آشنایی با طبع ترنجبین + خواص ترنجبین برای پوست

آشنایی با طبع ترنجبین + خواص ترنجبین برای پوست

4طبع ترنجبین کمی گرم و تر است. استفاده از خواص ترنجبین برای پوست به همراه خاکشیر، برای صاف و شفاف شدن پوست صورت، رفع جوش و اگزما مفید است.

خارشتر گیاهی است پایا از خانواده باقلائیان و یکی از بنشن‌ها به شمار می‌رود. نام دیگر آن علف ترنجبین است. قسمت‌های مورد استفاده گیاه خارشتر، برگ، گل، ریشه و شیرابه‌های ایجاد شده روی برگ‌های آن است که به آن ترنجبین گفته می‌شود و یکی از داروهای مشهور در طب سنتی بوده، در مکان ‌ هایی که شرایط جوی و گرما مناسب باشد، شیره ترنجبین از این گیاه تولید می ‌ شود. ترنجبين معرب ترانگبين است. انگبين در لغت به معنای شيرينی و عسل است. ترنجبين و بطور کلی انگبين‏ها مواد زیادی را برای تحکیم استخوان‏ها در خود دارند. انگبین به معنی عسل است و در حین اینکه شیرین هستند مواد حیاتی بسیار مقوی و خوبی را در خود دارند. خواص ترنجبین گسترده بوده، به طور کلی ترنجبین یک ماده قندی طبیعی است که علاوه بر خواص طبی و درمانی فراوان، برای شیرین کردن داروها به کار می ‌ رود و به مراتب بهتر از قند می ‌ باشد. در ادامه این مطلب با طبع ترنجبین و خواص ترنجبین برای پوست آشنا شوید.

طبع ترنجبین (خواص درمانی، زمان و مقدار مصرف)

طبع ترنجبین، کمی گرم ولی در عین حال تر است. ترنجبین ملین و مسهل است. دوز مصرفى ترنجبین به عنوان ملین بر حسب سن بیمار بین 10 تا 70 گرم است که با کمى آب مصرف مى ‌ شود. لازم است بدانید، این گیاه اگر در مقدار کم خورده شود، ملین و اگر به مقدار زیاد مصرف شود، مسهل می ‌ شود. همچنین ترنجبین در تسکین سرفه و درد سینه موثر بوده، برای تسکین عطش و تب مفید می ‌ باشد. از دیگر خواص ترنجبین برای نوزادان، رفع تب، درمان زردی و پاکسازی کبد از مواد دوران جنینی است، همچنین باز کردن مجاری ادرار، صدای شکم، درد سینه، عفونت ‌ زدایی و رفع جوش، اگزما و شفاف نمودن پوست صورت از دیگر خواص درمانی آن می ‌ باشد.

خواص ترنجبین برای پوست

به طور کلی مواد غذایی که صاف کننده‌ خون هستند و به خون ‌ سازی بهتر کمک می‌کنند مانند برگ چغندر، کاسنی، عناب، شاتره و ترنجبین، خون را تصفیه نموده و به تبع پوست صورت را صاف و شفاف می‌کنند. همچنین برای کمک به بهبود لک‌های پوست به‌ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به‌صورت روزانه و مستمر به‌مدت 3 هفته استفاده کنند بعد از مدتی، دارای پوستی روشن شده و لک‌های صورت و پوست‌شان به طور کامل از بین رفته و یا کمرنگ ‌ تر خواهند شد. برای تهیه این ترکیب، ترنجبین را 5 ساعت در آب بخیسانید و صاف شده آن را با 2 قاشق خاکشیر مخلوط کرده و مصرف کنید.

از دیگر خواص ترنجبین برای پوست، از بین بردن اگزما، کهیر، التهابات پوستی و برطرف نمودن جوش‌های صورت است که در نتیجه مصرف زیاد از حد چربی و شیرینی ایجاد شده‌اند، به این منظور می‌توان جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا به مدت دو هفته آن را مصرف نمود، تا جوش‌ها از بین بروند.

همچنین نوشیدن 2 تا 3 لیوان از شربت خاکشیر و ترنجبین به صورت روزانه، سبب از بین رفتن شوره و خارش سر در افراد مبتلا می‌شود. لازم به ذکر است، بهترین موقع برای بهره ‌ گیری از خواص ترنجبین برای پوست، خوردن آن به صورت ناشتا در صبح است و مقدار خوراک آن بسته به سن بیمار از 10 تا 35 گرم می ‌ باشد.

موارد منع مصرف ترنجبین

بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله بایستی از خوردن ترنجبین خودداری کنند، همچنین ترنجبین برای طحال و اشخاص گرم مزاج مناسب نیست.

منبع: ستاره

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها