مدیرعامل گروه علی بابا اعلام بازنشستگی کرد

داستان شگفت انگیز بنیانگذار گروه علی بابا/ معلمی ساده که پس از یک گروگانگیری یکی از بزرگترین کمپانی‌های دیجیتال را راه انداخت

داستان شگفت انگیز بنیانگذار گروه علی بابا/ معلمی ساده که پس از یک گروگانگیری یکی از بزرگترین کمپانی‌های دیجیتال را راه انداخت

به گزراش خبر فوری ، "جک ما" کارآفرین، و مدیر ارشد اجرایی چینی است، که در سال 1999 گروه علی‌بابا را تأسیس نمود. وی در حال حاضر به‌عنوان مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره گروه علی‌بابا فعالیت می‌نماید.

جک ما در ماه مارس 2014 با دارایی خالص 10.8 میلیارد دلار در رتبه ششم از فهرست ثروتمندترین افراد چین قرار گرفت. وی هم‌اکنون در رتبه 20 از فهرست ثروتمندترین افراد جهان مجله فوربز قرار دارد.

جک ما روز دوشنبه و در تولد 54 سالگی خود اعلام کرد که در سال آینده پس از دو دهه مدیریت شرکتش از ریاست اجرائی شرکت علی بابا کنار خواهد رفت.

علی بابا یک شرکت تجارت الکترونیک چینی است که فروش و خدمات پس از آن را به شکل مصرف‌کننده به مصرف‌کننده، بنگاه به مصرف‌کننده و بنگاه به بنگاه از طریق پورتال وب فراهم می‌کند.

این گروه در زمینه‌هایی چون: فروشگاه اینترنتی، یک سیستم خرده فروشی، و رایانش ابری فعالیت می‌کند. در سال 2012 دو پرتال علی بابا 1.1 تریلیون دلار معادل 170 میلیارد دلار فروش داشته‌است؛ که این رقم بیشتر از مجموع فروش دو رقیب خود یعنی آمازون و ای بی می‌باشد. در 19 سپتامبر 2014 علی بابا 231 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. به دنبال عدم توافق در عرضه عمومی با رگولاتوری هنگ کنگی در سپتامبر 2013 این هلدینگ جهت عرضه اولیه وارد ایالات متحده شد.

هنوز بازنشستگی "جک ما" قطعی نیست و برخی دیگر از اعضای هیئت مدیره علی بابا در این مورد شک دارند و می‌گویند که ممکن است جک ما تصمیم خود را در این مورد تغییر دهد. با این حال، برخی از اطرافیان او معتقدند که جک قصد دارد به شغل قدیمی خود یعنی معلمی زبان انگلیسی بازگردد.

از کودکی کم‌هوش تا بزرگترین کارآفرین

جک ما در یک خانواده ضعیف و فقیر چینی در هانگزو، در سال 1964 متولد شد. در تحصیل، شاگرد خیلی باهوشی نبوده است و خود در مصاحبه ای گفته است که ده بار در آزمون پذیرش هاروارد رد شده است. او همچنین اعتراف کرده است که بارها و بارها در آزمون پذیرش شغلهای مختلف ناکام بوده است.

او پس از دو بار ناکامی، سرانجام در دانشکده تربیت معلم هانگژو پذیرش گرفت. جک در سال 1988 فارغ التحصیل شد و چندین سال در مدارس مختلف مشغول آموزش انگلیسی گردید.

جک ما در مصاحبه اش با نیویورک تایمز در سال 2005 علت جذب خود به تجارت آنلاین و تبدیل شدن به یکی از برجسته ترین سرمایه گذاران فناوری چین را با عنوان "داستان هالیوود" بیان می‌کند.

وی در این باره گفت که در سال 1995 به کالیفرنیا سفر کرد تا بدهی یک تاجر آمریکایی به یک شرکت چینی را دریافت کند. اما از قضا این مرد آمریکایی یک اسلحه داشته و جک را دو روز در زندان اسیر کرده است. جک پس از اینکه به آن تاجر وعده می‌دهد که در تجارت اینترنتی با او شریک شود، از زندان آزاد می‌گردد.

قبل از بازگشت به چین، جک تحقیقات بسیاری را در رابطه با کسب و کار اینترنتی می‌کند. او مدتی بعد به چین باز می‌گردد و چینیها را( که تا آن روز از اینترنت هیچ شناختی نداشتند) با اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی آشنا می‌کند.

جک در این رابطه به مجله تایم می‌گوید: "روزی که ما در چین برای اولین بار به اینترنت متصل شدیم، من دوستان و افراد مشهور تلویزیون چین را به خانه خود دعوت کردم.... ما سه ساعت و نیم منتظر بالا آمدن یک صفحه بودیم و سرانجام نصف صفحه روی مانیتور باز شد. ما در این مدت طولانی خوردیم و صحبت کردیم و تلویزیون تماشا کردیم ... اما من بسیار خوشحال بودم چون سرانجام به آنها ثابت کردم اینترنت وجود دارد".

جک ما جذب اینترنت شده بود به همین دلیل، پس از ترک شغلش مبلغی قرض کرد و یک پیج اینترنتی خرید. پیچی که تقریبا اولین صفحه اینترنتی چینی بود. جک ما در اولین سرمایه گذاری خود ناکام ماند اما نا امید نشد. چند وقت بعد او با تقریبا 60،000 دلاری که از دوستان و سرمایه گذاران چینی قرض گرفته بود، سایت کسب و کار اینترنتی علی بابا را راه انداخت. آغاز راه اندازی سایت علی بابا به سال 1999 بر می‌گردد. علی بابا در بدو قرن 21 توانست رقبای مهم خود از قبیل جی اس و سافت بنک را کنار بزند و در سال 2003 به سود دهی برسد.

یاهو در سال 2005 قرار دادی را با علی بابا بست و طی آن بخشی از سهام علی بابا را خرید و علاوه بر پرداخت 4 میلیارد دلار، کنترل و اداره خدمات یاهو در چین را به علی بابا واگذار کرد.

طی سه دهه اخیر، علی بابا از مهم ترین و معتبرترین مراکز کسب و کار اینترنتی در جهان است و میلیونها نفر را دراستخدام خود دارد.

علی بابا و مسائل سیاسی: سیاستمداران را دوست بدار ولی با آنها ازدواج نکن

علی بابا مانند دیگر غول های تکنولوژی چینی که طی دو دهه گذشته ظهور کرده اند، مجبور شده است که تحت هدایت اقتصاد کمونیستی حزب حاکم چین عمل کند با این حال، جک ما اصرار دارد که هرگز تحت سلطه مستقیم مقامات سیاسی نبوده است. او می‌گوید همیشه سیاستمداران و حکومت چین را در یک حالت معتدل نگه داشته است.

جک ما در این باره از تعبیر جالبی استفاده کرده است. او می‌گوید: "من مقامات چین را دوست دارم اما هرگز با آنها ازدواج نمی‌کنم."

اقدامات جک ما در رابطه با سیاست بسیار جالب است. او هرگز نگذاشته است که مسائل سیاسی بر امور تجاری اش تاثیر بگذارند با این حال، همواره سعی داشته است که سیاستمداران را از خود راضی نگه دارد و به طور تلویحی رضایت آنها را جلب کند.

منبع: CNN . خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها