دولت افغانستان: امیدواریم تحریم‌های ایران روی توسعه بندر چابهار تأثیر نگذارد

دولت افغانستان می‌گوید که امیدوار است، بازگشت تحریم‌های آمریکا برای ایران روی توسعه بندر چابهار و استفاده افغانستان و هند از این بندر تاثیر نگذارد.

دولت افغانستان: امیدواریم تحریم‌های ایران روی توسعه بندر چابهار تأثیر نگذارد

به گزارش خبر فوری ، هارون چخانسوری، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد که بندر چابهار اهمیت ویژه ای برای کابل دارد و نشست‌های میان افغانستان، ایران و هند برای بحث در این مورد در جریان است.

آقای چخانسوری ادامه داد: "تحریم‌های وضع شده بر ایران می‌تواند روی افغانستان اثر منفی بگذارد. هرچند حالا ما برای تجارت ترانزیت متکی به یکی- دو کشور نیستیم. درهای ترانزیت ما با آسیای مرکزی باز شده. با آن هم افغانستان به همکاری کشورهای همسایه نیاز دارد. گفت‌وگوها درباره بندر چابهار میان افغانستان، هند و ایران جریان دارد که این مرز تجاری از تحریم‌ها بر ایران، متاثر نشود."
درهمین حال وزارت خارجه افغانستان هم اعلام کرده در تلاش است تا آمریکا را ترغیب ‌کند که تجارت میان ایران و افغانستان از تحریم‌های اعمال شده علیه تهران معاف شود.
بندر چابهار ایران به عنوان یک راه جدید ترانزیتی برای اتصال افغانستان محصور در خشکی با سرمایه‌گذاری هند درحال توسعه است. افغانستان امیدوار است با توسعه این بندر زمینه تجارت میلیون‌ها دلار مساعد شود و وابستگی تجاری این کشور به بندرگاه‌های پاکستان کم شود.
افغانستان، هند و ایران سال گذشته موافقتنامه سه جانبه چابهار را امضا کردند که بر مبنای آن افغانستان و هند می‌توانند مبادلات تجاری‌شان را از طریق بندر چابهار ایران انجام دهند.
افغانستان یکی از مهمترین مقاصد صادرات ایران به شمار می‌رود و حجم تجارت میان دو کشور در سال‌های اخیر به صورت چشگمیری افزایش یافته است.
روزنامه ایرانی فایننشال تریبیون دیروز در گزارشی به نقل از مقام‌های گمرک ایران نوشت که ایران در چهار ماه اول امسال به ارزش ۱/۱ میلیارد دلار کالای غیرنفتی به افغانستان صادر کرده که افزایشی ۳۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
این روزنامه افزوده است که در چهار ماه اول امسال افغانستان چهارمین مقصد صادرات ایران بوده، در حالی‌که صادرات افغانستان به ایران نیز در این مدت حدود ۴ میلیون دلار بوده است.
اما وزارت مالیه/دارایی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که در ربع اول امسال، افغانستان تنها ۲۵۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است. اتاق تجارت افغانستان هم اعلام کرده که مجموع تجارت سالانه افغانستان و ایران حدود یک میلیار دلار در سال است.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها