چگونه به شیوه درست انتقاد کنیم؟

احتمالاً شنیدن کلمات «لازمه که با هم صحبت کنیم» از زبان رییس، همسر یا دوستتان شما را به شدت دچار اضطراب می‌کند.

چگونه به شیوه درست انتقاد کنیم؟

احتمالاً شنیدن کلمات «لازمه که با هم صحبت کنیم» از زبان رییس، همسر یا دوستتان شما را به شدت دچار اضطراب می کند. اگر شما از شنیدن راجع به کارهایی که اشتباه انجام داده اید و خطاهایی که مرتکب شده اید متنفر هستید، بدانید که تنها نیستید. ما دوست نداریم که مورد انتقاد واقع شویم، ولی فیدبک صادقانه یکی از ارزشمندترین ابزارهایی است که برای بهبود فردی در اختیار داریم.

انتقاد شنیدن ناراحت کننده است، و توضیح دلیل آن به علوم اعصاب بر می گردد. مغز ما برای اینکه ما را زنده نگه دارد، تکامل پیدا کرده تا بسیار قدرتمندتر به اتفاقات منفی واکنش نشان دهد. مغز به این شکل تکامل پیدا کرده تا ما را امن نگه دارد. درست همان طور که 20 هزار سال قبل، مغز تلاش می کرد تا جوامع شکارچی-گردآورنده را در مقابل قبایل متجاوز امن نگه دارد، مغز شما هم در مقابل نظری انتقادی از طرف همسر یا رییس شما به همان شکل عکس العمل نشان می دهد.

ولی آیا فقط به این دلیل که فیدبک منفی ناراحت کننده است، طرف مقابل شما باید از ارائه آن خودداری کند؟ و آیا شما هم باید از انجام این کار خودداری کنید؟

به هیچ وجه! فقط لازم است که کمی در مورد آن تفکر کنید.

تحقیقاتی که در دانشگاه میشیگان انجام شده نشان می دهد که میزان کافی از انتقاد سازنده در عمل یکی از بزرگترین عوامل در پیش بینی یک تیم با عملکرد قوی است. همچنین تحقیقات انجام شده به وسیله دکتر جان گوتمن نشان داده که انتقاد سازنده می تواند نقشی مهم در زنده نگه داشتن روابط داشته باشد.

هر دو تیم تحقیقاتی به نتیجه مشابهی دست پیدا کردند: برای اینکه یک رابطه یا گروه کاری به عملکرد خوب خود ادامه دهد، به ازای هر یک تعامل منفی یا انتقادی، به پنج یا شش تعامل مثبت نیاز است.

اگر انتقاد به صورت متفکرانه ارائه شود، به تیم ها کمک می کند که عملکرد بهتری داشته باشند و به افراد کمک می کند که رفتار خود را بهبود دهند. همچنین آدم ها را بیدار می کند و باعث می شود متوجه شوند که نباید به عملکرد فعلی قانع باشند. اگر افراد تیم شما کار خود را به شکل بدی انجام می دهند، شایستگی دانستن این موضوع را دارند تا بتوانند کار خود را بهبود دهند. و اگر همسر شما به شیوه ای رفتار می کند که شما را ناراحت می کند، باید بداند که چرا.

با در نظر گرفتن این تحقیقات، این ها سه توصیه برای انتقاد کردن است:

در مورد انگیزه های خود فکر کنید

آیا شما از کسی انتقاد می کنید فقط چون که حالتان خوب نیست یا اینکه می خواهید او را به زمین بزنید؟ دست نگه دارید، نفسی عمیق بکشید و صحنه را ترک کنید. انتقاد بر اساس خشم و تحقیر تنها منجر به تخریب رابطه ها خواهد شد.

هرگز به فرد حمله نکنید

در عوض، از عمل انتقاد کنید. نهایت تلاش خود را انجام دهید تا بین رفتار و شخص تفکیک قائل شوید. شخصیت فرد را مورد حمله قرار ندهید؛ روی رفتار تمرکز کنید. این به شخص اجازه می دهد که بدون اینکه حالت تدافعی پیدا کند، در مورد فیدبک فکر کند.

هر دفعه، از یک مورد انتقاد کنید

آدم ها می توانند هر دفعه تنها یک نظر منفی را قبول کنند. تنها مهم ترین انتقاد را برای مطرح کردن انتخاب کنید.

منبع: برترین ها

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها