رئیس جدید دانشگاه آزاد کیست؟

محمدمهدی طهرانچی که امروز به عنوان رئیس دانشگاه آزاد به جای فرهاد رهبر منصوب شد، از چهره های علمی اصولگراست که سابقه پست مدیریتی در دوره محمود احمدی نژاد دارد.

رئیس جدید دانشگاه آزاد کیست؟

به گزارش خبر فوری ، محمد مهدی طهرانچی متولد ۱۳۴۴، استاد دانشکده فیزیک دانشگاه شهید بهشتی است که در اردیبهشت ۹۱ توسط کامران دانشجو به سرپرستی دانشگاه شهید بهشتی منصوب و در سوم بهمن ۱۳۹۵ توسط محمد فرهادی وزیر وقت علوم دولت حسن روحانی از سمت ریاست دانشگاه شهید بهشتی برکنار شد.

او در تیر ۹۶ و به دنبال تحولات در دانشگاه آزاد با ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی ، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عضویت هیئت امنای دانشگاه آزاد رسید.

طهرانچی البته سوابق مدیریتی طولانی دارد. او از سال ۱۳۷۷ بعنوان معاون اجرایی و برنامه‌ریزی دانشکده علوم آغاز کرد و تا بهمن ۱۳۹۵ ریاست دانشگاه شهید بهشتی را عهده‌دار بود. سمت‌های اجرایی طهرانچی از ابتدا تا کنون عبارتند از:

معاون اجرایی و برنامه‌ریزی دانشکده علوم دانشگاه شهید بهشتی: ۱۳۷۷-۱۳۷۸

رئیس گروه فیزیک دانشگاه پیام نور: ۱۳۷۷-۱۳۷۸

معاون تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم دانشگاه شهید بهشتی: ۱۳۷۸-۱۳۸۲

معاون پژوهشی پژوهشکده لیزر دانشگاه شهید بهشتی: ۱۳۸۲-۱۳۸۴

از مؤسسان پژوهشکده لیزر دانشگاه شهید بهشتی

از مؤسسان دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی

مجری طرح عمده فوتونیک مؤسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی: ۱۳۸۲-۱۳۸۳

مدیر قطب علمی فوتونِیک دانشگاه شهید بهشتی: ۱۳۸۶-۱۳۹۱

عضو هیئت مدیره انجمن اپتیک و فوتونیک ایران: ۱۳۸۸-۱۳۹۲

عضو کمیته علمی مطالعات سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور: ۱۳۸۷-۱۳۸۸

معاون پژوهشی وفناوری دانشگاه شهید بهشتی: ۱۳۸۴-۱۳۸۶

رئیس مرکز نشر دانشگاهی: ۱۳۸۷-۱۳۹۱

رئیس کمیسیون تخصصی علوم پایه شورای عالی عتف: ۱۳۸۹ تاکنون

رئیس دانشگاه شهید بهشتی: ۱۳۹۱ تا بهمن ۱۳۹۵

سرپرست دانشگاه آزاد استان تهران و دانشگاه آزاد تهران مرکزی مرداد ۱۳۹۶ تاکنون

سرپرست معاونت علمی آستان قدس رضوی از اسفندماه 1395

افزون بر این سوابق اجرایی، طهرانچی در سال ۹۱-۱۳۹۰ بعنوان استاد نمونهٔ کشوری انتخاب شد. تالیف کتاب "پژوهش وضع موجود و طراحی وضعیت مطلوب" و ترجمه کتاب "آشنایی با مواد مغناطیسی" در کارنامه علمی وی به چشم می خورد.

طهرانچی در طی این سالها به دور از حاشیه سیاسی نبوده است. مثلا وی پس از امضای توافق هسته ای، در اظهاراتی که بوی مخالفت با برجام از آن استشمام می شد، گفت که این توافق نتوانست مانع تحریم دانشگاه های ایران شود.

او همچنین در جریان تغییر خود در دانشگاه شهید بهشتی هم به خاطره ای جالب توجه اشاره می کند: دانشگاه شهید بهشتی در مجمع دانشگاه ایران و جهان عرب به عنوان دبیر حضور داشت و 10 نفر از جهان عرب مهمان ما بودند. بنده در مراسم افتتاحیه این مجمع سخنرانی کردم و قرار بود فردای آن روز نیز ما نیز در دانشگاه شهید بهشتی میزبان این اساتید باشیم... بعدازظهر روز افتتاحیه آقای وزیر علوم لطف کردند بر بنده منت گذاشتند و اعلام کردند می‌خواهیم عزیز دیگری را جای شما قرار دهیم و من گفتم که فردا مراسمی است که در روز قبل آن سخنرانی کرده‌ام و ایشان فرمودند «یک کاریش بکن».

تغییر فرهاد رهبر و حضور طهرانچی در دانشگاه آزاد پس از آن اتفاق افتاد که امرو ز روزنامه فرهیختگان که ارگان دانشگاه آزاد اسلامی است در گفتگویی با مقدم فر، به انتقاد علی اکبر ولایتی از وضع دانشگاه آزاد اشاره کرده بود.

این انتقادات را می توان مقدمه چینی برای تغییر در راس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    انتخابها را خدا پسندانه کنیم --- خداوند خودش همیشه راه راست و بی آلایش را به مردم خدا پرست صبور این کشور نشان دهد تا بدون لغزش در انتخاب گزینه های مدیریت کلیدی حافظ منافع ملی مشروع کشور برای تداوم حرکت انقلابی پاک بسوی پیشرفت سالم با بصیرتی خدا پسندانه همیشه سهیم باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها