مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی:

دامداران نگران کاهش تقاضای شیر نباشند/ کنترل بر بازار داخلی شیرخشک

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ممنوعیت صادرات شیر خشک را به منظور تنظیم بازار داخلی برشمرد و گفت: دامداران نگران پایین آمدن تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت شیر خام نباشند.

دامداران نگران کاهش تقاضای شیر نباشند/ کنترل بر بازار داخلی شیرخشک

محمود بازاری در واکنش به اعتراض دامداران به ممنوعیت صادرات شیرخشک گفت: دامداران در اعتراض خود به این ممنوعیت نگران پایین آمدن تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت شیر خام هستند که به همین منظور در جلسات کارگروه تنظیم بازار مصوب شده است به منظور تامین مصارف داخلی و جلوگیری از افزایش بی رویه محصولات لبنی نظارت و کنترل انجام شود.

مدیرکل دفترهماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در خصوص ممنوعیت صادرات شیر خشک توضیح داد: این ممنوعیت براساس تصمیمات جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصاد سران سه قوه در 27مرداد و به استناد بند 3 و 4 ابلاغیه ریاست محترم جمهور در 29 مرداد صادر شده است. در این ابلاغیه و در بند 3 آن هرگونه تصمیم گیری درباره نرخ تعرفه و ضوابط صادرات و واردات به وزیر صنعت، معدن و تجارت تفویض اختیار شده است.

وی ضمن بیان این مساله در همین مورد اضافه کرد: به منظور جلوگیری از کاهش عرضه و افزایش تولید داخلی براساس بند 4 این ابلاغیه وزیر صمت می تواند در چارچوب دستورالعملی که به تصویب می رسد، صادرات برخی کالاها را در محدوده زمانی خاصی ممنوع یا محدود به شرایطی سازد.

در ادامه ممنوعیت صادرات شیرخشک را به منظور تنظیم بازار دانست و توضیح داد: در همین قوانین ممنوعیت ،استثنا هم قائل شده اند. بر این اساس اگر صادرات از محل ورود مواد اولیه انجام گیرد، اشکالی ندارد، علاوه بر این راهکار دیگری که قانون در اختیار صادرکنندگان قرار می دهد و به منظور حمایت از حقوق آنها تنظیم شده ، ماده 11 مکرر است.

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی درباره این ماده توضیح داد: این ماده 4 بند دارد که اگر هرکدام از این شرایط محقق شود و در صورتی که تحقق شرایط پیش از ابلاغ باشد امکان ترخیص کالا وجود دارد. بنابراین صادرات تمام کالاهایی که ارز دولتی دریافت می کنند ممنوع شده و اگر نظر بر صادرات آنها باشد لازم است مابه‌التفاوت از صادرکننده دریافت شود.

بازاری در ادامه با اشاره به جلسه کارشناسی روز گذشته با نمایندگان وزرات بهداشت،کشاورزی و صمت به منظور بیان مشکلات در حوزه ممنوعیت‌های صادراتی افزود: در این جلسه موضوع ممنوعیت صادرات شیرخشک مطرح شد و نظر سازمان حمایت این بود که با توجه به اینکه شرایط مناسبی برای تامین شیرخشک با نرخ مناسب در کشور وجود ندارد رفع ممنوعیت صادرات به صلاح نیست و معاونت صنایع وزارت صمت هم بر همین باور بودند.

منبع: سایت شاتا

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها