مالزی 61 ساله شد

مالزی امروز همزمان با فرارسیدن روز استقلال و با برگزاری رژه نیروهای مسلح خود در پوتراجایا پایتخت ستادی این کشور 61 ساله شد.

مالزی 61 ساله شد

مردم مالزی امروز جمعه در حالی شصت و یکمین سالروز تولد این کشور را جشن می گیرند که در 6 دهه گذشته مسیر پیشرفت اقتصادی را به طور مستمر در پیش داشته اند.
مالزی در سال 1957 استقلال خود از انگلیس اعلام کرد اما هویت این کشور جنوب شرق آسیا که مستعمره پیشین استعمارگر پیر بود، در 16 سپتامبر سال 1963 قریب به 6 سال پس از کسب استقلال از انگلستان، با تجمیع فدراسیون مالایا، برونئو شمالی (صباح) و ایالت های ساراواک و سنگاپور شکل گرفت.
فدراسیون مالزی اکنون شامل 13 ایالت در جنوب شرق آسیاست. این کشور نام خود را زمانی که فدراسیون مالایا؛ سنگاپور، صباح و ساراواک یک اتحادیه متشکل از 14 ایالت را تشکیل دادند، انتخاب کرد اما سنگاپور از مالزی در سال 1965 جدا شد تا ایالت های 13 گانه برای این کشور باقی بماند.
این کشور تا پیش از سال 1957 اتحادیه مالایا نامیده می شد و این اتحادیه پس از پایان جنگ جهانی دوم در اول آوریل سال 1946 میلادی با به هم پیوستن ایالت های خودمختار این شبه جزیره شکل گرفت.
اتحادیه مالایا سرانجام در سال 1948 به فدراسیون مالایا تغییر نام داد و با تلاش فعالان سیاسی مالایا به ویژه حزب اتحادیه ملی مالایی تباران متحد در 31 اوت سال 1957 به صورت یکی از کشورهای مشترک المنافع به استقلال رسید.
مالزی امسال درحالی روز استقلال را جشن می گیرد که ماهاتیر محمد با رای مردم و در پی انتخابات چهاردهم سراسری به عنوان نخست وزیر هفتم دوباره به عرصه سیاسی و قدرت دراین کشور پس از 15سال بازگشت.
طبق گزارش رسانه های این کشور برگزاری رژه ویژه نیروهای مسلح این کشور به مناسبت روز ملی استقلال بر روی 500 پرواز خطوط بین المللی هواپیمایی در این کشور در یک هفته اخیر تاثیر گذاشته است.
وزارت حمل و نقل مالزی اعلام کرد به منظور آمادگی رژه هوایی نیروهای نظامی این کشور در پنج روز منتهی به روز استقلال هر روز صبح پرواز های ویژه برگزار شد که این امر سبب شد تا برنامه خطوط بین المللی هوایی در آسمان این کشور تاثیر بگیرد.
امروز آسمان پوتراجایا و کوالالامپور شاهد پروازهای نمایشی ویژه روز استقلال و همزمان رژه نیروهای مسلح آن در پوتراجایا پایتخت ستادی این کشور بود.
پروازهای آزمایشی جت ها و هواپیماهای مالزی برای آمادگی پرواز در روز استقلال در 5 روز گذشته به طور مستمر در دوساعت اولیه صبح انجام شد.

منبع: ایرنا

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها