بارندگی‌ها سفیدبالک‌ها را از بین برد یا خشکسالی‌ها؟

چند سالی بود که تابستان‌های تهران با گرما، حضور سفیدبالک‌ها و برچسب‌های زرد رنگ درختان همراه بود. اما امسال خبری از سفیدبالک‌ها در پایتخت نشد.

بارندگی‌ها سفیدبالک‌ها را از بین برد یا خشکسالی‌ها؟

طی ۴ سال اخیر، شروع فصل تابستان و آغاز گرما در پایتخت همراه با حضور سفیدبالک‌ها بود. تهرانی‌ها علاوه بر گرمای هوا مجبور بودند که با مزاحمت و ورود این موجودات مزاحم به دستگاه تنفسی خود نیز دست و پنجه نرم کنند. هر چند که کارشناسان زیادی از جمله رییس اداره محیط زیست شهر تهران اظهار کرده بودند که این سفیدبالک‌ها ناقل بیماری خاصی نیستند، ولی به هر حال ورود آن‌ها به دستگاه تنفسی از راه دهان و بینی حساسیت‌ها و آلرژی‌هایی را به وجود می‌آورد.

اما امسال خوشبختانه خبری از این موجودات مزاحم و برچسب‌های زرد رنگ درختان که برای مبارزه با سفیدبالک‌ها نصب می‌شد، نبود. پیش از این علیرضا نادری -کارشناس رده‌بندی جانوری بی‌مهرگان سازمان حفاظت محیط زیست- درباره علت غیبت این حشرات در تابستان امسال گفته بود که بارندگی‌های بهاره جمعیت این حشره را تا حد بسیار زیادی کنترل کرده است.

اما حسن رجبی مهام -استاد بیوسیستماتیک جانوری و تکامل دانشگاه شهید بهشتی- علت نبود سفیدبالک‌ها در تهران طی امسال را چیز دیگری می‌داند. رجبی مهام در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سفیدبالک‌ها نوسانات سالیانه دارند، گفت: حضور سفیدبالک‌ها در شهر تهران بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و علت نبود این حشرات در شهر طی تابستان امسال به دلیل خشکسالی بود.

وی ادامه داد: سفیدبالک‌ها امسال نیز در سطح شهر حضور داشتند ولی جمعیت آن‌ها مثل تابستان‌های گذشته طغیان نکرد. اقدامات شهرداری برای مبارزه با این حشرات محدود بود؛چرا که تعداد درختان توت -که میزبان سفیدبالک‌ها هستند- در سطح شهر زیاد است و شهرداری نمی‌توانست با مبارزه یکی دو ساله با این حشرات جمعیت آن‌ها را کنترل کند.

این استاد بیوسیستماتیک جانوری و تکامل دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه گرمای هوا و خشکسالی بر کنترل جمعیت این حشرات تاثیرگزار بوده، تصریح کرد: برای مثال طی چند سال اخیر شهرداری تهران سعی داشت که با شست‌وشوی درختان توت با سفیدبالک‌ها مبارزه کند ولی با وجود این کار، این حشرات همچنان در فصل گرما طغیان می‌کردند.

رجبی مهام در پایان با اشاره به اینکه بارندگی نمی‌تواند فاکتور مهمی بر جمعیت سفیدبالک‌ها باشد، گفت: شرایط جوی امسال از نظر گرمای هوا و خشکسالی برای رشد سفیدبالک‌ها مناسب نبود.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها