جهانگیری زیر ذره بین کمپین

پرونده تخلف 60 میلیارد ریالی اسحاق جهانگیری در دیوان محاسبات / شرکت های ریز و درشت برادر آقای معاون اول

محمدکاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت نوشت: اسحاق جهانگیری در حالی به طور مکرر به تخلفات دولت های قبل اشاره کرده که خود او در دوره وزارتش در دولت اصلاحات، با یک پرونده تخلف 60.825.378.000 ریالی روبروست.

پرونده تخلف 60 میلیارد ریالی اسحاق جهانگیری در دیوان محاسبات / شرکت های ریز و درشت برادر آقای معاون اول

برخی از مسئولان همانند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر امور خارجه، مشاور فرهنگی رئیس جمهور، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی چند روز اخیر در صفحه توییتر یا اینستاگرام خود به کمپین فرزندت کجاست؟ پاسخ روشن و شفاف ارائه دادند.

تاکنون آخوندی وزیر راه و شهرسازی، جهانگیری معاون اول رئیس، شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، رحمانی فضلی وزیر کشور ، جنتی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره به این کمپین پاسخی نداده اند.

این گزارش با استفاده از منابع خبری معتبر به بررسی وضعیت شغلی فرزندان و اقوام اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور می پردازد.

فرزند اسحاق جهانگیری راهی خدمت سربازی شد

باشگاه خبرنگاران جوان در دی ماه 1396 با انتشار خبری اعلام کرد که حسین جهانگیری فرزند اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به تازگی راهی خدمت سربازی شده است.

پرونده تخلف 60.825.378.00 ریالی اسحاق جهانگیری در دیوان محاسبات

پایگاه خبری مشرق در خرداد ماه سال 1394 با انتشار گزارشی از قول محمدکاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت نوشت: اسحاق جهانگیری، معاون اول و رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، در حالی به طور مکرر به تخلفات دولت های قبل اشاره کرده که خود او در دوره وزارتش در دولت اصلاحات، با یک پرونده تخلف 60.825.378.000 ریالی روبروست.

در ادامه این گزارش آمده بخش مهم مطلب انبارلویی آنجاست که از وی از تخلف جهانگیری در دوره وزارت صنایع در دولت اصلاحات خبر می‌دهد؛ تخلفی که اتفاقا رحمانی فضلی عهده‌دار رسیدگی به آن بوده است: آقاي رحماني فضلي در زمان تصدي خود در ديوان محاسبات كه تخلف آقاي جهانگيري هنگام تصدي وزارت صنايع در سنوات 81 تا 84 را در پرونده 841/418/2ط/ي به تاريخ 20/ 10/ 89 در رصد داشته و دريافت و پرداخت‌هاي خلاف قانون منتهي به تضييع حقوق دولت را به مبلغ 60.825.378.000 رصد مي‌كرده، چگونه واگذاري‌ها در مقياس 100 ميليارد دلار را رصد نمي‌كرده است؟

روابط برادر اسحاق جهانگیری با مشایی

شبکه اطلاع رسانی راه دانا نیز با انتشار گزارشی کامل به همراه اسناد در اردیبهشت ماه سال گذشته از ارتباط مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پرده برداری کرده و به نقل از سایت جهان نیوز اعلام کرده مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری کیست؟ وی چگونه توانسته به ثروت هنگفت در این کشور دست پیدا کند؟ برادر کوچک معاون اول دولت و رئیس گروه مالی گردشگری که دهها شرکت و بانک زیر نظر آن است، این دارایی ها را از چه راهی به دست آورده است؟ روابط وی با مشایی و بقایی در دولت قبل و بستن قراداد کلان ساخت هتل های 5 ستاره چگونه به دست آمده است؟"

در ادامه گزارش آمده که برای روشن شدن ثروت مهدی جهانگیری کافی است سری به پایگاه گروه مالی گردشگری زد. نگاهی به گروه مالی گردشگری نشان می دهد که این گروه متشکل از دهها شرکت ریز و درشت از جمله بانک گردشگری، شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان، شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، گروه مهندسی صنعت نفت و گاز لاوان، مجتمع فولاد صنعت بناب، بیمه آرمان و... است.

در بخش دیگری از این گزارش در خصوص مهدی جهانگیری مطرح شده که بسیاری از این ثروت چندهزار میلیارد تومانی که در نوع خود در رقابت با ثروت 25 هزار میلیاردی بابک زنجانی قرار می گیرد،‌ در طول سال هایی به دست آمده که وی پس از استعفا از معاونت سازمان گردشگری و میراث فرهنگی در زمان رحیم مشایی، شرکت های اقماری را تاسیس و در همان دولت پروژه های بزرگ را نصیب خود ساخت.

در پایان گزارش در خصوص شخصیت مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور آمده که مهدی جهانگیری همان کسی بود که در سال 87 پس از ماجرای مشهور حمل قرآن با موسیقی و دف، تحت فشار علما و اقشار متدین ناچار به استعفا شد. البته جستجویی با عنوان "رانت خواری بزرگ در شرکت خصوصی متصل به حلقه قدرت" در سال 1390؛ تمامی زوایای پرونده جهانگیری، مشایی و بقایی را روشن می سازد.

پای جهانگیری هم به ماجرای پاداش‌های نجومی باز شد

پایگاه خبری فردا در تیرماه سال 1395 به نقل از خبرگزاری بسیج گزارش تفصیلی از تخلف اداری اسحاق جهانگیری منتشر کرده که وی طی سال‌های 92 و 93 همزمان رئیس هیات‌مدیره شرکت سیمان تهران بوده است؛ شرکتی که پاداش‌های کلان برای هیات‌مدیره خود تصویب کرده است.

در این گزارش آمده که در دوره ریاست اسحاق جهانگیری بر هیئت مدیره شرکت سیمان تهران در فاصله سال‌های 89 تا 93، مجموعا 865 میلیون تومان پاداش (معادل 1.5 میلیارد تومان به ارزش حال حاضر) میان اعضای هیئت مدیره این شرکت تقسیم شد که در راستای شفافیت، خوب است سهم جهانگیری از این مبلغ مشخص شود. اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم ، در فاصله سال‌های 89 تا 93 رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان تهران بود.

رد پای پاداش‌های کلان

ریاست جهانگیری بر هیئت مدیره سیمان تهران تا سال 1393 تداوم داشته است. اما نکته مهم در دوره ریاست جهانگیری بر سیمان تهران، پاداش‌هایی است که در این دوره میان اعضای هیئت مدیره توزیع شده است.

بر اساس تصمیم مجمع سالانه سیمان تهران که در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ تشکیل شد، پاداش هیئت مدیره شرکت سیمان تهران (که جهانگیری رئیس آن بود) برای سال مالی منتهی به اسفند ۱۳۸۹ مبلغ 175 میلیون تومان (معادل 460 میلیون تومان ارزش پول در حال حاضر) تعیین شد.

نهایتا، بر اساس تصميمات مجمع عمومي عادی ساليانه صاحبان سهام برای سال مالي منتهي به اسفند ۱۳۹۲، پاداش اعضای هیئت مدیره شرکت سیمان تهران، 250 میلیون تومان (معادل 323 میلیون تومان امروز) تعیین شد.

در بخشی دیگر از این گزارش اعلام شده که مطابق اسناد موجود، مجمع عمومی شرکت سیمان تهران برای سال منتهی به اسفند 1392 در تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۳۹۳ (یک سال پس از شروع به کار دولت یازدهم( تشکیل شد. یعنی در مقطعی پاداش 250 میلیون تومانی برای اعضای هیئت مدیره (از جمله اسحاق جهانگیری) تصویب شد، که وی حدود یک سالی بود که معاون اول دولت یازدهم شده بود.

بر اساس اسناد موجود، اسحاق جهانگیری بیش از یک سال بعد از معاونت اولی در دولت یازدهم، از ریاست هیئت مدیره شرکت سیمان تهران کنار کشیده است.

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • کاربر ناشناس
    0

    هر کس و هر کس اختلاس و سو استفاده کند باید به اشد محازات برسد حتی فرزندان شخص اول مملکت تا انقلاب زنده بماند

  • محمد
    0

    مرگ بر هر چی دزده

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      منم میگم مرگ بردزدان بیت المال

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها