سقفی تاشو بدون مصرف برق ساخته شد+ تصاویر

مهندسان انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ موفق به ساخت سقفی تاشو بدون مصرف برق شدند.

سقفی تاشو بدون مصرف برق ساخته شد+ تصاویر

سایه‌بان تاشو مدت‌ها است که به منظور تنظیم میزان نور خورشید بر روی یک ناحیه در طول روز استفاده می‌شد، اما آن‌ها معمولا توسط موتور‌ها حرکت می‌کنند.

براساس گزارش «نیواطلس»، مهندسان «انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ» با الهام از مخروط کاج یک سیستم سایه‌بان جدیدی را ارائه کردند که می‌تواند به طور خودکار و بدون نیاز به برق باز و بسته شود.مخروط کاج به منظور انتشار دانه‌ها، پولک‌های خود را در هوای گرم و خشک باز می‌کند و به هنگام سرد و مرطوب شدن هوا آن‌ها را می‌بندد.

سقفی تاشو بدون مصرف برق ساخته شد+ تصاویر

این مکانیسم طبیعی بسیار هوشمندانه است به گونه‌ای که این پولک‌ها از دو لایه متصل با فیبری عمود بر یکدیگر ایجاد شده‌اند که اجازه می‌دهد مخروط به هنگام خشکی هوا منقبض شده و در نتیجه باز شود.

این تیم به رهبری «چیارا وایلاتی»، این سایه‌بان را براساس همین مفهوم ساختند. آن‌ها نمونه اولیه سیستم سایه‌بانی را با هدف فراهم کردن سایه بیشتر به هنگام ظهر و تا شدن آن در اوایل صبح و نیمه‌شب ایجاد کردند.

برای انجام این کار تخته‌هایی با دو لایه متفاوت چوب‌های صنوبر و راش ساخته شد. این نمونه‌های چوبی برش خورده به یکدیگر متصل شدند؛ بنابراین سطح زبر لایه صنوبر در یک جهت می‌رود و چوب راش در جهت عمود بر آن حرکت می‌کند.این سایه‌بان از ساختار مخروط کاخ تقلید می‌کند و اجازه می‌دهد تا در پاسخ به رطوبت خم شود.

برای به حداکثر رساندن سرعت این واکنش محققان تخته‌ها را به صورت جفتی تنظیم کردند که یکی از آن‌ها عمودی و دیگری در نیمه اول آن معلق است. وقتی که هوا مانند صبح یا نیمه شب مرطوب است جفت‌های تخته‌ها به صورت مستقیم و صاف در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، اما هنگامی که هوا گرم می‌شود تخته‌ها خم شده و در ن. تیجه سایه‌ای را ایجاد می‌کند.

سقفی تاشو بدون مصرف برق ساخته شد+ تصاویر

طبق گفته این تیم، این سیستم می‌تواند برای ساخت نوعی سقف و پنجره که بدون مصرف برق و به طور خودکار باز و بسته می‌شود مورد استفاده قرار گیرد.همچنین این سایه‌بان با کمترین میزان مصرف برق باعث خنک شدن خانه می‌شود.مواد تشکیل‌دهنده این سازه از مواد سازگار با محیط زیست ساخته شده و به طور نسبی هزینه نصب و نگهداری از آن کم است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها