شجاعت اعتراف به «اشتباه کردم»

مصطفی انتظاری هروی / دانشجوی دکتری علوم سیاسی

شجاعت اعتراف به «اشتباه کردم»

پس از آنکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان فرمودند که درباره اجازه دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا اشتباه کردند، محمدجواد ظریف هم در گفتگویی، نسبت به اشتباه در رابطه با آمریکا اعتراف کرد. اما اهمیت این اذعان به اشتباه چیست؟

واقعیت این است که در عرصه مدیریت، اعتراف به اشتباه می‌تواند گشاینده راه‌های تازه‌ای باشد که به سبب تجربه گذشته به دست می‌آید. چه بسیار اشتباهاتی که هر روز مدیران در سطوح مختلف انجام می‌دهند اما چون از اعتراف به اشتباه هراس دارند، آن را به سایر افراد زیرمجموعه و یا مدیران دیگر منتقل نکرده و در نتیجه باعث می‌شوند که یک اشتباه مدیریتی، بارها و بارها تکرار شود.

در زمینه سیاست‌خارجه یا مسائل دفاعی و دیگر موضوعات، رازهای سر به مُهر فراوانی وجود دارد که معمولا به سبب مسائل محرمانگی فرصت انتشار پیدا نکرده و در نتیجه می‌تواند عامل بروز سوءتفاهمات و تجارب اشتباه دیگر شود.

با این وجود رهبر معظم انقلاب با تاکید براینکه در ارتباط با دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا اشتباه صورت گرفته و نباید چنین دیداری صورت می‌پذیرفت، در واقع باب تازه‌ای را در ارتباط با استفاده از تجارب دیپلماتیک در سال‌های بعد باز کردند.

ایشان البته پیش از این نیز فرموده بودند که مذاکرات هسته‌ای با آمریکا و 5 کشور دیگر تجربه‌ای برای مردم ایران است، اما این تجربه به‌دست نمی‌آید مگر ابعادی که تا اندازه‌ای محرمانه مانده روشن شود و مشخص شود که اشتباهات صورت گرفته در این مذاکرات که زیر ذره‌بین افکارعمومی قرار داشت، چه مسائلی را شامل می‌شده است.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز پس از بیانات رهبر انقلاب، در گفتگویی با سی‌ان‌ان تاکید کرد در قبال آمریکا اشتباه کرده است. این اعتراف به اشتباه، می‌تواند درسی برای سایر دیپلمات‌ها باشد که به‌جای تکیه بر داده‌ها و تحلیل‌های شخصی، بر اطلاعات واقعی و تحلیل‌های همه‌جانبه تکیه کرده و به‌جای خوش‌بینی، تا اندازه‌ای، بدبینی را در دستورکار قرار دهند.

شاید در روزهای بعد، برخی دیگر از دیپلمات‌ها و یا چهره‌های درگیر این مذاکرات، بخش‌هایی دیگر از فرصت‌ها و تهدیدهای این مذاکرات را فاش کنند، اما هرچه هست باید بر این نکته تاکید کرد که سخن گفتن از یک اشتباه از سوی یک مدیر در هر سطحی، نه فقط باعث تضعیف یک شخص نمی‌شود، بلکه در مجموع به نفع کشور است چراکه جلوی اشتباهات بعدی را می‌گیرد.

در کشور ما، متاسفانه برخی مدیران به‌جای اعتراف به اشتباه، با دفاع غیرمنطقی از تصمیمات خود، نه فقط جامعه را دچار ابهام می‌کنند، بلکه باعث می‌شود همان اشتباهات بارها و بارها تکرار شود. این درحالیست که اگر مدیران رفتار رهبرانقلاب را الگوی خود قرار دهند، باید ضمن اذعان به اشتباه، مراقب باشند که این اشتباهات در جای دیگر تکرار نشده و خسارت‌های بیشتری به بار نیاورد.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها