اپیدمیولوژی سرطان‎های دستگاه گوارش در ایران

یک متخصص اپیدمیولوژی سرطان، وضعیت سرطان‎های مختلف در سال 2016 در ایران را تشریح کرد.

اپیدمیولوژی سرطان‎های دستگاه گوارش در ایران

دکتر «رویا دولتخواه» در دومین کنگره بین‎المللی تازه‎های پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان‎های دستگاه گوارش در این خصوص اظهار کرد: طبق آمار رسمی سازمان بهداشت جهانی، 2.17 میلیون مورد جدید از سرطان در سال 2016 گزارش شده است که 9.8 مورد از آن منجر به مرگ شده است.

وی با اشاره به سرطان‎های شایع در زنان و مردان در دنیا بیان کرد: سرطان‎های پروستات، دستگاه تنفسی و کلورکتال جزو سرطان‎های شایع در مردان بوده و در زنان نیز سرطان‎های سینه و کلورکتال 40 درصد کل سرطان‎ها را به خود اختصاص می‎دهند.

این متخصص اپیدمیولوژی خاطرنشان کرد: سرطان‎های ریه، کبد و معده جزو کشنده‎ترین سرطان‎ها در دنیا هستند، اما سونامی سرطان چندان علمی و قابل قبول نیست، چرا که با در نظر گرفتن رشد جمعیتی و سنی، سرطان‎های گوارشی حدود سه درصد و سرطان‎های کبد حدود 9 درصد در کشور ما افزایش یافته‎اند.

مسئول برنامه ثبت سرطان استان در ادامه با اشاره به میزان گزارش سرطان‎های گوارش در دنیا در سال 2016 گفت: 2.1 میلیون مورد جدید از سرطان معده با 834 هزار مرگ، یک میلیون مورد جدید از سرطان کبد با 829 هزار مرگ در سال 2016 گزارش شده است.

وی با اشاره به آمارهای شیوع سرطان‎های گوارش در دو جنس در آذربایجان‌شرقی در سال 88 افزود: در سال 88، حدود 36 الی 60 مورد جدید در زنان و 60 الی 100 مورد جدید در مردان در هر 100 هزار نفر گزارش شده بود و استان ما جزو مناطق پرخطر از نظر تعداد سرطان‎های گوارش است.

استان اردبیل با بیشترین میزان سرطان معده

وی در ادامه با بیان این‌که بیشترین میزان سرطان معده در استان اردبیل است، اضافه کرد: با وجود شایع بودن سرطان معده در اردبیل و آذربایجان‌شرقی، استان کرمان کم‎ترین میزان شیوع این نوع از سرطان را دارد و که برخی تئوری‎ها نقش تغذیه‎ای خرما را در پیشگیری از سرطان معده موثر می‎دانند.

سرطان‎ مری با بشترین فراوانی در شمال کشور

دولتخواه گفت: سرطان مری در شمال کشور بیش از سایر جاها بوده و بیشترین مورد آن نیز در استان گلستان گزارش شده است.

سرطان کلورکتال روند افزایشی به خود گرفته است

وی با بیان این‌که سرطان کلورکتال روند افزایشی به خود گرفته است، یادآور شد: برخلاف انواع دیگر سرطان‎های گوارش که درحال کاهش هستند، سرطان کلورکتال در کل دینا و کشور ما نیز روند افزایشی دارد و با پیش بینی برنامه‎های جامع غربالگری می‎توان از روند افزایش آن کاست.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها