پوستر «ماجرای نیمروز 2» را نشانه‌شناسی کرده و تا حدی به قصه و حال و هوای آن پی‌برده‌ایم

محمدحسین مهدویان روز گذشته فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: ردخون» را با حضور بازیگرانی چون هادی حجازی فر، جواد عزتی، بهنوش طباطبایی، محسن کیایی، هستی مهدوی، حسین مهری و مهدی زمین پرداز کلید زد.

پوستر «ماجرای نیمروز 2» را نشانه‌شناسی کرده و تا حدی به قصه و حال و هوای آن پی‌برده‌ایم

پوستر این فیلم سینمایی دو روز قبل و در آستانه تولید اثر در فضای رسانهای و فضای مجازی منتشر شد؛ اقدامی که تا اندازهای در سینمای ایران غیرمتعارف است و سابقه نداشته برای فیلمی که هنوز ساخت آن حتی شروع نشده، پوستر طراحی شود.

با این حال میتوان با نگاهی مروری به این پوستر که کارگاه سه درچهار طراحی آن را انجام داده، دست به یک نشانه شناسی حدودی زد و پیشبینی هایی درباره موضوع و حال و هوای فیلم داشت.

اولین نکته در پوستر چهره و گریم بهنوش طباطبایی است که شکل و شمایل او بلافاصله ما را یاد زنان گروهک تروریستی منافقین میاندازد. همچنین چهره و نوع پوشش هستی مهدوی هم برگرفته از پوشش زنان این گروهک در عملیات مرصاد است؛ همان عملیاتی که اواخر جنگ ایران و عراق در سال 67 انجام شد و منافقین شکست سختی در آن خوردند.

رویت اسلحه ژ3 و کلاشینکف در پوستر هم تا حدودی میتواند تکلیف اینکه دارنده آنها در کدام جبهه جنگ حضور دارند، مشخص کند. هادی حجازیفر اسحله ژ3 بهدست دارد که اسلحه سازمانی نیروهای نظامی ایرانی است و محسن کیایی هم اسلحه کلاشینکف بهدست دارد که سلاحی بود که گروهک تروریستی منافقین در عملیات فروغ جاویدان از آن استفاده کرد.

در سمت چپ پوستر و در پسزمینه یک ماشین لندکروز دیده میشود که در عملیات مرصاد از سوی نیروهای هر دو جبهه از آن استفاده شد که در عکس های واقعی ثبت شده از این عملیات هم قابل مشاهده است. در سمت راست تصویر هم تنگه چهارزبر کرمانشاه دیده میشود که عملیات مرصاد در این تنگه انجام شد. این تنگه بعد از رویارویی سال 67 به تنگه مرصاد تغییر نام داد و بنای یادبودی هم برای پیروزی در آن عملیات در این محل احداث شد. با این اوضاع و احوال و براساس زمزمههایی که از مدتها قبل درباره ماجرای نیمروز وجود داشت، به نظر میرسد «ماجرای نیمروز: رد خون» با محوریت عملیات مرصاد و نبرد نیروهای ایرانی با نیروهای گروهک تروریستی منافقین ساخته میشود. مدتی قبل خبری در رسانهها منتشر شده بود که حکایت از کلید خوردن ماجرای نیمروز 2 با حضور الناز شاکردوست داشت، اما شاکردوست کمی بعد به لحاظ مشکلات جسمی، از بازی در این فیلم کنارهگیری کرد. چون ظاهرا او باید نقشی پرتحرک را در این فیلم ایفا میکرد، اما او که بتازگی از مصدومیتی که سر فیلم قبلی برایش پیش آمده، رهایی پیدا کرده بود، شرایط جسمانی بازی در چنین نقشی را نداشت.

ترکیب بازیگران

از میان بازیگران اصلی که تصویرشان در پوستر دیده میشود، هادی حجازی فر، جواد عزتی، حسین مهری و مهدی زمینپرداز پیش از این با محمدحسین مهدویان کار کرده بودند. هادی حجازی فر که گل سرسبد آثار مهدویان است و بهترین بازی هایش در سینما را در ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز و لاتاری انجام داده. چهره او در ماجرای نیمروز: رد خون با آن گوش بریده و نگاه خیره و انگشتر دست راست باز هم حکایت از نقش ماندگار دیگری میدهد. هرچند شاید نگرانیهایی از بابت نقشی کلیشهای هم درباره او وجود داشته باشد؛ یک نیروی عملیاتی صریحاللهجه و نترس و اهل خطر که عاشق ضربه زدن و درازکش کردن دشمن است.

جواد عزتی نخستین بار در ماجرای نیمروز با مهدویان همکاری کرد و نقش شخصیت آرام و توداری به نام صادق را بهعهده داشت. عینکی که عزتی در پوستر ماجرای نیمروز: رد خون به چشم دارد، باز هم شخصیت او را پیچیده و رازآلود نشان می دهد.

مهدی زمینپرداز هم از یاران همیشگی مهدویان است؛ او تا به حال نقشهای مختلفی در کارهای این فیلمساز داشته؛ در مجموعه «آخرین روزهای زمستان» نقش شهید باقری را بازی کرد و در ماجرای نیمروز هم نقش یکی از نیروهای اطلاعات. در لاتاری هم نقش فرد بدنامی به نام سامی را به عهده داشت که در کار قاچاق دختران به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود.

حسین مهری هم پیشتر ایفاگر نقشی کوتاه اما پیچیده در ماجرای نیمروز بود؛ فردی به نام عباس که نفوذی سازمان مجاهدین خلق در دل دستگاه اطلاعاتی بود. گریم و لباس مهری در ماجرای نیمروز: رد خون حکایت از نقش متفاوت او نسبت به قسمت اول فیلم دارد.

درمیان بازیگران اصلی فیلم، بهنوش طباطبایی، محسن کیایی و هستی مهدوی برای اولینبار است که در فیلمی از مهدویان جلوی دوربین میروند. بهنوش طباطبایی که صورت مغموم و افسرده او یادآور درد و رنج بسیاری از زنان شکست خورده عضو گروهک تروریستی منافقین است، احتمالا جانشین الناز شاکردوست برای ایفای نقش اصلی زن شده باشد. طباطبایی البته پیشتر در «سیانور» (ساخته بهروز شعیبی) هم نقش یکی از زنان سازمان مجاهدین خلق در دوران پیش از انقلاب (لیلا زمردیان) را بازی کرده بود.

هستی مهدوی (مهدوی فر) هم که او را در فیلمهایی چون 50 کیلو آلبالو و چهارشنبه دیده ایم، در اولین همکاری خود با مهدویان باتوجه به تصویرش در پوستر نقش یکی از زنان گروهک تروریستی منافقین را به عهده دارد؛ احتمالا نقشی مشابه و در حال و هوای لیندا کیانی در قسمت اول ماجرای نیمروز.
در میان بازیگرانی که اولین همکاری را با مهدویان تجربه میکنند، عجیب ترین انتخاب محسن کیایی است که بیشتر او را در نقشهای کمدی دیده ایم. البته اگر به موفقیت مهدویان در استفاده درست از اغلب کمدین هایی چون جواد عزتی و احمد مهرانفر در ماجرای نیمروز فکر کنیم، شاید انتخاب کیایی یکی از برگهای برنده فیلم تازه مهدویان هم باشد.

پست مشترک اینستاگرامی
محمدحسین مهدویان، سیدمحمود رضوی، مهدی زمین پرداز، حسین مهری و بهنوش طباطبایی از جمله عوامل اصلی ماجرای نیمروز: رد خون هستند که طی پست مشترکی، پوستر این فیلم را در صفحات شخصی خود در اینستاگرام به اشتراک گذاشته اند و خبر از شروع فیلمبرداری آن دادهاند. سعید سهیلی کارگردان سینما و پدر ساعد سهیلی (بازیگر لاتاری) زیر پست مهدویان نوشت: «به امید موفقیت و بهترین اتفاقها... انشاءا... .» در میان انبوه کامنت کاربران، نظر بامزهای هم دیده میشود: «رو سر هستی مهدوی، دمکنی گذاشتین؟!!»

رضوی تهیه کننده زیر پست مرتبط خود نوشت: «منتظر اولین رونمایی از فیلم در جشنواره فجر باشید.»
قسمت اول ماجرای نیمروز که به ماجرای ترورهای سال 60 توسط منافقین میپرداخت، حضور موفقی در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر داشت و توانست جایزههایی چون سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند. این فیلم در اکران هم با اقبال تماشاگران مواجه شد. با این حال معمولا بجز استثنائاتی در سینمای جهان، دنباله سازیها و قسمتهای بعدی یک فیلم موفق، نتیجه مثبتی نداشته است. از این نظر مهدویان سراغ چالش سختی رفته است، موضوع ملتهب عملیات مرصاد هم به دشواریهای این آزمون سخت اضافه میکند.

سازندگان فیلم در نامگذاری اثر هم شیوهای هالیوودی را در پیش گرفتند و طبق سری سازیهای آمریکایی، عنوان قبلی فیلم را حفظ و نام جدیدی را هم به آن افزودند. شاید شاخصترین مثال در این زمینه ترمیناتور باشد که قسمت دوم آن با نام ترمیناتور: روز داوری ساخته شد.

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها