برنج تراریخته مقاوم به آفات درانتظار صدور مجوز

عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی با بیان اینکه مجوز کشت پنبه تراریخته در مرحله رهاسازی است، گفت: به زودی پس از پنبه، برنج تراریخته مقاوم به آفات، مرحله دریافت مجوز را آغاز می کند.

برنج تراریخته مقاوم به آفات درانتظار صدور مجوز

مسعود توحیدفر با بیان اینکه در ایران ۸۰ درصد هزینه در کشت برنج، مربوط به آفات است، اظهار داشت: اگر بتوانیم مشکل کرم ساقه خوار را با تولید و کشت برنج تراریخته مقاوم به آفات رفع کنیم، در این هزینه ها صرفه جویی شده و سودآوری زیادی برای کشاورزان به همراه خواهد داشت.

عضو کمیته ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به محصول پنبه تراریخته که در انتظار دریافت مجوز است، گفت: صدور مجوز رهاسازی ارقام تراریخته مطابق با قانون ایمنی زیستی، در ۳ حوزه سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود. به این معنی که سازمان محیط زیست، اسناد زیست محیطی کشت این محصول را بررسی کرده و اگر مشکلی وجود نداشته باشد گزارش آن را به وزارت کشاورزی می دهد.

وی ادامه داد: این پرونده از سوی سازمان های دیگری مانند وزارت بهداشت نیز بررسی شده و اسناد و مدارک مربوط به آن به وزارت کشاورزی اعلام می شود. در نهایت کارگروه تخصصی در وزارت کشاورزی تمامی این اسناد را بررسی کرده و مجوز نهایی صادر می کند. پس از آن نیز رهاسازی محصول آغاز می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه کشت پنبه تراریخته در حال بررسی نهایی برای صدور مجوز رهاسازی است و سازمانهای مختلف، نظرات خود را در مورد آن اعلام کرده اند، گفت: پس از پنبه، مهمترین محصولی که برای رهاسازی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، برنج تراریخته است. در این زمینه سازمانهای مختلف از جمله وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست باید این پرونده را بررسی کرده و نظرات خود را اعلام کنند.

توحیدفر با بیان اینکه معمولا در سال نخست و پس از مجوز رهاسازی، کشت محصول تراریخته در هکتار بالا انجام نمی شود، گفت: بذر محصول تراریخته زیاد نیست و به همین دلیل در سال نخست، سطح زیرکشت محصول بالا نیست. اما در سالهای بعد و با افزایش بذر، برنج تراریخته در سطح بالاتری کشت می شود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی با اشاره به افزایش میزان بذر محصولات تراریخته در کشورهای مختلف و تغییر نگاه مردم به این فناوری زیستی، ادامه داد: برای مثال در هندوستان هم اکنون از حدود ۱۲ میلیون هکتار زیرکشت پنبه، ۹۰ درصد مربوط به پنبه تراریخته است و این درحالی است که بذور پنبه تراریخته به تدریج در این کشور افزایش یافته و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به ویژگی مهم برنج تراریخته برای از بین بردن آفت کرم ساقه خوار در مزارع برنج، کشاورزان به سودآوری این محصول پی برده و دید قابل قبولی نسبت به کشت برنج تراریخته پیدا کنند.

توحیدفر پیش از این گفته بود که پنبه تراریخته سال آینده به زیرکشت می رود.

منبع: مهر

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها