طعم خوش نذری

باز هم‌ ماه محرم فرارسیده؛ ‌ماه بیرق و علم و روضه‌های حسینی. این روزها که در کوچه پسکوچه‌های شهر قدم‌می‌گذارید، رایحه خوش اسپند تکیه‌ها و چای تازه دم حسینیه‌ها مشامتان را پر می‌کند.

طعم خوش نذری

در میان ازدحام روزمرگی‌های مردم، وقتی از خیابان‌های شهر می‌گذرید، بیرق‌های سبز و مشکی چشمانتان را می‌نوازد. 3روز از شروع محرم حسینی می‌گذرد؛ ماهی که اگر بهوش باشید و بگوش، بعد از گذشت قرن‌ها، صدای «هل من ناصر ینصرنی» حسین(ع) را خواهید شنید؛ صدایی که از دل چادرهای سیاه عزاداری به گوش می‌رسد و سفینه نجاتی می‌شود برای انسان‌هایی که سال‌ها در غفلت به سر برده‌اند.

با فرارسیدن دهه اول‌ماه محرم بساط داغ نذری دادن در هیئت‌ها برپا می‌شود. شاید با شنیدن این جمله تصویر ذهنی شما هم از نذری‌های شب‌های محرم یک پرس قیمه و قورمه سبزی هیئتی در ظرف‌های یکبار مصرف باشد و چای ساده و شیر داغی که ممکن است در خیابان‌ها با خرما و قند و نهایتا حلوا توسط تکیه‌ها پخش شود. اما چند سالی است که بحث نذری دادن در‌ ماه محرم از حالت سنتی خارج شده و گهگاهی در گوشه و کنار شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران نذری‌هایی را می‌بینید که جالب و عجیب هستند؛ از چنجه و میگوی سوخاری گرفته تا پیتزا، ساندویچ و شیرموز.

سبزی‌پلو با ماهی

هیئت «یا زهرا(س)» برای بسیاری از ساکنان شمالی پایتخت هیئتی نام آشناست. این هیئت شب‌های تاسوعا و عاشورا از عزاداران حسینی با سبزی‌پلو با ماهی پذیرایی می‌کند که در نوع خودش جالب است. به نظر می‌رسد این رسم از زمانی که محرم و عید نوروز با هم همزمان شده بود، به یادگار مانده و هر سال تکرار می‌شود.

باقلاپلو در طرشت

در حوالی خیابان طرشت هیئتی به‌نام «عاشقان ثارالله» وجود دارد که فعالیت خود را از سال 69 آغاز کرده است. این هیئت برای پذیرایی از عزاداران حسینی بنا را بر پخت غذاهای پرمایه و مشکل گذاشته است. باقلاپلو با گوشت، جوجه‌کباب و کباب کوبیده از جمله غذاهای خاص این هیئت است.

میگو و کباب برگ

هیئتی در خیابان پاسداران در طول ۱۰ شب محرم غذاهای متفاوتی را بین عزاداران توزیع می‌کند. تمامی این غذاها از یکی از رستوران‌های معروف محدوده خیابان دولت تهیه می‌شود. در این هیئت به عزاداران کباب کوبیده، کباب برگ و گاهی هم میگوی سوخاری داده می‌شود. این هیئت در ظهر عاشورا و روز دهم محرم نیز با کباب ترکی از عزاداران پذیرایی می‌کند که این کار طی چند سال اخیر به رسم ویژه و خاص این هیئت تبدیل شده است.

چنجه در نیاوران

در منطقه نیاوران نیز هیئتی وجود دارد که ظهر روز عاشورا به عزاداران چنجه می‌دهد. غذای خاص این هیئت به اندازه‌ای است که به همه عزاداران یک پرس چنجه برسد. نظم در این هیئت حرف اول را می‌زند و جالب اینجاست که نه‌تنها به عزاداران بلکه به اغلب خانه‌های اطراف هیئت نیز غذای نذری داده می‌شود.

ساندویچ کالباس در بلوار فردوس

ساندویچ‌های نذری بلوار فردوس از دیگر نذری‌های جالب و محبوب در دهه اول‌ماه محرم است. اکنون چند سالی است که هیئت‌ها و خیران این منطقه ساندویچ کالباس را به‌عنوان نذری ثابت این محدوده انتخاب کرده‌اند و با ساندویچ‌های گرم و سرد از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

کارامل و رانی در شهرآرا

یک پرس چلوکباب با برنج ایرانی و گوشت راسته گوسفندی به همراه یک پکیج همراه که شامل دسر و کارامل، نوشابه پپسی یا رانی، آدامس، ماست و سماق است، یکی از نذری‌های خیابان شهرآراست. هرسال در ظهر روز تاسوعا صف طولانی‌ای در خیابان شهرآرا برای گرفتن این نذری خاص و متفاوت تشکیل می‌شود. طبق گفته صاحبان این نذر، هرسال هزار پرس از این غذا بین مردم توزیع می‌شود.

غذای شمالی در بازار

یکی دیگر از نذری‌های جالب به هیئت جوادالائمه(ع) در بازار اختصاص دارد. این هیئت ویژه هموطنان شمالی به‌خصوص شهر لاهیجان است. در این هیئت با انواع غذاهای شمالی از عزاداران حسینی پذیرایی می‌شود. هرچند که حضور همه عزاداران در این هیئت آزاد است اما اغلب شهروندان شمالی به این هیئت می‌روند زیرا در آنجا می‌توانند غذای نذری باب طبع خودشان را بخورند.

نذری شبانه‌روزی

هیئت‌های بازار بزرگ تهران تنها هیئت‌هایی هستند که در طول دهه محرم به‌صورت شبانه‌روزی از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند. شما هر ساعت از شبانه‌روز که به این ناحیه از پایتخت بروید، می‌توانید سیب‌زمینی و تخم‌مرغ آب‌پز نذری بخورید. ابتدای راسته زرگرها تشت‌های استیل و آلومینیومی بزرگی قرار‌می‌دهند که در آن سیب‌زمینی و تخم‌مرغ پخته وجود دارد که با نان بین مردم توزیع می‌شود.

فسنجان معروفِ کن

بسیاری از کسانی که به هیئت‌های محرمی منطقه کن می‌روند، می‌دانند که در این هیئت‌ها فسنجان غذای ثابت و همیشگی است.
در کنار تمام غذاهای نذری این هیئت‌ها، یک ملاقه فسنجان نیز ریخته می‌شود. به‌همین‌خاطر شما در یک پرس غذای نذری همیشه 2 نوع غذا دارید و می‌توانید از طعم منحصربه‌فرد فسنجان نذری اهالی کن لذت ببرید.

کباب ترکی‌های دولت‌آباد

کباب ترکی‌های نذری هیئت‌های خیابان دولت‌آباد نیز یکی دیگر از نذری‌های خاص و جالب محرم است. در روز تاسوعا و عاشورا هیئت‌های این خیابان با کباب ترکی و فلافل از عزاداران پذیرایی می‌کنند. چند سالی است که کباب ترکی به غذای نذری ثابت هیئت‌های این محله تبدیل شده است.

نذر لواشک در رشت

در آخر نیز عجیب‌ترین نذر محرمی، نذر لواشک در شهر رشت است؛ نذری که گفته می‌شود دلیل آن برآورده شدن حاجت یک کودک و قبول شدن نذر لواشکش بوده است. اکنون 9سال است که اعضای این خانواده در یکی از خیابان‌های رشت در بین کودکان عزادار لواشک توزیع می‌کنند.

پیتزای نذری

چند سالی است که غذاهای فست‌فودی نیز به فهرست غذاهای نذری برخی از هیئت‌ها اضافه شده است. البته اغلب مواقع این نذری‌ها توسط مالکان فست‌فودی‌ها توزیع می‌شود و هیئت‌ها در آن نقشی ندارند. اما در یکی از هیئت‌های خیابان 15خرداد از عزاداران و سینه‌زن‌های هیئت بعد از مراسم با پیتزا پذیرایی می‌شود. گرچه تهیه این حجم پیتزا کار ساده‌ای نیست ولی نوآوری جوان‌ها در این هیئت پای فست‌فود را هم به مجالس عزاداری باز کرده است.

منبع: همشهری آنلاین

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها