روزنامه نگار مشهور امریکایی در گفتگو با خبر فوری:

دور زدن تحریمهای جدید ساده تر از تحریمهای قبل از برجام است/ مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی بی‌فایده است

جیم لوب تاکید کرد که آمریکای ترامپ غیر قابل پیش بینی است. او همچنین گفت که ایران بهتر است با عربستان روابط بهتری ایجاد کند تا مشکلات نفتی و اقتصادی منطقه کم شود.

دور زدن تحریمهای جدید ساده تر از تحریمهای قبل از برجام است/ مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی بی‌فایده است

به گزارش خبر فوری ، پس از خروج یک جانبه و غیر قانونی آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها ضد جمهوری اسلامی ایران بسیاری از کشورهای دیگر و اعضای اتحادیه اروپا، این اقدام امریکا را محکوم کردند. پس از آن ایران به شرط آنکه منافعش حفظ شود، پذیرفت در برجام بماند اگرچه به اتحادیه اروپا فشار آورد که هر چه سریع تر خط و مشی خود را مشخص کند.
آنچه مشخص است این است که اروپا بین انتخاب ایران‌و آمریکا مردد است. اتحادیه اروپا سعی دارد هر دو طرف را راضی نگه داشته و به قول معروف یکی به میخ بزند و یکی به نعل.

در طول این چند ماه که آمریکا به صورت یکجانبه از توافق هسته ای خارج شده است، بسیاری از شرکتهای اروپایی از ترس تحریم امریکا ایران را ترک کرده اند و اتحادیه اروپا هم هیچ اقدام قاطعی در رابطه با حفظ سرمایه در ایران نکرده است.
علاوه بر ترک شرکتهای اروپایی وضعیت اقتصادی ایران هم به هم ریخته است. نرخ ارز در طول چند ماه بیش از سه برابر شده و قیمتها هم افزایش یافته است. برخی کالاهای مصرفی کمیاب است و دولت در مورد تصمیمات اقتصادی خود دچار سرگردانی شده است.
بسیاری می‌پرسند که راه حل این مشکلات چیست و به خصوص در رابطه با سیاست خارجی، ایران باید چه سیاستی را در پیش بگیرد؟ در این رابطه مصاحبه ای را با یکی از روزنامه نگاران مشهور آمریکایی داشته ایم.
جیم لوب، روزنامه نگار مشهور آمریکایی و مسئول دفتر واشنگتن روزنامه اینتر پرس IPS از سال ۱۹۸۹ تا کنون است. او یکی از منتقدان سرسخت ترامپ در زمینه سیاست خارجی است و در این زمینه مقالات بسیاری را نگاشته است.


لوب معتقد است که سیاست خارجی ترامپ در زمینه های مختلف از جمله خاور میانه اشتباه است و به خصوص تحریمهای ضد ایرانی او به هیچ وجه کارگر نخواهد افتاد.
جیم لوب در این رابطه می‌گوید: "من می‌دانم که ایران در گذشته هم تحریم های بسیار سختی را متحمل شده است. تفاوت تحریمهای کنونی با تحریمهای گذشته(قبل از برجام) این است که تحریم های کنونی یکجانبه است در حالیکه تحریمهای قبل از برجام چند جانبه بوده اند. در آن زمان علاوه بر آمریکا اتحادیه اروپا هم ایران را تحریم کرد و چند قطعنامه ضد ایرانی هم توسط سازمان ملل تصویب شد. با این حال، ایران توانست از پس تحریمها بر آید. دور زدن تحریمهای کنونی به مراتب ساده تر از تحریمهای قبلی است. چون اروپا در این مورد آمریکا را همراهی نخواهد کرد."
جیم لوب البته می‌گوید که این بدان معنا نیست که تحریم های کنونی آمریکا موثر نخواهد بود. او اظهار می‌کند که اگر ایران تدابیر درست را نیندیشد، قطعا از تحریمها آسیب خواهد دید. به خصوص اینکه از نظر لوب، دولت ترامپ نسبت به دولتهای قبل نسبت به اعمال تحریمها و مقابله با ایران جدی تر است. لوب در این رابطه می‌گوید: "دولت ترامپ تمام تلاش خود را برای نابودی اقتصاد ایران خواهد کرد و در این راه از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد. احتمالا عزم و اشتیاق ترامپ و دولتش برای ضربه زدن به ایران بیشتر از دولت اوباما و حتی جورج دبلیو بوش است".
از این روزنامه نگار قدیمی آمریکایی درباره سیاست خارجی ایران پرسیدیم و اینکه از طرفی، اقتصاد ایران تحت تحریمهای جدی نفتی قرار خواهد گرفت و اگر ایران نتواند نفت خود را بفروشد احتمالا با مشکلاتی جدی روبرو خواهد شد. از سوی دیگر، رهبر معظم انقلاب اعلام کرده اند که مذاکره با ترامپ ممنوع است. حال در این شرایط، چگونه ایران می‌تواند مشکلات خود را با ایالات متحده حل کرده و از پس تحریمها برآید؟ آیا ایران می‌توانند اتحادیه اروپا یا روسیه را به منظور حل مشکل با آمریکا واسطه قرار دهد؟ یا باید روش دیگری را پیش کشد؟

جیم لوب تاکید کرد که در رابطه با سیاست خارجی آمریکا نمی‌توان با قاطعیت نظر داد چون تا زمانی که ترامپ در راس قدرت حضور داشته باشد، سیاست خارجی ایالات متحده هیچ خط و مشی مشخصی نخواهد داشت و اقدامات آن کاملا غیر قابل پیش بینی است. با این حال، لوب مذاکره با آمریکا را در دوران قدرت ترامپ خیلی مثمر ثمر نمی‌داند چرا که شواهد نشان می‌دهد، دشمنی آمریکا نسبت به ایران هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. لوب در این رابطه می‌گوید: " دو محور اصلی ترامپ در زمینه سیاست خارجی، بولتون و پومپئو، به دشمنی با ایران معروفند. علاوه براین، بزرگترین حامی مالی ترامپ، یعنی شلدون آدلسون، یکی از کسانی است که به نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و همچنین به رهبران جناح راست اسرائیل و حزب لیکود که از ابتدا خصومت و دشمنی عجیبی با ایران داشته اند، بسیار نزدیک است."
جیم لوب در این بین راه حل نسبتا مناسب برای ایران را ایجاد رابطه خوب با همسایگان به خصوص عربستان سعودی می‌داند و معتقد است که کاهش تنش با عربستان منجر به کاهش تنش اقتصادی و نفتی منطقه ای و ملی خواهد شد، کاری که البته با وجود محمد بن سلمان کمی سخت است. این روزنامه نگار آمریکایی در این رابطه می‌گوید: "من فکر می کنم اگر ایران بتواند با عربستان سعودی سازگاری بیشتری داشته باشد و تنش ها بین این دو کشور کم شود، می‌تواند در کاهش خصومت و شرایط ملتهب کنونی بسیار مفید باشد، البته توافق و کنار آمدن با محمد بن سلمان بسیار سخت است و او نشان داده است که به اندازه ترامپ غیر قابل پیش بینی و بی پروا است."

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ذوالقرنین
    0

    خوب دقیقا عده ای همین رو می خوان خریدار نفت 20 درصد ارزان تر می خره رابط ایران در بازار سیاه 20 درصد میدزده وتا خزانه شاید ده درصد باقی بمونه طرح مالی FATFیعنی جلوگیری از دزدی که در ایران برای دزدها طرح خائنانه است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها