بیایید رو در رو صیادان بومی هرمزگان را قانع کنید

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ‌گاه از توضیحات شیلات کشور در خصوص صید ماهی توسط کشتی‌های چینی قانع نشدم و در برابر حقوق صیادان هرمزگان تا برایم ثابت نشود ساکت نمی‌مانم.

بیایید رو در رو صیادان بومی هرمزگان را قانع کنید

سید مصطفی ذوالقدر، افزود: من نمی‌توانم صدای صیادانی که در این گرما روی دریا کار می‌کنند و این کشتی‌ها را از نزدیک می‌بینند نشنوم اما صحبت‌های افراد مرکز نشینی که تابه‌حال یک‌بار به سواحل شرق و غرب استان نیامدند را بپذیرم. هنر این نیست که در تهران جلوی دوربین مصاحبه کنیم و بگوییم هیچ مشکلی وجود ندارد؛ اگر راست می‌گویید بیایید و رو در روی صیادان بومی هرمزگان مصاحبه کنید و آن‌ها را قانع کنید.

وی تصریح کرد: اگر ادعا می‌کنید منافع کشتی‌های چینی متعلق به شرکت‌های ایرانی است اسامی این شرکت‌ها، نحوه واگذاری این امتیاز به این شرکت‌ها و تعداد نیروی ایرانی که در این شرکت‌ها مشغول بکار هستند را اعلام کنید تا ما ببینیم مردم ساحل‌نشین هرمزگان چه منفعتی از سود این شرکت‌ها می‌برند. استفاده از تکنولوژی از هر کشوری باشد امری موجه هست اما در خصوص این کشتی‌ها هیچ شفافیتی وجود ندارد که ما بدانیم آیا واقعاً از چینی‌ها فقط به‌عنوان متخصص در کنار شرکت‌های ایرانی استفاده می‌شود یا اینکه موضوعات دیگری هم وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در تهران اعلام می‌کنند هیچ مشکلی نیست اما اگر مثل بنده و همکارانم هر هفته مجبور به پاسخگویی به جمع زیادی از صیادان، محققین و دانشجویان هرمزگانی بودند به این راحتی همه‌چیز را انکار نمی‌کردند. این موضوع که گفته می‌شود کشتی‌های چینی اصلاً تابه‌حال وارد محدوده آب‌های ساحلی کشور ما نشده‌اند با صحبت‌های صیادان ما متناقض است، پس به ما حق بدهید که بقیه صحبت‌ها را هم قبول نکنیم.

نماینده مردم میناب، رودان جاسک، سیریک و بشاگرد در مجلس اضافه کرد: متأسفم که از روز اول ورود من به موضوع کشتی‌های چینی عده‌ای این موضوع را سیاسی کردند درحالی‌که ما از دولت فقط انتظار شفاف‌سازی داریم. نمی‌خواهم به وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص اتهام بزنم فقط صحبت من این است که نمایندگان، محققین و صیادان هرمزگانی را قانع کنید.

وی پیشنهاد داد: تیمی از صیادان و متخصصین هرمزگانی در کنار نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص فعالیت این کشتی‌ها بررسی‌های لازم را انجام دهند و نتایج این بررسی‌ها را شفاف اعلام کنند آن‌وقت ما نیز قبول می‌کنیم هیچ مشکلی برای صیادان هرمزگان وجود ندارد. تا زمانی که شخصاً قانع نشوم دست از پیگیری این موضوع برنمی‌دارم.

این در حالی است که روز گذشته سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد حضور کشتی‌های چینی در آب‌های جنوب کشور و صید غیر استاندارد ماهی‌های این منطقه به ایسنا گفت: تاکنون گزارش مستندی در این رابطه به دست ما نرسیده است. از رسانه‌ها می خواهیم که اگر گزارش مستندی در این رابطه وجود دارد، به دست ما برسانند. اگر در این موضوع به یقین برسیم مطمئناً ورود به این قضیه را وظیفه خود می‌دانیم.

وی اظهار کرد: ما خودمان این مسئله را در حد اخبار رسانه‌ها شنیده‌ایم که یکسری کشتی‌های کشورهای دیگر مثل چین با تکنیک‌های جدید آب را اجاره کرده‌اند و ماهی‌ها را به شکل غیراستاندارد صید می کنند.

وی افزود: اکوسیستم ما یک معادله تعریف شده‌ای دارد که اگر یک حلقه از این مجموعه اکوسیستم صدمه ببیند، کل محیط زیست ما آسیب می‌بیند.

نوری ادامه داد: این طور مسائل که مناقشه‌ی زیادی بر سر آن است باید با دقت بیشتری پیگیری شود. مسائل جامعه ما فقط مسائل اقتصادی و اشتغال نیست. دغدغه مسائل اقتصادی نباید باعث شود که ما نسبت به شرایط تعادل زیست محیطی بی توجه باشیم.

وی در پایان اظهار کرد: اگر این موضوع در آب‌های مرزی کشوری باشد باید سریعاً به آن ورود کنیم اما اگر در آب‌های بین‌المللی باشد، باید از راه‌های بین‌المللی ورود کنیم و جلو این مسئله بایستیم.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها