خانم و آقای هنرمند ؛ فرزندت کجاست؟

هشتگ فرزندت کجاست اینبار سراغ هنرمندان رفته است.

خانم و آقای هنرمند ؛ فرزندت کجاست؟

هشتگ فرزندت کجاست ؟ که اول قرار بود، مسئولان را به چالش وادارد و شغل و سمت‌های فرزندان آنها را ردیابی کند، خیلی زود فراگیر شد و هر طیفی وارد این چالش شد و فرزندان بخش مهمی از جامعه را معرفی کرد که یکی از جذاب‌ترین آنها که اتفاقا مردمی و بدون فرمایش بود، هشتگ فرزند کجاست درباره شهدایی بود که در مقاطع مختلف تاریخ معاصر ایران شهدا را معرفی کرد.البته خنده‌دارترین بخش این کمپین هم آن‌جایی بود که برخی از مسئولان کشوری و دولتی گفتند که فرزندانشان تحصیل کرده دانشگاه‌‌های کشورند که یا بیکارند یا در یک شرکت کوچک خصوصی مشغول کارند !

اما در این میان هنرمندان وارد این چالش نشدند و در سکوت به کار خود ادامه دادند و هیچکس نیامد، بگوید که فرزندش کجاست؟ حالا ما در این گزارش رد برخی از فرزندان هنرمندان را زده‌ایم.

دارا پسر امین

بازیگر 47 ساله سینما و تلویزیون ایران، در همه سال‌‌های فعالیتش تلاش کرده نقش‌های خوبی را بازی کند یا نقش‌های بد را جوری بازی کند که خوب از کار دربیاید.روزی روزگاری ستاره بود و حضورش در یک فیلم تضمین کننده فروش فیلم، امین حیایی و محمدرضا گلزار بودند که فروش فیلم‌هایی مانند شارلاتان را تضمین کردند و البته نوعی از سینمای سطحی کمدی را هم پایه‌گذاری کردند! حیایی فیلم‌های خوبی را هم در کارنامه خود دارد، فیلم‌هایی مانند مهمان مامان و سن‌پطرزبورگ و سنگ کاغذ قیچی و .... او یکی از پولدارترین بازیگران سینمای ایران است و البته یکی از کم‌ حاشیه‌های دنیای بازیگری.این روزها فیلمی با بازی حیایی اکران است به نام شعله‌ور که حمید نعمت‌الله آن را کارگردانی کرده است.در این فیلم دارا حیایی پسر امین برای اولین بار مقابل دوربین رفته و اتفاقا یکی از نقش‌های اصلی فیلم را به عهده گرفته؛ بدون هیچ تجربه‌ای در زمینه بازیگری ! شنیده‌ها حاکی است که حیایی سرمایه‌گذاری فیلم شعله‌ور را به عهده گرفته تا پسرش در آن بازی کند ! البته این روزها تیم تبلیغات شعله‌ور در تلاش هستند تا این فیلم را رقیب اصلی فیلم هزارپا جلوه دهند آنهم فقط به خاطر همبازی شدن امین حیایی با پسرش !‌پسری که مردم از او هیچ خاطره‌ای ندارند !

مجید پسر عزت‌الله

عزت‌الله انتظامی همین چند روز قبل بعد از یک عمر زندگی باعزت از دنیا رفت و به قول آذری‌‌ها دنیایی را عوض کرد.بازیگری که مجموعه‌ای از بهترین نقش‌‌های سینما، تلویزیون و تئاتر را به نام خود ثبت کرد و آقای بازیگر لقب گرفت و رفت.اما انگار قرار است عزت‌مداری عزت‌الله انتظامی در دنیا امتداد داشته باشد چرا که مجید انتظامی پسر اوست.یکی از بهترین آهنگسازان کشور که تاکنون موسیقی فیلم‌هایی مانند بایسیکل‌ران،‌دستفروش،‌ترن،‌از کرخه تا راین و ... را ساخته و کلی سیمرغ جشنواره فیلم فجر و خانه سینما را به خانه برده و سازنده سمفونی‌‌های بزرگی مانند خلیج‌فارس است.پسری شایسته برای آقای بازیگر سینمای ایران که افتخار پدر بود و خواهد ماند.

همایون پسر محمدرضا

چند وقت قبل که همایون شجریان اعلام کرد برای خوب کردن حال مردم حاضر است کنسرت رایگان در سطح تهران برگزار کند، خیلی‌ها از او به عنوان ژن اصیل که در مقابل ژن خوب است که مفتکی و بدون هیچ تلاشی به همه ‌جا می‌رسد، یاد کردند.همایون شجریان پسر ارشد ستاره موسیقی سنتی ایران، استاد محمدرضا شجریان است.پسری که در مکتب پدر، تعلیم آواز دید و مانند پدر؛ موقر، اصیل، خوش‌برخورد و فروتن است.او تا حالا نشان داده که از ژن خوب خود بهترین استفاده را کرده و جانشین مناسب و به حقی برای پدر است

حافظ پسر شهرام

شهرام ناظری در حافظه تاریخی این ملت جای دارد، خواننده سنتی ایران و بسیار دوست‌داشتنی ! یک کرمانشاهی اصیل با صدایی که غزلیات مولانا را برای همیشه جاودانه کرده است.حافظ پسر شهرام ناظری سال‌‌ها در خارج از کشور درس موسیقی خوانده و چند سازی هم ابداع کرده و در کنسرت‌های پدرش ساز می‌زند و گاهی با او هم‌خوانی هم می‌کند.حافظ ناظری دو سال قبل به برنامه‌ خندوانه آمد و در همین برنامه بود که نشان داد چقدر اصیل و خوش‌فکر است.البته در زمان زلزله کرمانشاه، حافظ ناظری چند حرکت انجام داد که در شبکه‌های اجتماعی خیلی سر و صدا کرد و برایش حاشیه‌‌هایی درست شد.گویا فرزند شهرام هنوز با فضا و اتمسفر شبکه‌های اجتماعی آشنا نبود از آنها رکب خورد ! اما با همه این‌‌ها می‌توان حافظ را یکی از ژن‌های اصیل دنیای هنر ایران دانست

پولاد فرزند مسعود

پولاد کیمیایی جوان خوش استیل و خوش فکری است.جوانی که زیر سایه پدر خود مسعود کیمیایی رشد کرد و پدر برای شکوفا کردن او سنگ تمام گذاشت و با دادن نقش‌های اول فیلم‌هایش به پولاد ثابت کرد که این پسر همه دنیایش‌ است و او حاضر است همه این دنیا را برای پولاد هزینه کند.پولاد در فیلم حکم عالی ظاهر شد اما حضورش در فیلم قاتل اهلی با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بود.در این فیلم مسعود خان کیمیایی دوست داشت، پسرش را خواننده هم بکند که پرویز پرستویی بازیگر نقش اول این فیلم و تهیه‌کننده قاتل اهلی نگذاشتند این پدر و پسر کار خودشان را بکنند و به اصطلاح آب خوش از گلویشان پایین برود.پولاد با بازی در سریال‌هایی مانند مرگ تدریجی یک رویا به کارگردانی فریدون جیرانی، گشت ارشاد ساخته سعید سهیلی و خفه‌گی به کارگردانی فریدون جیرانی ثابت کند که مستقل است و زیر سایه پدر نیست. اما واقعیت این است که پدر برای پسر هزینه می‌کند حتی اگر تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم خودش نباشد.پولاد امسال فیلم معکوس را کارگردانی کرد تا فرزند خلفی برای پدر باشد.این پدر و پسر دوست‌داشتنی که طرفداران زیادی هم دارند بشدت رصد می‌شوند و گاهی حاشیه‌هایی برایشان ساخته می‌شود.

نورا دختر مهدی و گلاب

مهدی هاشمی و گلاب آدینه جزو بهترین بازیگران ایرانی هستند.مهدی هاشمی آنقدر کار خوب در کارنامه‌اش دارد که آدم می‌ماند از کدامیک اسم ببرد.گلاب آدینه همسر او هم که بهترین است بخصوص در حوزه تئاتر.گلاب آدینه و مهدی هاشمی یکی از موفق‌ترین جزوهای سینمایی دختری دارند به نام نورا که او هم بازیگر است. دختر 35 ساله این زوج همسر کارگردانی است به نام سیاوش اسعدی که تاکنون فیلم‌های جیب‌بر خیابان بهشت و حوالی اتوبان را کارگردانی کرده که در هر دوی آنها نورا بازی کرده است.اما تا این‌جای کار که ثابت شده نورا فقط نورا است و احتمالا نمی‌تواند جانشین خوبی برای پدر و مادر خود باشد.نورا این روزها مشغول بزرگ کردن پسرش است که اوستا نام دارد.

رضا و زهرا فرزندان علیرضا

علیرضا داوود‌نژاد کارگردان خوش ذوق و خوش فکر سینمای ایران.کارگردانی که در هر دهه و هر دوره خودش را با شرایط روز جامعه تطبیق داده و از روایت خود را از اجتماع در سینما روایت کرده.از بی پناه تا فراری نگاه عمیق داوودنژاد را به تصویر می‌کشد.فراری که مدتی است به شبکه نمایش خانگی آمده آیینه‌ای است مقابل ایران نیمه دوم دهه نود.پر از تناقض و چالش بین نسل گذشته و امروز. داوود نژاد معمولا فیلم‌هایش را خانوادگی می‌سازد.برادر، مادر، خواهر، شوهر خواهر و بچه‌هایش همگی اهل سینما هستند. رضا پسر او از همان بچگی در کنار پدر بود همان‌زمان که داوود نژاد فیلم بی‌پناه را ساخت و رضا که بچه بود در آن بازی کرد.کم کم رضا وارد حوزه کارهای طنز شد و با کارگردان‌های دیگر هم همکاری کرد و خوب هم ظاهر شد و نشان داد از پدر کار یاد گرفته و شاگرد اوست اما زیر سایه پدر نیست؛ جَنم این کار را دارد.اما بیماری کلیوی رضا را از مسیر درخشانی که می‌توانست داشته باشد بازداشت و او را بشدت کم‌کار کرد.تاکنون دوباره پیوند کلیه شده و در فیلم فراری نقش کوتاهی را بازی کرد.در آثار دیگر هم حضور ندارد.داوود نژاد دختری به اسم زهرا هم دارد که اوایل منشی صحنه بود و بعد بازیگر شد.بازیگر پرکاری نیست اما گاهی می‌توان او را در سینما و تلویزیون دید. بر خلاف برادرش استعداد خاصی در بازیگری ندارد و گویا قرار نیست اتفاق ویژ‌‌ه‌ای در زمینه بازیگری برایش رخ دهد.او بازیگر نقش اصلی فیلم« شماره 17، سهیلا » بود که چند وقت قبل اکران شد.

آزاده دختر گوهر و جمشید

جمشید اسماعیل‌خانی یکی از بازیگران خوب سینمای ایران چند سال قبل فوت کرد و همسرش؛ گوهر خیراندیش را با سه فرزند تنها گذاشت؛ دو دختر و یک پسر .آزاده دختر آخر این زوج سینمایی است که بر خلاف برادر و خواهر خود که مهاجرت کرد‌ه‌اند در ایران مانده و با مادرش زندگی می‌کند؛ درس بازیگری خوانده و سودای بازیگری در سر دارد اما تاکنون فقط توانسته در سریال معمای شاه در کنار مادرش نقشی را از آن خود کند.گوهر خیراندیش بازیگر پیشکسوت و خوب سینما و تلویزیون است اما گویا لابی‌ها و روابطش آنقدر قوی نیست که بتواند برای دخترش نقش جور کند.او در گفتگویی عنوان کرده که آزاده بسیار مهربان است و الان دارد برای مادرش، مادری می‌کند.

نیکی دختر مجید

مجید مظفری اوایل انقلاب به عنوان یکی از جوان‌ اول‌ها معرفی می‌شد.بازیگری که مردم دوست‌اش داشتند و برای تماشای بازی‌اش به سینما می‌رفتند.اوج بازی‌های او را می‌توان در آثار دهه شصت و نیمه اول دهه هفتاد دید.مرگ ناگهانی همسر، مظفری و دخترش نیکی را غافل‌گیر کرد.مظفری که دخترش را بسیار دوست می‌دارد بعد از این اتفاق همه تلاش خود را کرد برای دخترش هم پدر باشد و هم مادر.نیکی به بازیگر علاقمند است اما او هم شانس چندانی برای حضور در آثار نمایشی را ندارد.نیکی و پدرش یکی دو سالی است که کافه تئاتری راه‌اندازی کرده و در کنار هم کار می‌کنند و تلاش می‌کنند خوش باشند.مظفری هم نتوانسته یا نخواسته برای دخترش نقش جور کند و او را به بازیگری حرفه‌ای تبدیل کند

شهرزاد و فرهاد فرزندان مهران

چند سال قبل یکی از مجلات خانوادگی به سراغ دختر و پسر مهران مدیری رفته بود و با آنها مصاحبه‌ای انجام داده بود.شهرزاد؛ دختر مهران مدیری گفته بود: «درست است پدرم خیلی پولدار است اما ثروت او به اندازه بیل گیتس نیست» . بعد از این مصاحبه دیگر از شهرزاد خبری نشد تا یکی دو سال قبل که او با پدرش در یک جشن دیده شد و سایت‌‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی پر شد از این عکس و این‌که شهرزاد چقدر شبیه پدرش است ! و همین.شهرزاد گویا اصلا اهل هنر و این‌جور چیزها نیست و دارد با ثروت پدر زندگی می‌کند و دلمشغولی‌‌های خودش را دارد.

اما فرهاد؛ پسر مهران مدیری تلاش می‌‌کند که مثل پدر پراستعداد زندگی کند ! اما بهرحال اگر پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل ! او تاکنون نه بازی کرده و نه مجری‌گری را تجربه کرده. به موسیقی و‌ آهنگساری علاقمند است و مدیری ساخت موسیقی سریال قهوه تلخ را به او سپرد. اما در شناسنامه فیلم تهران پنج عصر نامی از فرهاد نیست.البته مدیری آنقدر پسرش را دوست دارد که در سریال شب‌های برره اسم فرهاد را برای نقش خودش انتخاب کرد.فرهاد شباهت زیادی به مهران مدیری دارد.

ستاره و خسرو فرزندان آتیلا و فاطمه

یک خانواده هنرمند؛ آتیلا پسیانی تک فرزند زنده یاد جمیله شیخی که یکی از بازیگران مطرح ایرانی بود.فاطمه نقوی همسر آتیلاست که سال‌‌هاست همه فعالیت‌‌های خود را در تئاتر متمرکز کرده است. این زن و شوهر دختری بنام ستاره دارند که استعداد بازیگر را از مادربزرگ و پدر و مادر خود به ارث برده و در زمینه تئاتر برای خودش اسم و رسمی دارد.استعدادی که برادرش خسرو کمتر از آن بهره برده.خانواده آتیلا سال‌هاست خانوادگی نمایش‌هایی را به روی صحنه می‌برند.آتیلا در حوزه تئاتر به اصطلاح برای خودش برو بیایی و قلمروی خاصی دارد.بلیط تئاتر‌هایش معمولا گران است هر چند مخاطبان و مشتریان خاص خود را هم دارد.بهرحال این خانواده بخشی از تئاتر ایران در تهران را تامین می‌کنند و ستاره اگر پدر و مادرش هم نباشند می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.هر چند هنوز نتوانسته مانند پدرش کارگردانی زبده شود.

لیلی فرزند احترام و داوود

لیلی رشیدی متعلق به یکی از خاندان‌‌های هنرمند ایران است.او از طرف مادر به خانواده بزرگ و مهم برومند می‌رسد و احترام مادرش است و مرضیه خاله‌اش.پدرش هم که زنده‌یاد داوود رشیدی بود.لیلی اما هیچ‌وقت در متن نبوده،‌گاهی در سریالی یا تئاتر بازی می‌کند. او هم‌بازی لیلی حاتمی بوده و این دو کودکی را در کنار هم گذرانده‌اند اما لیلا کجا و لیلی کجا.لیلی رشیدی به معنای واقعی خودش است.یکی از همان ژن‌‌های اصیل که تلاش می‌کند خوب و سالم زندگی کند و تا این‌جا نشان داده که سر سفره استعداد و توانایی‌های خودش نشسته و از رانت و لابی خاندان بزرگ و هنرمندش استفاده نکرده است.

مهراوه و ملیکا فرزندان آزیتا و محمدرضا

آزیتا حاجیان و محمدرضا شریفی‌نیا با هم زن و شوهر بودند و حاصل زندگی مشترک آنها دو دختر است؛ مهراوه و ملیکا.آزیتا و محمدرضا سال‌هاست از هم جدا شده‌اند اما از این چهار نفر که در حوزه بازیگری فعال هستند به عنوان خانواده هنری یاد می‌کنند.اسم شریفی‌نیا همیشه با حاشیه‌‌هایی همراه بوده و چند سال قبل برخی او را پدرخوانده مافیای بازیگری می‌دانستند.اما با نگاهی به کارنامه دخترانش می‌توان فهمید که آنها هرگز از رانت پدر استفاده نکرده‌اند و در فیلم‌ها و سریال‌های شاخصی که او بازی کرده و یا بازی‌گردان آنها بوده نقشی نداشته‌اند.ملیکا که خیلی در حاشیه بازیگری را ادامه داده و مهراوه هم تلاش کرده در آثار خوبی نقش‌های دست اولی را بازی کند.مهراوه در سریال‌های ساعت شنی و کیمیا و فیلم دزد عروسک‌ها با مادرش هم‌بازی بود.اما با پدرش تا کنون کار خاصی نداشته است.

لیلا دختر علی

لیلا حاتمی یکی از ستاره‌های سینمای ایران است.تاکنون بارها برای بازی‌هایش جوایز مهم داخلی و خارجی را از آن خود کرده.او دختر زنده یاد علی حاتمی است که در فرانسه تحصیل کرده و سال‌هایی که پدرش در اوج بود او در فرانسه تحصیل می‌کرد. لیلا یکی از آن ژن‌‌های اصیل است که استعداد هنری را از پدر به ارث برده و بعد از فوت پدر آنقدر درخشیده و همه را وادر به اعتراف این نکته کرده که او وارث یکی از بهترین ژن‌هاست.همه پیشرفتش به دلیل استعداد خودش بوده و از رانت و لابی پدر استفاده‌ای نکرده.البته هر چقدر که از زنده‌یاد علی حاتمی به عنوان کارگردان خوش اخلاق و مردم‌دار یاد می‌کنند؛ لیلا بداخلاق است و زیاد با مردم ‌داری میانه‌ای ندارد!

باران دختر ، جهانگیر و رخشان

باران کوثری حالا برای خودش بر و بیایی دارد.خیلی‌‌ها می‌گویند حمایت او از تعدادی از بازیگران باعث شده که آنها مدام در آثار سینمایی بازی کنند و خودش هم که یکی از پرکارهای سینماست.در چنین شرایطی دیگر نمی‌توان گفت که او از رانت پدر و مادرش استفاده می‌کند.سینما و شخصیت رخشان بنی‌اعتماد تاکنون نشان داده که او اهل زد و بند و لابی‌گری نیست و خودش منتقد چنین سبک و روشی است.جهانگیر کوثری هم از قدیمی‌‌های تلویزیون و سینماست که سال‌هاست بی‌حاشیه کار کرده و می‌کند.باران کوثری شخصبت مستقلی دارد که نمی‌توان آن را شبیه مادر یا پدرش دانست.آنها فقط یک خانواده خوب هنرمند هستند.

پگاه دختر جمشید و منیژه

پگاه آهنگرانی یکی از بازیگران جوان و پرکار سینماست.بازیگری که از نوجوانی در کارهای مادرش، منیژه حکمت بازی کرد و بعد راه خود در سینما پیدا کرد و سال‌‌هاست از زیر سایه پدر و مادرش درآمده.پدرش جمشید آهنگرانی در تهیه‌کننده ومدیر تولید سینما بوده و هست.پگاه آهنگرانی هر چند سال‌هاست در نقش دختر بد سینما جاافتاده و انگار تصمیم ندارد این شمایل را دگرگون کند اما تفکرات خاص سیاسی دارد و بارها برای این تفکرات که به اصلاح‌طلبان نزدیک است دچار مشکل و حتی گاه گداری زندان شده است.او هم مانند باران کوثری شخصیت مستقلی دارد و اکنون دیگر نمی‌توان گفت او از لابی پدر یا مادر برای بازیگر ماندن استفاده می‌کند.شاید هم الان پدر و مادرش از حمایت‌‌های او استفاده کنند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    مهمترین مسئله چهدرفرزندسیاسی چه هنری یاافتصادی امنیتی نظامی سطح سردارامیرنفوذ والدینست که کارمیکندکه موجبات ثروت ووومیشودکه به هرکس بدهندخواهدشدمثلاژن خوب اقازاده بازیگرمطرح وووبقیه اش ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها