جراحی نفسگیر روی دندان های توله شیر

توله شیر یکساله باغ وحش اراک که از بدو تولد درگیر مشکلات دهان و دندان بود زیر تیغ جراحی رفت.

جراحی نفسگیر روی دندان های توله شیر

دامپزشک پارک وحش اراک با بیان این توضیح که این توله شیر از حدود ۶ ماهگی با مشکل التهاب لثه، درد دندان ها و تورم سر و صورت به صورت یک طرفه و خونریزی لثه مواجه شد .

دکتر نعمت اله زاویه ادامه داد: معاینه اولیه انجام و این بیماری تشخیص داده شد ولی به دلیل سن پایین و حساسیت گربه سانان به مواد بیهوشی امکان عمل جراحی وجود نداشت بنابراین با استفاده از مراقبت های ویژه و همچنین داروهای مناسب وضعیت توله شیر بیمار تا حدی کنترل و در نهایت چندی پیش عمل جراحی انجام شد .

وی افزود: در حین جراحی به رشد دندان های اضافی و نابجا در کنار دندان های اصلی برخوردیم که از عمده ترین دلایل به وجود آمدن این دندان های نابجا می توان به مشکلات ژنتیکی و وراثتی اشاره کرد .

دامپزشک پارک وحش اراک اظهار کرد: با توجه به رشد دندان های نابجا و فشار اعمال شده بر دندان های اصلی نه تنها این دندان ها لق شده بودند بلکه باعث باز شدن راهی برای نفوذ عوامل بیماریزا و عفونی به دندان ها و لثه و التهاب سینوس ها نیز شده بود .

وی با اشاره به اینکه این بیماری باعث خرابی کامل دندان های نیش و تشکیل التهاب و تجمع عفونت در ناحیه لثه ها شده بود، گفت: چهار دندان از محوطه دهان خارج و با ایجاد فیسچول یا سوراخ به محل عفونت دسترسی و عفونت خارج شد .

مسئول پارک وحش اراک نیز با بیان اینکه تشخیص بیماری حیوانات وحشی مانند شیر به لوازم و تجهیزات مناسب نیاز دارد، گفت: تیم دامپزشکی در زمینه مطالعه و درمان حیوانات اگزوتیک و حیات وحش نیاز به تجهیزات مناسب دارند .

حق شمار با تاکید بر این نکته که در اختیار داشتن تجهیزات کافی در کنار تشخیص به موقع و دقیق تر بیماری به حفاظت از جان تیم درمان هم کمک می کند، افزود: با وجود کمبودها وضعیت حیوانات پارک وحش اراک تحت نظارت مستمر قرار دارد، اما نیاز است با تجهیز و تهیه امکانات بیشتر به تشخیص و درمان جانوران برای تجهیز این مجموعه کمک شود و مسئولان استانی تسهیلاتی را برای این منظور در نظر بگیرند .

منبع: ایسنا

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها