محبت زیادی به کودکان ممنوع!

یک روانشناس گفت: ابراز محبت به کودکان یک مقوله معمولی است، اما ابراز بیش از حد آن  بسیاری را برای کودکان به وجود می‌آورد.

محبت زیادی به کودکان ممنوع!

مریم صابری پور مشاور و روانشناس کودک؛درباره ابراز علاقه به کودک اظهار کرد: یکی از شیوه‌های تربیتی که امروزه در بسیاری از خانواده‌ها به خصوص تک فرزندان دیده می‌شود، شیوه فرزند پروری آسان گیر است که در این روش والدین با آزاد گذاشتن بیش از حد، پذیرش بی قید و شرط خواسته‌های کودک، نداشتن حد و مرز، کودکان خود را تربیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه محبت کردن به کودک امری دو طرفه است، افزود: محبت کردن به کودک امری دوطرفه است که باید هم والد و هم کودک از آن لذت ببرند و تصور والدین این است که هر چقدر محبت یک طرفه و به نفع کودک باشد، مهربان‌تر هستند.

صابری پور در ادامه بیان کرد: بسیاری از والدین به خود سختی‌های زیادی می‌دهند، چند شیفت کار می‌کنند تا امکانات کافی برای فرزندانشان را فراهم کنند، اما این کار باعث می‌شود کودکان پر توقع شوند و انتظار برآورده شدن تمام خواسته هایشان را داشته باشند.

این روانشناس تصریح کرد: زمانی که به کودک زیاد توجه شود، آزادی و استقلال از او سلب می‌شود و کودک قدرت و توان تصمیم گیری نخواهد داشت، چراکه والدین به دلیل حمایتگری و توجه زیاد به جای کودک تصمیم می‌گیرند و این کودکان در آینده با مشکلاتی همچون اعتماد به نفس پایین، ناتوانای در انجام امور خود و ترس از شکست مواجه خواهند شد.

وی در خصوص آثار منفی توجه بیش از حد به کودک افزود: کودکانی که بیش از حد مورد توجه والدین خود هستند، قدرت تصمیم گیری ندارند، زیرا والدین فرصت فکر کردن برای انجام کارها را از آن‌ها می‌گیرند و اغلب والدین بر روی کار کودکان نظارت دارند و همین امر باعث می‌شود کودکان در بزرگسالی ناسازگار شوند و سرکشی کنند.

صابری پور در نهایت گفت: باید والدین روش‌های تربیتی خود را اصلاح کنند و زمانی به کودک خود محبت خالصانه داشته باشید که آن عمل هم برای شما و هم برای کودک لذت بخش باشد.

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها