق رو هم در نخست وزیری واگذار میکنه اون هم با چند میلیون دلار جزئی حالا ایران نمیونه از خودش دفاع کنه ؟ عربستان پیروزه ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها