قلیچداراوغلو: بحران ترکیه فراتر از مساله کشیش آمریکایی است

رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه در اظهاراتی با اشاره به وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی کشورش اعلام کرد: در حال حاضر یک مدیریت بی‌بصیرت در ترکیه حاکم شده است.

قلیچداراوغلو: بحران ترکیه فراتر از مساله کشیش آمریکایی است

کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه ترکیه اعلام کرد: ساختار خویشاوندسالاری در ترکیه از درون در حال گندیدن است.

رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه قبل از نشست مجمع حزب مردم جمهوری‌خواه گفت: سیاست‌های حزب عدالت و توسعه ترکیه را به سمت بحران اقتصادی برده و تنش اخیر بین آمریکا و ترکیه تنها بخشی کوچک از یک مشکل بزرگتر است.

وی افزود: بحران عملا با آمریکا وجود داشت و هیچ ارتباطی با موضوع کشیش آمریکایی ندارد.

قلیچداراوغلو (۶۹ ساله) به موضوع اندرو برانسون، کشیش آمریکایی که به اتهام جاسوسی و تروریسم بازداشت شده اشاره کرد؛‌ موضوعی باعث کاهش ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا و افزایش تعرفه‌های گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه شد.

این رهبر اپوزیسیون با انتقاد از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که گروه‌های خارجی را در حمله به اقتصاد ترکیه سرزنش می‌کند، افزود: بحران ارز ترکیه نتیجه سیاست‌های اقتصادی حزب عدالت و توسعه بود.

وی تصریح کرد: دولت حزب عدالت و توسعه با خویشاوندسالاری و پارتی بازی به حضور در قدرت ادامه می‌دهد و حزب عدالت و توسعه با قراردادهای تجاری بزرگ دولت را به تجاری حامی دولت می‌سپارد.

قلیچداراوغلو در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: مردم ترکیه باید در همه جا از اردوغان ۹ سوال بپرسند. این رهبر مخالف با تمسخر این سوال را پرسید آیا گروه‌های خارجی از تو درخواست کردند تمامی قراردادهای بزرگ را براساس دلار آمریکا امضا کنی؟ تمام قراردادها را براساس دلار امضا کردی. آیا گروه‌های خارجی از تو خواستند کشور را ضامن بدهی‌های خارجی به شرکت‌های حامی دولت در پروژه‌هایی به ارزش ۱۲۳ میلیارد دلار قرار دهی؟

وی افزود: در حوزه سیاست خارجی اعلام کردیم که ترکیه با این رویکرد نمی‌تواند به آرامش دست یابد. در سوریه تحت فشار قرار خواهد گرفت. به آنها بارها گفتیم که اگر می‌خواهید یکپارچگی و تمامیت ارضی را حفظ کنید باید با بشار اسد رابطه برقرار کنید. در حوزه سیاست خارجی نمی‌توان دشمنی را حفظ کرد و کینه‌توز بود.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها