جشنواره فیلم سلامت برگزیدگان خود را شناخت

سومین جشنواره فیلم سلامت با اعلام برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف و همچنین تقدیر از کیانوش عیاری و دکتر مینو محرز به پایان رسید.

جشنواره فیلم سلامت برگزیدگان خود را شناخت

اختتامیه سومین جشنواره فیلم سلامت شامگاه سه‌شنبه ششم شهریورماه با حضور وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی و مدیران وزارت بهداشت و هنرمندان و افرادی چون کیانوش عیاری، مسعود جعفری جوزانی، سحر جعفری جوزانی، حمید فرخ‌نژاد، آرش لاهوتی، سروش صحت، رضا مقصودی، بهروز شعیبی، رضا درمیشیان، شبنم مقدمی، عاطفه میرسیدی و ... به دبیری محمد کیاسالار درتالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این برنامه که محمد سلوکی اجرای آن را برعهده داشت کلیپی از فعالیت‌های این دوره جشنواره فیلم سلامت با سخنانی از دبیر این دوره به نمایش گذاشته شد و سپس از دوهنرمندی که به تازگی فوت کرده‌اند، عزت الله انتظامی و ضیاءالدین دری با پخش ویدئویی از تجربه‌های کاری این هنرمند یاد شد.

محمدکیاسالار در کلیپ‌ ابتدایی این مراسم بیان کرد: امسال ۸۰۹ اثر در دبیرخانه جشنواره ثبت شد و حدود ۶۰ درصد رشد کمی نسبت به سال گذشته داشتیم. در این دوره مانند سال‌های گذشته پنل‌های تخصصی برگزار شد و فیلم‌های کلاسیک مانند خون بازی و دایره مینا به نمایش درآمد. در این دوره آثار در ۵‌ بخش داوری شد و جوایز با توجه به ادغام جوایز کوتاه و دانشجویی در ۴ بخش اهدا می‌شود.

بخش سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های علمی:

در این بخش کتایون ریاحی نماینده بنیاد نیکوکاری کمک (حامی کودکان کم‌شنوا) با حضور روی صحنه گفت: اتفاق زیبایی که در حال شکل گیری است، نماد پیوند هنر و علم است و امیدوارم برای بشر سر و سامان بیاورد. بنیاد نیکوکاری کمک که کاشت حلزونی گوش را برای کودکان نیازمند انجام می‌دهد، امسال لوح سپاس خودش را به فیلم «با زبان بی زبانی» ساخته جواد حبیب پور اهدا می‌کند.

در ادامه زهرا خرازی و قمی معاون فرهنگی اجتماعی انجمن ام.اس و حمید فرخ‌نژاد سفیر انجمن ام.اس روی صحنه آمدند و جایزه انجمن ام.اس را به فیلم مستند «سوگند بقراط» ساخته حسین کاکاوند اهدا کردند.

کاکاوند پس از دریافت جایزه خود گفت: شاید جامعه سال‌های ۹۰ تا ۹۲ را یادشان رفته است ولی ما یادمان است که تهیه داروی بیماران ام اس به سختی انجام می‌شد. من همیشه اپوزیسون هستم ولی نمی‌توانم وقتی حرکتی را می‌بنیم سکوت کنم و نگویم. من ۱۰ سال است که ام.اس دارم و ما واقعا امروز کمترین دغدغه دارو را داریم. من جایزه نقدی که انجمن هدیه کرد را به بچه‌های ام.‌اس تقدیم می‌کنم تا در این روزهایی که انجمن با مشکلات مالی رو به رو است کمکی به آنها باشد.

در ادامه با حضور نماینده انجمن اتیسم، جایزه این انجمن به فیلم مستند «اختلالی به نام اتیسم» ، «مامان» و «دست‌های آبی» اهدا شد.

بیژن همدرسی کارگردان «اختلالی به نام اتیسم» گفت: این دومین ساخته من در خصوص اتیسم است و افتخار من است که این بچه‌ها و فرشته‌های خوب را به جامعه معرفی کنم و صدای آنها را به جامعه می‌رسانم.

سپس جایزه انجمن اخلاق پزشکی ایران توسط حمیدرضا نمازی به فیلم دانشجویی «قصه‌ای در نزدیکی ما» ساخته مجتبی کرم‌پور اهدا شد.

در این بخش حمیدرضا نمازی اظهار کرد: این سومین بار است که حوزه اخلاق در جشنواره‌ها حضور پیدا کرده و اعلام می‌کنم انجمن اخلاق پزشکی ایران تمام فیلمنامه‌های اهالی سینما را در کمتر از یک هفته رصد می‌کند و به این جامعه کمک می‌کند. جایزه اخلاق پزشکی را به فیلم «قصه‌ای در نزدیکی ما» به دلیل جهد و سعی در احیای اخلاق داشته اهدا می‌کنم.

کرم‌پور کارگردان این اثر نیز پس از دریافت جایزه خود گفت: معلولان نیازی به ترحم ما ندارند و فقط می‌خواهند که پشت‌شان بایستیم و کمکشان کنیم.

در ادامه این اختتامیه از سرود رسمی وزارت بهداشت رونمایی شد. این سرود بر اساس شعری از دکتر محمد کیاسالار دبیر جشنواره فیلم سلامت، موسیقی ستار اورکی و صدای سالار عقیلی ساخته شده بود.

بخش برنامه‌های تلویزیونی:

در این بخش سروش صحت، عاطفه میرسیدی داوران بخش تلویزیونی روی صحنه رفتند و پس از اعلام نامزدهای این بخش، جوایز بخش تلویزیونی اعلام شد:

لوح تقدیر و جایزه نقدی به سلما افکاری برای برنامه «ماهی بادکنکی» اهدا شد.

تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه سوم به علی زاهدی برای برنامه تلویزیونی «طبیب» اهدا شد.

پیمان طالبی مجری برنامه بعد لز دریافت جایزه گفت: «طبیب» از دل گروه اجتماعی تلویزیونی آمده است و به جز دکتر یارقلی هیچ کدام پزشک نیستیم این برنامه بدون هیچ اسپانسری روی آنتن می‌رود و ما خوشحالیم که سلامت مردم را به پول نفروختیم.

تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه دوم به هادی امیری و رها فرجی برای فیلم «جنگل دامون» تعلق گرفت.

تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه اول به عطیه عطارزاده برای فیلم «روان سفید» تقدیم شد.

در ادامه مراسم برای مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و کارشناس بیماری ایدز بزرگداشتی با حضور محمدهادی ایازی و مرضیه برومند، محمدکیاسالار، حضرتی و کتایون ریاحی برگزار شد.

مینو محرز بیان‌ کرد: من واقعا حرفی ندارم بزنم جز اینکه هر کاری کردم و تا زنده‌ام می‌کنم، وظیفه من است. من عاشق جوانان ایران و سلامتی آنها هستم.

کتایون ریاحی نیز در سخنانی گفت: خانم مینو محرز پدیده جهان پزشکی است، ولی من دلیل خاص می‌خواهم از او سپاسگزار باشم، حدود ۱۵ سال پیش خانم دکتر، جان برادر من علیرضا را دوبار نجات داد، یکی زمانی که قرار بود قطع عضو شود و یکی زمانی که دیگر می‌توانست نباشد.

سیدمحمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت در سخنانی با بیان اینکه "خیلی از مسائل باید گفته شود و اگر گفته نشود ما دچار مشکل جدی در جامعه می‌شویم" بیان کرد: ما دو شعار در این جشنواره داریم یکی شعار سلامت برای همه و دیگری شعار رییس جمهور است به عنوان اجتماعی شدن سلامت. وقتی می‌گوییم اجتماعی شدن سلامت یعنی اینکه سلامت باید برای همه باشد. باید بگوییم که سینما می‌تواند تاثیر مهمی داشته باشد. سریال پریا که سال گذشته درچهل قسمت پخش شد و توسط وزارت بهداشت و صداسیما ساخته شده بود، بعد از پخش ۸۰۰ درصد مراجعه به مراکز ایدز افزایش یافت و ۴۰۰ درصد آزمایشات افزایش یافت. ابزار هنر در بخش فرهنگ سازی می‌تواند خیلی موثر باشد.

رئیس این جشن همچنین با خطاب قرار دادن کیانوش عیاری گفت: شما برای اولین بار در حوزه پیوند عضو فیلم ساختید و چقدر خوب است که ما شاهد ساخت فیلم فاخری از شما در حوزه ایدز باشیم. خیلی از مسائل باید گفته شود و اگر گفته نشود ما دچار مشکل جدی در جامعه می‌شویم. انشالله در جشنواره چهارم سازمان‌های مردم نهاد در تعامل با جامعه سینمایی بتواند آثار بهتری را معرفی کند.

بخش مستند:

با حضور آیدا پناهنده، مهرداد اسکویی، محمد اسلامی، احمد ضابطی جهرمی،محمد دامن زن، ارد عطارپور، ارش لاهوتی و محمد کیاسالار جوایز به برگزیدگان اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه ویژه دبیر به پیشنهاد هیئت داوران به شهره کشاورز برای فیلم «مامان» اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به یاسر خیر برای فیلم «آهستگی» اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به فرهاد بردبار برای فیلم «مردی که با خرگوش می‌رود» تقدیم شد.

تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه سوم مشترکا به فضل‌الله تاری برای فیلم «پیش از سی سالگی» و الهام آقالری برای فیلم «شهرزیبای من» تقدیم شد.

تاری بعد از دریافت جایزه خود گفت: ما چون در عرصه مستند کار می‌کنیم، خواستم چند نکته را به جامعه پزشکی بگویم، این که دلار ۱۱ هزار تومان شده است و کمپی که آسیب دیده‌ها در آن نگهداری می‌شدند، به دلیل مسائل اقتصادی از سوی شهرداری تعطیل شد. امروز افراد عادی هم جزو جامعه آسیب دیده‌اند و به نظرم بیش از پیش جامعه پزشکی باید رایگان کار کند. فیلم ما به دختر ۱۷ ساله ای پرداخت که از ۹ سالگی مصرف کننده مواد بوده است.نباید فراموش کنیم که این آسیب‌ها در همسایگی ما هستند. جامعه پزشکی هم باید بیش از پیش به صورت رایگان رای بیماران کار کنند.

تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه دوم به محسن استادعلی برای فیلم «زنانگی» تعلق گرفت.

تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه اول به محسن علیدادی برای فیلم «ده برابر» اهدا شد.

محسن علیدادی نیز پس از دریافت جایزه خود گفت: مستندهای ما هر روز تلخ‌تر می‌شود و مردم امروز تبدیل شده‌اند به کلکسیونی از بیماری‌های روانی. از وزارت بهداشت درخواست می‌کنم بیماری‌های روانی را جدی‌تر بگیرد.

بخش فیلم کوتاه و دانشجویی:

با حضور هیئت داوران بخش کوتاه و دانشجویی، مجید برزگر، امیر توده‌روستا، رضا درمیشیان، جعفر صانعی‌مقدم، علی قنبری مطلق جوایز این بخش به برگزیدگان اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مینا باغبانی برای فیلم «آقا گرگه» تعلق گرفت.

تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه سوم به مهدی یوسف‌علی برای فیلم «دلقک‌ها» اهدا شد.

تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه دوم به علی بنائیان برای فیلم «برای فروش» تقدیم شد.

جوایز بخش فیلم کوتاه:

لوح تقدیر و جایزه نقدی به صادق سهرابی برای فیلم «کوگ» تعلق گرفت.

صادق سهرابی پس از دریافت جایزه خود با لهجه و زبان بلوچی گفت: مادران سرزمین من، مادران مهربانی هستند و مادران مهربان نمی‌توانند فرزندان نامهربانی داشته باشند، تلویزیون تصویری خوبی از بلوچستان نمایش نداده است. استان سیستان و بلوچستان اولین جایی است که در آن انیمیشین ساخته شده است، شهر سوخته. ما مهد مستندسازی ایران هستیم، ای کاش بیش از این حقیقت این استان نمایش داده شود. اولین سمن سرا را در سیستان و بلوچستان ساخته شده است. باید بگویم که سیستان و بلوچستان امن است و ما را دوست داشته باشید. من همیشه می‌خواستم صدای استانم باشم و دیگر جز این هیچ رسالتی ندارم.

در ادامه لوح تقدیر و جایزه نقدی به آرمان فیاض برای فیلم «مانیکور» تعلق گرفت.

تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه سوم به امیرحسین کرمی برای فیلم «قرص برنج» اهدا شد.

تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه دوم به فاطمه احمدی برای فیلم «دریای تلخ» تعلق گرفت.

تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه اول به علی اسدالهی برای فیلم «اختلاف» تقدیم شد.

امیر توده روستا مدیر بخش فیلم کوتاه جشنواره درسخنانی به سلامت در کار دبیر این جشنواره اشاره و از او تشکر کرد.

در ادامه مراسم سالار عقیلی و گروه قمر سه قطعه موسیقی را به صورت زنده اجرا کردند.

در بخش بعدی این آیین اختتامیه از «کیانوش عیاری» نیز تقدیر شد.

بعد از پخش کلیپی درباره این هنرمند و فیلم «بودن یا نبودن» که درباره اهدای عضو ساخته بود، مهدی هاشمی که در سریال دکتر قریب با عیاری همکاری‌ کرده بود، با حضور بر روی سن گفت: خوب است که کلمه سلامتی را می‌شنویم و این قدر تاثیر می‌گذارد. از بقراط تا مادربزرگم که به صورت سنتی دکتر ما بود تشکر می‌کنم. وقتی به من گفتند به آقای عیاری جایزه بدهم گفتم من با این قد چگونه به او جایزه بدهم. بعد گفتند دکتر قاضی زاده هاشمی هم درمراسم هستند، معمولا آدم خوشنام و خوب در وزارت خانه‌ها کمتر پیدا می‌شود و خوشحال شدم که دو نفره این جایزه را بدهیم. من دو سال است آقای عیاری را ندیده‌ام در حالی که در سریال «روزگار قریب» چهار سال شانه روز با او بودم.

سپس به طنز گفت: امیدوارم از اینکه در کنار این وزیر ایستاده‌ام به اشتباه استیضاح نشوم. گرچه ایشان به نظرم استیضاح شدنی نیست.

در این بخش وزیر بهداشت و مهدی هاشمی تندیس و لوح بزرگداشت را به کیانوش عیاری اهدا کردند.

همچنین جایزه «تصویر استاد» برای ایفای نقش دکتر محمد قریب در سریال «روزگار قریب» اثر کیانوش عیاری توسط وزیر ارشاد به مهدی هاشمی اهدا شد.

در ادامه مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درسخنان کوتاهی گفت: یکی از کسانی که خیلی جایش خالی است، افشین یداللهی است، حتما روحش شاد است و همچنین یاد و خاطره عزت الله انتظامی را زنده نگه می‌داریم. او چشمانش را به مدت دو دهه اخیر به من سپرده بود. از یکی از جملات ایشان بیشتر از دیگر جملات او لذت می‌برم که می‌گفت میخواهم بعد از ۸۰ سال، هیچ‌وقت حسرت نخورم که آن کارهایی که میخواستم انجام دهم را انجام ندادم. این مهم است که انسان افتخار داشته باشد کاری را برای شهرش، کشورش و جهان انجام دهد. من تشکر می‌کنم از پزشکان و هنرمندان که تلاش کردند تا جشنواره مسیر خود را در این سال‌ها پیدا کند باید از آقای ایازی هم تشکر کنم که در این شرایط در اداره اجتماعی وزارت بهداشت سخت این کار مهم را انجام دادند. از دکتر کیاسالار هم که دبیر جشنواره هستند، تشکر می‌کنم که به قول یکی از سینماگران جوان، این جشنواره را اینقدر «خفن» برگزار کرد.

بخش سینمایی:

سپس با حضور هیئت داوران بخش سینمایی شهرام رفیعی‌فر، کتایون ریاحی، کیانوش عیاری، محمدرضا فروتن و دکتر محمدهادی کریمی جوایز این بخش به سینماگران برگزیده اهدا شد.

هیأت داوران ضمن تشکر از پرداختن به موضوع سیاست‌های جمعیتی در فیلم خجالت نکش، موضوع کودک‌آزاری در فیلم اتاق تاریک و موضوع تأثیر فضای مجازی بر سلامت در فیلم جشن دلتنگی، جوایز را به این ترتیب زیر اهدا کردند:

لوح تقدیر و جایزه نقدی به عباس امینی برای فیلم «هندی و هرمز »تعلق گرفت.

سپس لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی مشترکا و بدون اولویت به مسعود جعفری جوزانی برای فیلم «پشت دیوار سکوت» و بهروز شعیبی برای فیلم« دارکوب» تعلق گرفت.

شعیبی نیز از محمود رضوی به عنوان تهیه کننده این اثر تشکر کرد و گفت: اگر او در کنار ما نمی‌ایستاد با این شرایط سخت فیلمسازی دارکوب ساخته نمی‌شد.

لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به حمید نعمت‌الله برای فیلم «شعله‌ور» اهدا شد.

نعمت‌الله پس از دریافت جایزه خود گفت: سوژه این جشنواره خیلی مناسبت سرراستی دارد. کار خیلی بیخ پیدا کرده است و سلامت جامعه و روح و روان مردم در خطر است. امیدوارم هرکسی که مانع تابش نور هنر به این مردم می‌شود، کنار برود.

در این بخش، جایزه ویژه دبیر جشنواره فیلم سلامت، برای بهترین فیلم عاری از دخانیات، از بین فیلم‌های زمانی دیگر، چای سرد، پشت دیوار سکوت، خجالت نکش و هندی و هرمز به فیلم «خجالت نکش» رضا مقصودی اهدا شد.

رضا مقصودی کارگردان این اثر بعد از دریافت جایزه خود گفت: زمانی که فیلم من را در سینماها اکران کردند عده‌ای آمدند و گفتند که ما می‌خواهیم بچه‌دار شویم و ما می‌توانیم! اما باید بگویم منظور من در این فیلم افزایش کیفی جمعیت است و نه کمی. فکر می‌کنم کیفی کردن این افزایش جمعیت هم به عهده وزارت بهداشت باشد.

منبع: ایسنا

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها