عکسبرداری از ردپای پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه گفت: پس از 6 سال مشاهده ردپا از 2 قلاده پلنگ نر و ماده در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه عکسبرداری شده است.

عکسبرداری از ردپای پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه

روح االله عزیزی دژکوه از مشاهده ردپا و سرگین چندین قلاده پلنگ ایرانی و همچنین مشاهده آنها حین شکار خبر داد و افزود: از 6 سال قبل تاکنون ردپایی از پلنگ در منطقه مشاهده می‌شد اما تاکنون موفق به مشاهده مستقیم خود این گونه نشده بودیم.

وی اظهار کرد: سرانجام اردیبهشت 96 محیط بان هدایت االه دیده بان سرپرست منطقه حفاظت شده خائیز موفق می شود از 2 گونه نر و ماده پلنگ تصویربرداری کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه به مشاهده قلاده سوم از آنها در 9 کیلومتری محل مشاهده 2 قلاده اول اشاره و خاطرنشان کرد: 3 ماه بعد قلاده سوم حین شکار دامهای اهلی در ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز مشاهده شد اما بدلیل چابکی این گونه ارزشمند جانوری مجالی برای تصویربرداری بدست نیامد.

عزیزی دژکوه با اشاره به مشاهده سرگین تازه این جانور در آخرین روزهای مرداد ماه جاری تصریح کرد: سرپرست منطقه حفاظت شده خائیز حین گشت و منترل منطقه در سی امین روز از مرداد ماه 97 موفق می شود از سرگین پلنگ در منطقه تصویربرداری کند.

وی اضافه کرد: پلنگ جانوری است که به لحاظ وضعیت بقاء در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد اما خوشبختانه در منطقه حفاظت شده خائیز مستندات رشد این گونه ارزشمند جانوری را به ما نشان می دهد.

به گزارش ایسنا، منطقه حفاظت شده خائیز از سال 1377 بعنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت حفاظت، سازمان حفاظت محیط زیست با حدود اربعه مشخص تعین و به کهگیلویه وبویراحمد اعلام شد . وجود 2 رودخانه مارون و خیرآباد در ضلع های شمالی و جنوبی آن و همچنین چشمه سارهای آب شیرین بر مطلوبیت این منطقه بعنوان زیستگاه حیات وحش افزوده است.

صخره ای بودن منطقه، وجود تنوع گونه های جانوری کاراکال، گرگ، شغال، کفتار و گونه ارزشمند پلنگ ایرانی در کنار جمعیت قابل قبول گونه غالب جانوری کل و بز در این منطقه سبب شده اهمیت حفظ و حراست از این منطقه توسط مجموعه محیط زیست استان و شهرستان دوچندان شود .

منبع: ایسنا

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها