روبان زرد؛ نماد مقابله جدایی‌طلبان کاتالونیا با اسپانیا

روبان‌های زرد، بزرگترین سلاح جدایی‌طلبان کاتالونیا برای مقابله با آن دسته‌ای است که خواستار تداوم همبستگی با اسپانیا هستند.

روبان زرد؛ نماد مقابله جدایی‌طلبان کاتالونیا با اسپانیا

حامیان جدایی‌طلبان کاتالونیا در هر مکانی اقدام به گره زدن روبان‌های زرد رنگ به صندلی‌ها، سطل‌های زباله و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی کرده یا حتی پیاده‌روها را با نمادشان رنگ‌آمیزی می‌کنند و این کار در سراسر بارسلون و صدها شهر و روستای کوچک ادامه می‌یابد.

این روبان نماد اعتراض به حبس ۹ تن از رهبران عالی‌رتبه استقلال‌طلبان است که با اتهاماتی نظیر یاغی‌گری، همدستی در رفراندوم غیرقانونی و اعلام استقلال در سال گذشته در انتظار محاکمه هستند. مساله آزادی رهبران زندانی که اکثر آنان عضو سابق دولت کاتالونیا هستند، به موضوعی داغ برای جدایی‌طلبان بدل شده است؛ خصوصا پس از آنکه استقلال‌طلبی آنها شکست خورد و حمایت بین‌المللی دریافت نکردند.

یک طراح ۵۶ ساله کتاب کودکان به آسوشیتدپرس می‌گوید گره زدن روبان‌ها روشی است که نشان می‌دهد آنها هرگز حبس رهبران جدایی‌طلب را نخواهند پذیرفت.

روبان زرد؛ نماد مقابله جدایی‌طلبان کاتالونیا با اسپانیا

با این حال تصویری از کاتالونیا که در آن میادین، پل‌ها و خیابان‌های آن مزین به روبان‌های زرد شدند، روحی تازه در کالبد جنبش گروه‌های مخالف می‌دمد که خواستار حفظ همبستگی صدها ساله با مابقی کشور اسپانیا هستند.

خوزه کاسادو، یکی از فعالان گروه "پاکسازی" است. آنها می‌گویند داوطلبانی طی چندین ماه برای پاک کردن این نماد جدایی‌طلبی در مکان‌های عمومی جمع شده‌اند. با این حال آنها به پرچم‌های جدایی‌طلبان و بنرهایی که از خانه‌های شخصی آویزان شده است، کاری ندارند. به گفته یکی از این داوطلبان، آنها به "کاتالونیا آسیب زدند و تلاش دارند تا دست به کودتا بزنند. آنها از مردمی حمایت می‌کنند که موجب شده است درون خانواده‌ها جنگ به راه بیفتد."

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها