خوشحالم از انرژی‌ مثبتی که مردم با خود به خانه‌ بردند/ هدف اولیه‌ام اجرا در جنوب شهر بود

محمد معتمدی گفت: همیشه می‌گفتند موسیقی سنتی چنین قابلیتی ندارد که در مقیاسی در این سطح مردم عام را جذب کند. به نظرم این یک شعار کاملاً اشتباه است که از افراد جریا‌ن‌ساز موسیقی نشأت می‌گیرد.

خوشحالم از انرژی‌ مثبتی که مردم با خود به خانه‌ بردند/ هدف اولیه‌ام اجرا در جنوب شهر بود

محمد معتمدی، خواننده کشورمان که در برگزاری کنسرت‌ رایگان پیشگام شد، گفت وگوی انجام شده با او را در ادامه می خوانید.

به نظر خودتان، این کنسرت چگونه از آب در آمد؟

من اعتقاد دارم که در سال‌های اخیر، کنسرت و موسیقی فقط مختص یک بخش و قشر خاصی از جامعه به لحاظ اقتصادی بوده و متاسفانه همه اقشار جامعه توان خرید بلیت کنسرت را ندارند. من معتقدم موسیقی و کنسرت و شادی حق همه اقشار جامعه است و باید تمهیداتی اندیشیده شود تا همه اقشار جامعه چنانچه دل‌شان می‌خواهد و دوست دارند، امکان حضور در کنسرت برایشان وجود داشته باشد. البته بحث کیفیت سالن و صدابرداری و حساسیت روی این مسائل درست است و من خودم به شدت بیمار کیفیت هستم و گوشم به کیفیت صدا بسیار حساس است.

آیا قصد دارید باز هم چنین کنسرت‌هایی برگزار کنید؟

بله قطعاً همیشه برای این کار آماده هستم. فکر می‌کنم که همه همکاران ما باید وارد این عرصه شوند. مسؤولان هم همت کنند. آن دسته از هنرمندانی که فعال هستند، لازم نیست خیلی هم وقت بگذارند. هر هنرمند فقط اگر در طول سال یک شب را به چنین اجرایی اختصاص دهد که برای مردم به صورت رایگان یا حداقل قیمتی باشد که همه اقشار مردم بتوانند حضور یابند، خیلی خوب است.

گفته می‌شود که در کنسرت شما ۱۰ هزار صندلی تدارک دیده شده بود. این تعداد واقعی است؟

بله، از نظر تعداد، درست است. فکر می‌کنم چیزی که امکانات و فضا اجازه می‌داد، حداکثر حدود ۶ هزار صندلی چیده شده بود و حدود ۴ هزار نفر هم به صورت ایستاده سرپا کنسرت را تماشا می‌کردند.

دوست دارید کنسرت خیابانی بعدی شما در کجا برگزار شود؟

جنوب شهر؛ هدف اولیه‌ام هم اجرا در جنوب شهر بود. واقعاً مسؤولان قبلی فرهنگی هنری شهرداری، شاهد بودند که ما جلسات متعددی برگزار کردیم. همین‌طور معاون هنری سازمان فرهنگی شهرداری که جلسات متعددی هم با ایشان برگزار کردیم و قرار بود در پردیس تئاتر تهران یا فرهنگسرای بهمن یک سری برنامه مشابه برگزار کنیم و بلیت آن هم رایگان نباشد؛ ولی از هزار یا دو هزار تومان هم بیشتر نباشد.

آیا حین اجرا استرس و نگرانی نداشتید؟

من در هر دو شب اجرا استرس داشتم. یک جور نگران اتفاق‌های پیش‌بینی نشده بودم، ولی در هر دو شب پس از اجرای قطعات اول و دوم استرسم کم شد و به روند عادی کنسرت باز ‌گشتم.

ارزیابی شما از این ۱۰ هزار نفری که برای کنسرت شما آمده بودند، چیست؟ آیا شنونده واقعی بودند یا صرفاً برای گذران اوقات فراغت به پارک آمده بودند؟

این میزان توجه و انرژی مثبت حضار و سکوتی که از این سیر جمعیت می‌دیدم، نشان داد تمام اینها عین شنونده واقعی موسیقی بودند و بسیار خوشحالم از آن انرژی مثبتی که تماشاچیان با خودشان برده‌اند و در شهر و خانواده پراکنده کردند. در واقع آن حس مثبتی که که در جامعه پراکنده شده بالاترین دستمزدی بوده که دریافت کرده‌ایم. یک نکته به نظرم خیلی خوب آمد و آن از این قرار بود که همیشه می‌گفتند موسیقی سنتی چنین قابلیتی ندارد که در مقیاسی در این سطح مردم عام را جذب کند. به نظرم این یک شعار کاملاً اشتباه است که از جریا‌ن‌سازهای موسیقی نشأت می‌گیرد.

برای صدابرداری چه طراحی‌ای صورت گرفت که این ۱۰ هزار نفر بتوانند صدایی مطلوب از موسیقی بشنوند؟

صدابرداری این برنامه هم با تمهیداتی که صورت گرفت و ملزوماتی که دوستان تهیه کننده تدارک دیدند خوب بود. صدابردار تالار وحدت، کار صدابرداری این کنسرت را بر عهده داشت و او آنچه را که برای صدابرداری در این مقیاس نیاز بود تدارک دید و فکر می‌کنم مخصوصاً در شب دوم کیفیت صدابرداری خیلی خوب بود. شب اول هم خوب بود اما در شب دوم خرده مشکلاتی هم که وجود داشت برطرف شد.

آیا قبل از کنسرت مرحله ساوندچک (ولوم‌گیری و چک کردن صدای میکروفن‌ها با سازها و خواننده و تنظیم خروجی صدا و تنظیم مانیتورها)‌ را انجام دادید؟

نه، متأسفانه امکان انجام ساوندچک نبود. چون مردم از یک ساعت قبل از اجرا به محل آمده بودند و امکان استقرار گروه و انجام ساوندچک وجود نداشت. از این‌رو قرار گذاشتیم پس از اجرای قطعه اول یک ساوندچک مختصر انجام دهیم. بیشتر به لحاظ مانیتورینگ مشکل داشتیم که قرار بود بین اجرای قطعه اول و دوم اصلاح شود که همین‌طور هم شد و مانیتورینگ صدا اصلاح شد.

منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها