نیمی از خراسان رضوی تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید قرار دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: ۶۵.۳درصد از مساحت این استان تحت تاثیر خشکسالی بسیارشدید قرار دارد.

نیمی از خراسان رضوی تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید قرار دارد

حجت علی شایانفر بعدازظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ارزیابی خشکسالی ها توسط شاخص های مختلفی انجام می شود که یکی از مهمترین آنها شاخص استاندارد بارش و تبخیر است و بر اساس این شاخص ، ۶۵.۳ درصد از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی بسیارشدید، ۲۱.۸ درصد خشکسالی شدید ، ۱۲.۵ درصد متاثر از خشکسالی متوسط و ۰.۴ درصد تحت تاثیر خشکسالی خفیف است.

وی افزود: تا انتهای مرداد میزان بارندگی استان ۱۳۵.۸ میلیمتربوده که در مقایسه با متوسط دراز مدت بارندگی استان ۳۵ درصد و نسبت به سال قبل ۲۸ درصد کاهش داشته است و هم اکنون میزان ذخیره آب پشت سدها ۲۲درصد است ضمن آنکه روان آب ها نسبت به دوره آماری بلندمدت ۴۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: سازمان مدیریت بحران کشور تایید کرده است که خراسان رضوی امسال متاثر ازچندین پدیده مختلف چون خشکسالی ، سیل ، سرمازدگی ، باد ، توفان و آنفلوآنزای فوق حادپرندگان است.

وی گفت:در پی این تائیدیه تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت دیده مشمول استمهال شد ودر این راستا بانک های عامل موظفند بدهی اصلی ، سود و جرائم تسهیلات دریافتی خسارت دیدگان بخش کشاورزی ناشی از حوادث غیرمترقبه ، سررسید شده تا تاریخ ۲۱ تیرماه ۹۷ را به مدت ۲سال استمهال کنند.

شایانفربیان کرد:آبرسانی سیار به ۵۲۰ روستا، تغییرالگوی کشت ، کشت نشایی ،اجرای سیستم های نوین آبیاری ، نصب هشت هزار و ۲۹۴ دستگاه کنتورهوشمند برروی چاه ها و انسداد هفت هزار و ۵۱۱ حلقه چاه غیرمجاز از سال ۹۲ تا کنون و کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب درفضای سبز شهری از اقدامات مهم پیش رو تا پایان امسال است.

وی تاکید کرد:شرایط خشکسالی در خراسان رضوی شدید بوده به نحوی که تقریبا هیچ ذخیره برفی برای استان حاصل نشده است و در این شرایط باید با انجام اقدامات همه جانبه و اعمال مدیریت جامع ، کلیه دستگاه های اجرایی و مردم همکاری لازم را برای عبور از شرایط موجود انجام دهند.

منبع: مهر

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها