اخبار فضایی برتر هفته+تصاویر

پایگاه خبری

اخبار فضایی برتر هفته+تصاویر

اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است

فیتوپلانکتون‌ها

اخبار فضایی برتر هفته+تصاویر

رصدخانه زمین ناسا در روزهای اخیر تصویر منحصربفردی از تجمع فیتوپلانکتونها را از منظر فضا منتشر کرد که توسط ماهواره "آکوا" ناسا ثبت شده است. محققان در مطالعات اخیرشان در حال بررسی تاثیر "فیتوپلانکتون"(phytoplankton) بر آب وهوا هستند. فیتوپلانکتون‌ها (Phytoplankton) دسته‌ای از آغازیان تولیدکننده یا گیاه مانند هستند که قادر به خودپروردگی می‌باشند. اغلب این موجودات بسیار ریز هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند اما اگر تعداد بسیار زیادی از آن‌ها در آب تجمع داشته باشند ممکن است رنگ آب را سبز یا به رنگ‌های دیگر کنند و گاه منجر به بروز پدیده شکوفایی جلبکی یا کشند سرخ شوند. فیتو پلانکتون‌ها ۵۰ تا ۸۵ درصد اکسیژن دنیا را تولید می‌کنند و یکی از منابع تغذیه‌ای برای آبزیان هستند.

اکنون محققان قصد دارند دریابد که چگونه فیتوپلانکتون‌ها با خارج کردن دی اکسیدکربن از جو، بر آب و هوا تاثیر می‌گذارند. به گفته محققان کربن خارج شده از این موجودات ریزاندام می‌تواند سطح پدیده‌ای در اقیانوس‌ها به نام "منطقه گرگ ومیش"(twilight zone) را کاهش داده و درنهایت سبب از بین رفتن آن شود.

کلت-۹بی

اخبار فضایی برتر هفته+تصاویر

محققان اخیرا وجود دو عنصر آهن و تیتانیم را در سیاره "کلت-۹بی"(KELT-۹b) شناسایی کرده‌اند. کلت-۹بی گرم‌ترین سیاره‌ای است که تاکنون کشف شده است. فاصله این سیاره از زمین ۶۵۰ سال نوری است و اندازه آن حدود ۲ برابر سیاره مشتری می‌باشد. ستاره‌شناسان دانشگا ایالتی اوهایو و دانشگاه وندربیلت در ۶ ژوئن ۲۰۱۷ این سیاره را کشف کردند. دمای سطح کلت-۹بی بالغ بر ۴۳۰۰ درجه‌سانتی‌گراد است. این دما با دمای بسیاری از ستاره‌ها برابری می‌کند اما از خورشید منظومه شمسی دمای کمتری دارد.

پیاده‌روی فضایی

اخبار فضایی برتر هفته+تصاویر

روز ۱۵ اوت دو فضانورد به نامهای "سرگئی پروکوریف" و "اولگ آرتیموف" از "سازمان فضایی فدرال روسیه" به مدت ۸ ساعت در ایستگاه فضایی بین‌المللی به دلیل رهاسازی چهار ماهواره کوچک به فضا و نصب کابل‌ها و آنتن‌هایی در "ایستگاه فضایی بین‌المللی"، پیاده روی فضایی انجام دادند.

بارش شهابی برساوشی

اخبار فضایی برتر هفته+تصاویر

بارش شهابی برساوشی یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه است. که در هفته گذشته در اوج خود بود. به گفته اخترشناسان "بارش شهابی برساوشی"(Perseid meteor shower) امسال بی نظیر بوده، به طوری‌ که در هر ساعت بیش از ۷۰ ستاره در آسمان قابل مشاهده بوده است. بارش شهابی برساوشی امسال در نیمکره شمالی و جنوبی استوا قابل رؤیت بود.

بیشینه نرخ ساعتی سرسویی این بارش غالبا در حدود ۱۰۰ ساعت است. این بارش شهابی از توده ذرات برجای مانده از دنباله دار "سوئیفت تاتل" به وجود می‌آید و معمولا از بیست و هفتم تیر تا سوم شهریور (بیش از یک ماه) فعال است که بازه زمانی بلندی برای بارش شهابی به‌ شمار می‌آید.

منبع: ایسنا

61

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها