«تحقیر» کودکان چه پیامد‌هایی به دنبال دارد؟

یک مشاور خانواده گفت: فرزندانی که مدام توسط والدین خود تحقیر و سرزنش می شوند، به افرادی افسرده، مضطرب و وسواسی تبدیل شده و احتمال خودکشی دراین افراد نیز بالا است.

«تحقیر» کودکان چه پیامد‌هایی به دنبال دارد؟

به گزارش مجتبی باقرپناه مشاور خانواده با بیان اینکه خانواده سالم و متعادل خانواده ای نیست که مشکل نداشته باشد، اظهارکرد: خانواده متعادل، خانواده ای است که در مقابل مشکلات درست و به موقع برخورد کند.

باقرپناه داشتن شور وشوق و لحظه شماری برای باهم بودن، گفت و گوهای گرم و صمیمی، آشنایی با سلیقه های یکدیگر، اتحاد و همبستگی و یکپارچگی، اعتماد، رازداری، باهم بودن، احترام به استقلال و حریم شخصی، توجه به سلامتی و تندرستی، نادیده گرفتن کاستی های همدیگر و ... را از جمله شاخصه های یک خانواده سالم و متعادل عنوان کرد.

وی گفت: یکی از مشکلات اصلی که خانواده ها با آن درگیر هستند، بحث ارتباط موثر با یکدیگر است، بطوری که نمی توانند خواسته ها و توقعات خود را برای طرف مقابل تشریح کنند.

این مشاور خانواده اختلاف بین خانواده ها را امری طبیعی دانست و افزود: اگر این اختلاف نظرها به تنش کشیده شود، آن زمان است که غیرطبیعی خواهد بود.

وی سکوت در برابر مشکلات، سریع خشمگین شدن و استفاده از کنایه به جای واضح و شفاف بیان کردن اختلافات را عامل اصلی به تنش کشیده شدن روابط خانواده ها دانست و تاکید کرد: تنش در خانواده ها می تواند بر آینده فرزندانان آنان تاثیرات مهمی داشته باشد، بطوری که طبق تحقیقات انجام شده، سه چهارم بزهکاران از خانواده های متشنج هستند.

باقرپناه با بیان اینکه تنش درخانواده ها باعث اُفت تحصیلی و یا ترک تحصیل فرزندان حتی فرزندان با هوش بالا می شود، عنوان کرد: رفتارهای ناسازگارانه، افسردگی و کاهش عملکرد سیستم دفاعی بدن در فرزندان چنین خانواده هایی بیشتر است.

این مشاور خانواده باتاکید براینکه خانواده ها باید از تحقیر فرزندانشان خودداری کنند، اضافه کرد: تحقیر و سرزنش فرزندان در محیط خانواده باعث می شود آنها به افرادی مضطرب، افسرده و وسواسی تبدیل شوند و میزان خودکشی فرزندان این خانواده ها نیز بیشتر است.

وی بر لزوم تلاش برای فراگیری راه های کنترل خشم توسط اعضای خانواده تاکیدکرد و گفت: کنترل خشم به مدیریت بهتر زندگی کمک خواهد کرد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها