یک عضو فراکسیون زنان مجلس: حذف مهریه به خانواده آسیب وارد می‌کند

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: چرا اگر مردان با مهریه مخالفند در همان ابتدا مهریه‌های سنگین را می‌پذیرند؟ یک نفر ممکن است 14 سکه مهریه داشته باشد و یک نفر اصلا مهریه‌ای نداشته باشد.

یک عضو فراکسیون زنان مجلس: حذف مهریه به خانواده آسیب وارد می‌کند

حذف مهریه، تقسیم اموال، کم کردن حق و حقوق مالی زنان. این‌ها صحبت‌هایی است که این روزها نقل و نبات محافل عمومی و خانوادگی شده است. هفته گذشته بعد از مطرح شدن طرحی توسط یکی از نمایندگان مبنی بر حذف مهریه و جایگزینی حق تقسیم اموال افراد زیادی به این ماجرا واکنش‌های مثبت و منفی نشان دادند.

طی چند روز گذشته که این ماجرا در رسانه‌ها مطرح شد بسیاری از زنان مخالفت زیادی به این طرح داشتند. یکی از زنان مخاطب در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی مهریه را پشتوانه زنان دانست و حذف آن را راهی برای دور زدن‌های قانونی مردان برشمرد.

این در حالیست که مسئولان ستاد دیه علت حذف مهریه را تعداد زیادی از زندانیانی می‌دانند که به دلیل نداشتن قسط مهریه راهی زندان شدند.

چرا زنان باید از حق خود بگذرند؟


طیبه سیاوشی یکی از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یکی از مخالفین این طرح است وی می‌گوید: از طرف ستاد دیه به من اعلام شد که اکنون مردان زیادی به دلیل عدم پرداخت اقساط مهریه خود در زندان‌ها هستند. من همان زمان هم اعلام کردم اکنون هم اعلام می‌کنم که با این بحث‌های جدیدی که به راه افتاده است به شدت مخالفم.

این نماینده درباره جایگزین‌های مهریه اعلام می‌کند: تقسیم اموال جایگزین مهریه شده است؛ در صورتی که این طرح راه فرار زیادی برای مردان دارد. مردان می‌توانند اموال خود را به مادران، خواهران و یا سایر بستگان خود منتقل کنند، به این ترتیب هیچ شفافیتی برای ثبت اموال آن‌ها نیست. همچنین سیستم مالیاتی دقیقی هم نداریم.

طیبه سیاوشی در ادامه درباره شرایط ضمن عقد برای زنان توضیح می‌دهد: زمانی که شما قرار است عقد کنید، 20 شرط ضمن عقد شامل حال مردان می‌شود و تنها یک حق که آن هم حق مهریه داشتن است به زنان تعلق می‌گیرد. اگر قرار است در هنگام ازدواج عدالتی صورت بگیرد چرا از آن 20 شرط کاسته نمی‌شود؟ چرا حتما باید همین یک حق که حق مهریه است از زنان گرفته شود؟

این عضو کمیسیون فرهنگی درخصوص اینکه چرا مردان مهریه‌های سنگین را می‌پذیرند ادامه می‌دهد: چرا اگر مردان با مهریه مخالفند در همان ابتدا مهریه‌های سنگین را می‌پذیرند؟ یک نفر ممکن است 14 سکه مهریه داشته باشد و یک نفر اصلا مهریه‌ای نداشته باشد. این را مرد می‌تواند خودش بپذیرد.

سیاوشی درخصوص نقش اعضای خانواده در دنیای امروز می‌گوید: ببینید اگر ما می‌خواهیم خانواده را تحکیم ببخشیم باید بدانیم که باتوجه به قوانین ایران مرد نان آور و البته رییس خانواده محسوب می‌شود. زن اما محور خانواده است ما نباید با تغییرات این چنینی در قوانین آسیبی به خانواده وارد کنیم.

طیبه سیاوشی ادامه می‌دهد: ما باید چند جانبه به مسائل نگاه کنیم، سیستم مالیاتی را ببینیم، حق و حقوق زنان را ببینیم و بعد درباره مهریه زنان نظر دهیم.

این نماینده مجلس درباره آرامش خانواده‌ها می‌گوید: اگر ما معتقدیم که آرامش حداقلی برای خانواده‌ها وجود دارد نباید فقط از یک بعد این مسائل را ببینیم، هیچکس این را صحیح نمی‌داند.

به گزارش روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه بسیاری از نمایندگان زن همچنان جزو مخالفین این طرح هستند و معتقدند که این طرح بی‌عدالتی‌های زیادی دارد و نباید رای بیاورد.

منبع: روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • M.S
    0

    من که به شخصه تا وقتی قانون مهریه اینجوری باشه با این قیمت سکه نتنها خودم بلکه تمام دوست و اشناها رو هم تشویق میکنم اصلا ازدواج نکنن

  • رها
    0

    متاسفانه جو بدی شده ، مادر پسر زنگ میزنه و قبل از بله برون با دختر طی میکنه اگر مهریه حتی متعارف بخواهد پدر دختر ، اصلا پا جلو نمیزاریم. من خودم همین جوری اعتماد کردم و ازدواج، و خیلی راحت بعد 6 ماه ناسازگاری و بهانه گیری الکی .جهیزیه ، طلاها، و 100 میلیون پس انداز خودم و پدرم را دادیم تا طلاقم بدهند. و گرنه باید تحمل حضور زن های دیگر رو در خانه به جان میخریدم.من پدرم پزشک و جانباز هستن و جلوی قاضی دادگاه التماس میکردن که این آقا پس انداز عمر را نگیرد فایده ای نداشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها