مشاور خودرویی وزارت صمت:

احتمال آزادسازی قیمت خودرو؛ آیا پراید، ۴۳ میلیون تومان خواهد شد؟

مشاور خودرویی وزارت صمت با بیان این‌که این وزارتخانه با آزادسازی قیمت خودرو موافق است، از درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خبر داد.

احتمال آزادسازی قیمت خودرو؛ آیا پراید، ۴۳ میلیون تومان خواهد شد؟

در نشست خبری که با حضور جمعی از مسئولان دست‌اندرکار خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن قطعه‌سازان خودروی کشور با خبرنگاران انجام شد، اخبار جدیدی از تمایل خودروسازان به افزایش قیمت محصولات شنیده شد. با این اوصاف، به نظر می‌رسد که به زودی شاهد فاز جدید افزایش قیمت خودرو در کشور باشیم.

اصغر خسروشاهی در نشست خبری امروز با خبرنگاران گفت: وزارت صنعت در جریان تمامی اطلاعات ارزی و خرید قطعات و مواد از قطعه‌سازان و خودروسازان است؛ اگرچه باید به این نکته توجه داشت که در حوزه صنعت خودرو، فقط وزارت صنعت دخیل نیست و سایر دستگاه‌ها مانند وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیز دخالت دارند؛ به همین دلیل باید به جمع‌بندی نهایی در این خصوص برسیم. در عین حال نامه‌ای از سوی انجمن قطعه‌سازان به هیئت دولت ارسال شده است و ساماندهی وضعیت فعلی به تصمیم‌گیری هیئت دولت بستگی دارد.

مشاور خودروی وزارت صنعت اعلام کرد: درخواست افزایش قیمت از سوی دو خودروساز به رئیس جمهوری رسیده است، اما چون این موضوع در شرایط غیرعادی اعلام شده، باید رئیس جمهور شخصا در این رابطه تصمیم‌گیری کند؛ در این میان، خودروسازان در نامه‌ای به وزارت صنعت درخواست آزادسازی قیمت خودرو و فروش محصولات را تا ۵ درصد زیر قیمت بازار دارند. وزارت صنعت موافق آزادسازی قیمت خودرو است؛ این در حالی است که پرداخت یارانه به قطعه‌سازان و هر گونه کاری که منجر به فساد و رانت خواهد شد، محدود شود.

در حال حاضر که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای قطعه‌سازان به نرخ آزاد رسیده است، آشفتگی و تبعاتی به همراه دارد؛ اما تا یک یا دو هفته آینده و پس از اصلاحیه‌های صورت گرفته بر تصمیم‌گیری‌ها، این وضعیت بهبود می‌یابد.

همچنین شاپور سامعی، نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان در نشست خبری اعضای این انجمن با اشاره به این‌که امروز باید به صنعت قطعه‌سازی کشور تسلیت بگویم، اظهار داشت: قطعه‌سازان روزهای بدی را می‌گذرانند به نحوی که ضمن تعدیل نیرو، شیفت‌های کاری خود را هم کاهش داده‌اند. در کنار این موضوع نزدیک به یک هفته است که با ابلاغ آیین‌نامه جدید، قطعه‌سازان امکان ترخیص کالاهای خود از گمرک را ندارند. نوسانات نرخ دلار عاملی شده است تا نتوانیم به تولید مستمر بپردازیم. کاهش حجم تولید قطعه اثر قابل توجهی بر تولید خودرو می‌گذارد. به اعتقاد ما ۴۰ تا ۵۰ درصد حجم تولید قطعات خودرو کاهش یافته است. ما کالاها را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کرده‌ایم، اما در آیین‌نامه جدید باید دلار ۹ هزار تومانی را معیار قرار داده و مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنیم. برای ترخیص کالاهای خود به گمرک مراجعه می‌کنیم و آن‌ها می‌گویند بروید سازمان حمایت؛ اما این سازمان هم آیین‌نامه را بهانه کرده و ما را به سازمان‌های دیگر می‌فرستد و هر روز سرگردان‌تر از دیروز هستیم. در این میان وقتی گشایش‌ها برای قطعه‌سازان با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفت، دیگر پرداخت ما‌به‌التفاوت چه موضوعی است؟ چرا که شرعا محصول به ما تعلق دارد.

امروز خودروسازان و قطعه‌سازان نمی‌توانند از بانک‌ها وام دریافت کنند، چرا که آن‌ها سودهای ۲۵ درصدی را مطرح می‌کنند. در حال حاضر این سوال برای ما مطرح است که اگر ما باید قطعات را با دلار ۹ تا ۱۰ هزار تومانی تولید کنیم، قیمت خودرو رشد قابل توجهی پیدا می‌کند که اصلا منطقی نیست. به عنوان نمونه، قیمت پراید به حدود ۴۳ میلیون تومان و پژو 405 به ۷۰ میلیون تومان می‌رسد. واردات کالا برای قطعه‌سازان از چین حدود ۲ ماه و از ژاپن و سنگاپور ۵ ماه زمان می‌برد، در این میان نقدینگی برای پرداخت دلار با نرخ ۹ هزار تومانی به دولت نداریم. البته قبل از آغاز تحریم‌های بین‌المللی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تحریم‌های داخلی خود را علیه تولیدکنندگان داخلی آغاز کردند، که این موضوع اصلا به نفع تولیدکننده داخلی نیست.

امروز خودروهای تولیدی را می‌فروشند و نمی‌توانند کار جدیدی تولید کنند. علاوه بر این، قطعه‌سازان نیز به دلیل کمبود نقدینگی امکان تولید ندارند و در نهایت قیمت خودرو به صورت غیر منطقی افزایش پیدا می‌کند که مردم توان خرید آن‌ها را ندارند. به اعتقاد ما قیمت خودرو باید آزاد شود تا با فروش خودرو در حاشیه بازار، رشد قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند.

منبع: عصر خودرو

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • حميد
    0

    مگر براي امثال من پول از اسمون اومده يا خبري شده يا وضع مملكت بهتر شده مگر ميشه روي خريدمون حساب كرديم كه اسم نوشتيم حالا بايد چند بديم همش حقه بازي و نامردي خودرو سازاي داخليه بايد جلو اين ها ايستاد

  • حسین
    0

    این چه جالب .مردک خودتو مسخره کردی .مگه الان آزاد نیست .شما ماشین تو نمایندگی می‌بینید .هرچی ماشین هست داره به قیمت آزاد خرید و فروش میشه .جمع کنید قیمت کارخونه رو اگه ماشین تو نمایندگی این دزدان کسی دید که به قیمت کارخونه بخره بگه ما هم بخریم .خود نمایندگی داره به قیمت بازار کارتکسی میفروشه .

  • JJKAJ
    0

    خاک بر سراون مدیری که بعد از25 سال تولید یک خودرو از دور خارج شده هنوز به مرحله خودکفایی نرسیده خیلی بدبختیم که شماها مدیران صنایع مادر کشور هستید باید برید بمیرید

  • پ
    0

    دولت اگر شرف داشته باشه واردات خودرو رو آزاد کنه بدون هزینه گمرک و غیره بعد ببینیم قیمت پراید آیا 15 میلیون میشه یا نه

  • علی
    0

    انشاالله هر چه زودتر شر این مونتاژکننده های خودرو از سر این مردم کم بشه و خدا حامی های اینها رو در هر لباس یا مقامی که هستن خوار وذلیل کنه .

  • سید
    0

    با این وضعیت گرانی سرسام آور آیا کسی هست بفکر تجدید نظر حقوق کارگران باشد همه چیز توی این مملکت گران شده و اگر هم گران نشده یا کم گران شد مسولین درفکر افزایش دادن و گران کردن هستند و تنها چیزی که نباید گران شود و نمیشود و کسی هم درفکر آن نیست حقوق و دستمزد کارگراست خودرو را ازاد کنید تا هرچه میخواهد گران شود ولی دستمزد کارگران چی

  • ایرانی
    0

    خودرو سازان فقط به جیب خودشان فکر میکنند، آیا به کسانی که از پارسال خودرو پیش خرید کرده اند فکر میکنند، پول این افراد با دلار 3700 پرداخت شده و حالا باید با دلار 10000 خودرو را تحویل بگیرند، این ظلم بزرگی است به کسانی که در تولید مشارکت کردند ،درصد سود 15 و یا 16 که ایران خودرو و سایپا برای آنان در نظر گرفته اند به هیچ عنوان عادلانه نیست .این درخواست خودرو سازان مصداق یک کلاهبرداری بزرگ است که آرام آرام دارد شکل میگیرد. مطمئنا تمامی مصرف کنند گان با پیشنهاد افزایش قیمت به این شکل مخالف هستند .

  • کارگر ایرانی
    0

    سلام , کار درستیه آزاد کنید !!! ولی نه فقط قیمت پراید رو!!! کی به کیه ؟ رند کنید قیمتشو رو صد تومن .

  • هموطن
    0

    خودرو سازان برای خودروهایی که پارسال ثبت نام کرده اند مطمئنا قطعات را با دلار 3700 خرید کرده اند و نباید الان با دلار 10000 بفروشند

  • مردم
    0

    با سلام سیاستهای غلط در 40 سال گذشته چه بلایی سر این ملت اورد؟ بلایی که حتی دشنان تاریخی ایران و استعمارگران نتوانستند. نظامی که در ظاهر اسلامی اما در باطن اختلاس گر ،دروغ گو ،رانت خوار اگر اسلامیست که در اسلام از همه موارد فوق نکوهش و به بدی یاد شده اگر روسای نظام خود را علی گونه مینامند . علی کسی بود که به برادر نابینای خود که مستحق کمک بود . ذره ای بیشتر از بیت المال نبخشید . اما بیت المال ما چی شد ؟ بیت المال شده مال خصوصی حاکمان و ثروتمندان با یک شوک به بازار ارز و سکه وطلا باعث شدید ثروت ثروتمندان چند برابر حقوق و پس انداز کارمندان و کارگران از نظر قدرت خرید یک چهارم شده به کجای این میگویند عدالت علی عدالت شیطان هم اینگونه نیست . شما از اول انقلاب تا حالا قیمت دلار را از 7 تومان به 10 هزار تومان رساندید یعنی چه ؟ هزارو صد پنجاه برابر شما به نفع خود این کار را کردید . چون بزرگترین بدهکاران بانکی در دیواره نظام هستند . کاهش ارزش پول ملی باعث میشود . بهای داراییهای شما چند برابر اما بدهی های شما کسری از همین باشد. یعنی یک چهارم یا بیشتر شود . پس دروغ است که ما تحریم هستیم . شما از تحریمها به نفع خود سوءاستفاده میکنید. مردم ایران 10 درصد تحریم خارجی و 90 درصد تحریم داخلی هستند. شما در هنگام اعتراضات مردمی با شوک غیر قابل کنترل به بازار باعث میشوید مردم در لاک اقتصادی روند . تا فقط به سیر کردن شکم خود و فرزندانشان فکر کنند. و هرگز گوش شنوایی نداشتید . که این ملت حق دارند به مشکلات اعتراض کنند. و مشکل را به گوش مسیولین برسانند. عده زیادی از مسئولین سالیان سال در پستهای کلیدی مملکت ثابت یا جابجا میشوند .و همیشه قدرت خود را نگه داشته اند . هر گاه اب پاک هم مدتی راکد بماند . گندیده میشود . اقا یان را بازنشسته کنید . زیرا این موارد باعث رانت اختلاس و هزاران مشکل دیگر و سوء استفاده از پست و مقام میشود. هیچ جای دنیا اینگونه نیست . که نماینده مجلس ،وزیر ،رئیس جمهور و... پس از پایان دوره خود وارد مرحله دیگری از قدرت شود . و برایشان مکان جدیدی در نظر گرفته شود . این امر باعث سوء استفاده میشود. موقعیت ثابت به صورت مادام العمر در راس باعث بسیاری از معضلات میشود . که اندیشمندان نظام باید به فکر جایگزینی جوانان با افراد سالخورده با تفکرات قدیمی شود. همان گونه که یک وزیر جوان توانست . با تفکر جدید و نو اوری بسیار مفید واقع شود . و...

  • حمید
    0

    اون روزی که یه مشت احمق کمپین نخریدن آشغال های به اصلاح خودروی داخلی رو به خاطر وام شکستن و مثل گاو رفتن گاری های ایران خودرو و سایپا رو خریدن، میشد یه همچین روزهایی رو پیش بینی کرد همیشه گفتن از ماست که بر ماست حالا وزیر و رئیس جمهور محترم!!! اگر میخوان آزاد سازی کنن که اتفاقا به نظرم خیلی کار خوبیه، لطفا حواسشون باشه تعرفه گمرکی رو هم حذف کنن تا شکل بازار درسته بشه و از انحصاری به رقابتی کامل تبدیل بشه، اون وقت ببینید کسی ۴۰ تومن که هیچی، ۲۰ تومنم پول پراید و امثال پراید رو میده؟؟ یادتون باشه اون چیزی که از ما گرفته شده اتحادمون بوده و همین باعث شده هر بیشعوری که پیدا میشه سوارمون بشه و کسی نمیتونه صداش در بیاد

  • من و شما
    0

    بله عزیزم حتما''میشود. اگر امثال شما مغرضانه دل مردم را به درد نیاوند. که اموراتتان نمیگذرد . مردم نگران و شما افراد نادان و مغرض سعی بر گل الود کردن و ماهی گیری دارید. بر و به گورستان بنگر هیچ کس ثروتش را با خود نبرد وشماهم نمیبرید.

  • بازرس
    0

    یکی از اهالی ایران خودرو یا سایپا اومده همه را منفی داده . ظاهرا ناراحت شدن

  • كوكب خام
    0

    سلام قبول داريد اولاً تحريم ها بي اثر هستند . ثانياً امريكا غلط كرده ما انشاالله سالم از تحريم سر توي خاك مزاريم .ثالثاً قبول داريد قيمت واقعي پرايد تا 95ميليون هست . رابعاً ما صددرصد تا سال 1400 پرايد 100 ميليوني سوار مي شيم خامثاً كسي كه خودرو صد ميليوني سوار ميشه بايد حداقل بنزين 5 هزار توماني بزنه . انشاالله خدا بخواهد در آينده نچندان دور موبايلهاي در دستمون هم 30ميليون ميشه و با لباس تنمون ما يك ابر ميليونر خواهيم شد . تا كور شود هر آنكس ( امريكا و اسرائيل عربستان ) نتواند ديد . بله اين فقط حرف بود . ترامپ ديوانه فكر كرده با تحريم ما فقير مي شيم ولي عملاً ديديم كه كم كم خودرو پرايد 100ميليوني سوار مي شيم . كفش 1ميليوني شلوار 5ميليوني مانتو 5ميليوني و... نوشيدني راني 50هزار توماني مي نوشيم در پرايد صد ميليوني و بنزين 5هزارتوماني در زيبا كنار . و همچنين با كولر گازي 20 الي 50ميليوني خنك مي شيم . ترامپ ديوانه خول بي عقل . بيائيد ترامپ را هوي كنيم و مطمئنيم سكه تا مرز 30 الي 50ميليون خواهد رسيد يعني ثروتمند شديم . بقولي عدو سبب خير شود اگر خدا خواهد . حيبيب هورا

  • غفاری
    0

    با سلام.آلان مگه نمایندگی های شما دارن چیکار میکنن‌‌.دوم چرا بعد ۴۰ سال بازم وابسته هستین.شما دارین چیکار میکنید.میشه به ما هم بگید.با تقوا ها

  • دبل
    0

    بنا از پای بست ویرانست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها