کرباسچی:قبلا هم منتقد دولت بوده ایم/همین که روحانی در مجلس قلدری نکرد،پیروزی است

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در باره بیانیه اخیر این حزب به روزنامه اعتماد گفت:ما یک نظر انتقادی درباره عملکرد برخی افراد شاغل در دولت داشتیم و آن را به صورت شفاف بیان کردیم.

کرباسچی:قبلا هم منتقد دولت بوده ایم/همین که روحانی در مجلس قلدری نکرد،پیروزی است

بخشی از مصاحبه را می خوانید:

بيانيه اخير حزب كارگزاران در انتقاد از عملكرد رييس‌جمهور با واكنش شاخه جوانان حزب اعتدال و توسعه همراه شده است. در اين بيانيه از حزب كارگزاران خواسته شده تا پيش از هر انتقادي نگاهي به عملكرد اعضاي اين حزب در دولت داشته باشند. منظور از اعضاي كارگزاران كه در دولت مشغول هستند چه افرادي است؟ هدف از مطرح كردن اين موضوع چيست؟

من قصد اظهارنظر و پاسخ به بيانيه اعتدال و توسعه را ندارم. ديگران نيز مي‌توانند نظر انتقادي خود نسبت به برخي افراد را مطرح كنند. اينكه ما بخواهيم پاسخ برخي اظهارات را دهيم كه منجر به جواب‌دهي طرف مقابل شود، درست نيست.

نظر حزب كارگزاران در ارتباط با عملكرد دولت و شرايط كشور هماني است كه در بيانيه منتشر شد حال اگر كسي مي‌خواهد نظرات حزب را به خودش بگيرد يا پاسخ دهد، براي ما مهم نيست. بيانيه‌اي كه مشي انتقادي از دولت دارد، مخاطبش يك نفر نيست كه كسي بخواهد جواب بدهد يا ندهد.

كارآمدي دولت و مسائل ذكر شده در بيانيه براي همگان اظهر من الشمس است و موضوعي اختلافي نيست. انتقاد ما از دولت انتقاد سازنده است. انتقادي است كه به واسطه آن دولت بتواند كارآمدي خود را در راستاي حل مشكلات كشور ارتقا دهد. اين بيانيه در حد حرف سياسي با احزاب نبوده است. اگر يك جريان، گروه يا حزب انتقادي نسبت به هر يك از اعضاي دولت دارد، مي‌تواند صراحتا اين موضوع را بيان كند اما اينكه بخواهند جوابيه داده و مقابله كند، حزب كارگزاران وارد اين بازي‌ها نخواهد شد زيرا شأن حزب كارگزاران از اين موضوعات بسيار بالاتر است. ما يك انتقادي داشتيم و مطرح كرديم.

به نظر مي‌رسد منظور از فرد تاثيرگذار در دولت كه عضو كارگزاران است، اسحاق جهانگيري است. چندي پيش در خبرها آمده بود كه اسحاق جهانگيري از عضويت در كارگزاران استعفا داده است. آيا اين خبر صحت دارد؟

خبر استعفاي آقاي جهانگيري از كارگزاران دروغ است. ايشان پيش از اين رييس شوراي مركزي حزب بودند كه به دليل گرفتاري‌هاي كاري از اين سمت استعفا كردند و خبر منتشر ‌شده صحيح نيست.

نگاه انتقادي احزاب و افراد سرشناس جريان اصلاح‌طلب نسبت به دولت به مذاق بسياري خوش نيامده و معتقدند اصلاح‌طلبان قصد دارند دولت را در شرايط كنوني تنها گذاشته و حساب خود را از دولت جدا كنند. چرا انتقاد از دولت منجر به پيدايش اين گزاره شده است؟

جريان اصلاحات هيچ‌گاه خود را از دولت جدا نكرده است كه اگر اين اتفاق رخ داده بود ما اين‌گونه اظهارنظر نمي‌كرديم. انتقاد از دولت مربوط به جلسه و بيانيه اخير حزب نيست. اگر به مصاحبه‌ها و اظهارنظر‌هاي تمامي اعضاي حزب كارگزاران اعم از من، سخنگوي محترم حزب و همچنين ساير اعضا دقت كنيد، از آغاز دولت ما مشي انتقادي خود را حفظ كرده‌ايم. در سال‌هاي اخير من چند بار صراحتا از وزرا و شخص رييس‌جمهور انتقاد كرده‌ و گفته‌ام رييس‌جمهور خوب صحبت مي‌كنند اما حرف خوب كافي نيست و به اين اظهارات بايد جامه عمل پوشاند. اين اظهارات ربطي به اتفاقات اخير ندارد كه بگوييم چون دولت در شرايط سختي قرار گرفته قصد داريم تنهايش بگذاريم. اكنون نيز ما قايل به شكست دولت نيستيم كه برخي مي‌گويند اصلاح‌طلبان فقط مي‌خواهند در روزهاي پيروزي كنار دولت عكس يادگاري بگيرند و نوبت به شكست كه رسيده قصد خالي كردن ميدان را دارند. ما باور نداريم دولت شكست خورده است بلكه معتقديم دولت در جهت بهبود شرايط كشور، تامين مصالح ملي و همچنين بهبود شرايط زندگي مردم بايد تحرك بيشتري از خود نشان دهد. راه‌هاي فعال‌تر شدن دولت، استفاده از نيرو‌هاي توانمند و كارآمد است.

اين نيروهاي توانمند و كارآمد در چه حوزه‌هايي بايد به كار گرفته شوند؟

يكي از حوزه‌هايي كه نياز به تحول دارد، حوزه اقتصادي است. دولت بايد از افراد صاحب تئوري در اقتصاد استفاده كند. يكي ديگر از حوزه‌ها سياست خارجي است. در سياست خارجي غير از موضوع برجام دولت بايد فعال‌تر عمل كند. برجام كار بسيار درخشاني بود و دكتر ظريف نيز براي آن بسيار زحمت كشيد اما اگر به بيانيه حزب كارگزاران دقت شود، خواهيد ديد كه از عملكرد وزارت امور خارجه نيز انتقاد شده است. ما نمي‌توانيم فقط نسبت به يك حركت در وزارت خارجه دل خود را خوش كنيم بلكه وزارت خارجه بايد ابعاد ديگري از سياست خارجي را تحرك ببخشد. موضوعي كه در بيانيه اخير مدنظر بود، تقويت كارآمدي و نقد سازنده دولت بوده است. حزب كارگزاران در گذشته نيز صحبت‌هايي از اين دست و به فراخور زمان شديد‌تر يا آهسته‌تر مطرح كرده و اين صحبت‌ها حرف جديدي نيست.

ارزيابي شما از جلسه سوال از رييس‌جمهور چيست؟ به عقيده برخي دولت نتوانست انتظارات از اين جلسه را برآورده كند.

جلسه سوال از رييس‌جمهور با وجود انتقاداتي كه وجود دارد، جلسه خوبي بود. اين جلسه براي دولتي كه مي‌خواهد مدعي قانونگرايي، حاكم بودن خرد و نفي قلدري باشد، جلسه موفقي بود. بالاخره اينكه يك نفر به عنوان رييس‌جمهور در بهارستان قلدري و فحاشي نكند پيروزي است البته اگر رييس‌جمهور در مجلس با لحن و بيان قانع‌كننده‌تري صحبت مي‌كرد مطلوب‌تر بود اما در اين حد هم شكست براي دولت نيست. واقعيت آن است كه دولت براي پاسخ به سوالات مصالح ملي را درنظر مي‌گيرد و اين كار خوبي است و اگر انتقادي هم وجود دارد نسبت به كارآمدي دولت است. درمجموع من معتقدم دولت با انتخاب نيروهاي بهتر بايد كارايي خود را تقويت كند.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها