واکنش تند مدیر شبکه ۳ به خبرگزاری دولت در حمایت از عادل فردوسی پور

خبرگزاری ایرنا در مطلبی از سانسور در برنامه نود انتقاد کرده بود که با واکنش علی فروغی مدیریت شبکه سه همراه بود.

واکنش تند مدیر شبکه ۳ به خبرگزاری دولت در حمایت از عادل فردوسی پور

برنامه نود، سه هفته است که از پرداختن به اتفاقات مشکوک فوتبال ایران منع می‌شود و اگر اتفاقات روزهای نخست جام جهانی را اضافه کنیم، به نظر می‌رسد فصل تازه‌ای از زندگی رسانه‌ای این برنامه 20 ‌ساله و تلویزیون شروع شده است.

عادل فردوسی‌پور از تک چهره‌های شبکه سه سیماست که توانسته در طول 20 سال گذشته برنامه‌ای رو‌ به‌ رشد، مورد توجه مردم و تأثیرگذار فوتبالی را روی آنتن ببرد.
ولی به نظر می‌رسد عده‌ای از داخل خود شبکه سه و گروه ورزش قصد دارند این زندگی مشترک جذاب را پایان داده و به صندلی دوشنبه شب‌ها برسند.

برکناری چیا فوادی، روزنامه‌نگار جوان و مورد تأیید و اعتماد فیفا از سردبیری بخش خبری سایت نود اتفاقی بود که در دوران پرهیجان و داغ جام جهانی دیده و شنیده نشد. این روزنامه‌نگار جوان مدت‌ها بود که جریان فساد در فوتبال را با جدیت پیگیری می‌کرد و با ورود به موضوع تخلفات در تبلیغات کنار زمین فوتبال وارد منطقه ممنوعه شده بود. از این‌رو، گروه مالی که برنامه نود، پیامک‌ها و سایت آن را در اختیار دارند با این رفتار موافق نبودند و او را در آستانه جام جهانی برکنار کردند.
پس از آن، ماجرای کارلوس پویول و تصمیم مدیر شبکه سه برای نشان دادن الگوهای خاص ذهنی خودش بار منفی و فشار رسانه‌ای عظیمی را با توجیه بحران بی‌دلیل برای صداوسیما به‌وجود آورد، تا حدی که معاون سیما در مقامی که به هیچ وجه شأن منطقی و ساختاری نداشت در اخبار ورزشی به توجیه رفتار مدیر جوان و کم‌تجربه برای دیپورت پویول و مانیش پرداخت.

پس از آنکه مشخص شد اسپانسر پول حضور این دو ستاره را داده ولی آرمان‌گرایی‌های عجیب این روزهای صداوسیما مانع حضور آن‌ها روی آنتن شده، موضوع برای مردم عادی و غیرفوتبالی‌ها عجیب و غیرباورتر شد.
با شروع فصل جدید نود عدم پرداخت شفاف این برنامه به ماجرای مسافران توریستی جام جهانی که گفته می‌شود با هزینه کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال اعزام شده بودند و پس از آن ماجرای عجیب سوپرجام فوتبال ایران و رأی غیرقانونی برای بازی برگزار نشده، از ماجراهای تازه پشت پرده‌ها در فوتبال حکایت داشت.
در طول سه هفته گذشته از این برنامه، پرداخت محدود و خاص به ماجرای درگیری تماشاگران پرسپولیسی با تماشاگران فولاد، درگیری خداداد عزیزی با تماشاگران سپیدرود رشت، نپرداختن ریشه‌ای به ماجرای اردوی غیرفوتبالی دانش‌آموزان یزدی و پس از آن، درگیری‌های غیرفوتبالی اهواز، دلیلی بود که قرار است در فصل جدید نود، اجازه پرداخت شفاف به موضوع‌های خاص داده نشود.

سرانجام دیشب این نمایش عدم شفافیت و استراتژی جدید ندانستن مدیران رسانه ملی برای مردم آشکار شد و آیتم پرونده بررسی شکایت تیم خونه به خونه از نساجی قائمشهر و اتفاقات مشکوک در جریان مسابقه‌های فصل پیش جام آزادگان و پلی‌آف صعود به لیگ برتر، اجازه پخش پیدا نکرد.
کلمات بیان شده فردوسی‌پور در مورد این اتفاق نشان می‌دهد استقلال اجرایی و برد مدیریتی مسئولان این رسانه مهم کشور آن‌قدر پایین آمده که از بیرون این مجموعه امکان متوقف شدن یک پرونده شفاف‌سازی و روشنگری فراهم شده است.

فردوسی‌پور دیشب از کلمات تلخ و ناامیدکننده برای نشان دادن خستگی روحی و جسمی خودش استفاده کرد و به اعتراض، نیم ساعت برنامه خودش را زودتر به پایان رساند. او شاید با تنگ شدن حلقه‌ها دور رگ حیاتی این برنامه - که شفافیت و محبوبیت مردمی است -، به‌زودی مجبور به خداحافظی از این برنامه شود.
ولی سؤال مهم و بی‌جواب، رویه عجیبی است که صداوسیما و به‌خصوص معاونت سیما در قبال پوشش اتفاقات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری داشت و حالا به حوزه ورزش هم رسیده است.
آیا تلویزیون با این سرعت فرونشست در ارزش‌ها و هنجارهای حرفه‌ای، توان حفظ ورزش به‌عنوان تنها عامل مخاطب‌پسند و درآمدزای این روزهای خود را دارد؟ یا سیاست‌های اشتباه و نفع گروه‌های خاص ارجح بر منافع ملی، این دریچه را هم برای مخاطبان رسانه ملی خواهد بست.

علی فروغی مدیر شبکه سه صداوسیما در صفحه اینستاگرام خود به این خبر واکنش نشان داد و نوشت:

"دیوار «ندانستن»، همچنان دور جام جم "‌
‌ "چرا فردوسی‌پور در پرونده مشکوک ناکام ماند."‌ ‌
برنامه نود، سه هفته است که از پرداختن به اتفاقات مشکوک فوتبال ایران منع می‌شود " "سرانجام دیشب این نمایش عدم شفافیت و استراتژی جدید ندانستن مدیران رسانه ملی برای مردم آشکار شد ." "فردوسی‌پور دیشب از کلمات تلخ و ناامیدکننده برای نشان دادن خستگی روحی و جسمی خودش استفاده کرد و به اعتراض، نیم ساعت برنامه خودش را زودتر به پایان رساند." این سطور تیتر و بخش هایی از مطلبی است که خبرگزاری رسمی دولت آن را پیرامون آخرین برنامه نود منتشر کرده. رسانه ای که مسئول طرح مواضع رسمی دولت است.

در این مدت ترجیح ما بر این بوده به جای توجه به حاشیه ها به برنامه سازی و آنتن و بپردازیم که گمان میکنم این مهم، در برنامه های جدید شبکه و تغییرات برنامه های موجود مشهود است. اما به نظرم امد باید این یک مورد را برای مردم توضیح دهم تا عده ای متوجه باشند سواستفاده از نجابت رسانه ملی هم حد و حدودی دارد.

دلیل اصلی نپرداختن به اتفاقات مشکوک فوتبال و پرونده مشکوک به تبانی در لیگ (که البته ظاهرا اینطور هم نبوده)، فشار جدی برخی مسئولین دولت برای نپرداختن به این موضوع در سطوح مختلف سازمان است. به عبارت بهتر خبرگزاری رسمی دولت در حالی رسانه ملی را محکوم به بایکوت در این موضوع در فوتبال میکند که دلیل اصلی تجدید نظر رسانه ملی در پرداختن به این موضوع، درخواست مصرانه و فشارهای مقامات دولتی تا دقایقی مانده به آنتن بوده است. حالا سوال اینجاست که چطور می شود که دولت موضوعی را از صداوسیما مطالبه کند و بعد از اجابت درخواستش، رسانه رسمی آن مجموعه، به دلیل اجابت تقاضای همان مجموعه تخریب و توهین را در دستور کار خود قرار دهد؟! این تفاوت در سیاست های اعمالی و اعلامی، برای چیست؟



728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • کاربر ناشناس
    0

    اینجا رو هم تو دخالت کنید ببرید چون شما برید و قطع کردن و خرابکاری بلدید.... یه اخوند بیارید بزارید دوشنبه ها روزه بخونه بعد شم مداح بیارید سینه بزنید

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      حالم از این وضعیت دیگه داره بهم میخوره

  • سیدان
    0

    تو این 20سال که گفتن کدوم مسوول برکنارشد کدوم معضل حل شد تیم نفت هم رفت مثل پاس و راه اهن .پس بهتره برنامه 90 قطع شه جاش یک برنامه کاربردی بزارن عادل هم بهتر بره فارغ التحصیل شریف باید از تخصصش استفاده کنه نه چیری بگه که هیچ اثری نداره و جورو بیشتر ملتهب کنه.

    نظرات شما -
    • Yasin
      0

      میخواد بیاد یقه بگیره اگه اون نبود تو اصلا میدونستی فساد تو فوتبال وجود داره پسر خوب وظیفه به طور کامل انجام داده برعکس خیلیا توهم قبل از اینکه نظر بدی ببین اختیارات یه برنامه در چه حده

  • سهراب
    0

    همیشه این طور بوده = حقایق در این مملکت دفن میشود

  • محمد
    0

    مردم باید از مجلس بخوان جلوی این مدیر شبکه سه رو بگیره . رئیس سازمان صدا و سیما حریفش نیست.چون مدیر صدا و سیما گفته بود عادل رو با نود نگه میداره که ظاهرا مدیر شبکه سه قدرتش بیشتره.همینجوری پیش بره مدیر شبکه سه مدیر صدا و سیما رو برکنار میکنه . حسام الدوخی رو از فلسطین میاره میزاره اونجا.بجای نود هم زلال احکام پخش میکنه . قاطی داره یارو

  • محمود کرج
    0

    مشکل اصلی مردم معیشت .گرونی مسکن .وضیعت بد اقتصاد هستش که دولت و مجلس سکوت کردن .و رسانه هاشون قضیه برنامه نود رو پیش میکشن وقتی ماها از ریز جزئیات مطلع نیستیم نبایددر مورد مدیریت شبکه ۳ قضاوت نابجا انجام بدیم

  • محمود کرج
    0

    مشکل اصلی مردم برنامه نود نیست دولت برنامه نود را پیش میکشه . تا وضعیت بد اقتصاد را ماست مالی کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها