نارضایتی متحدان اروپایی آمریکا از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: هم‌زمان که دولت ترامپ خود را برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران آماده می‌کند متحدان اروپایی نگرانند که این اقدام به بی‌ثباتی بیشتر در منطقه منجر شود.

نارضایتی متحدان اروپایی آمریکا از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران

متحدان اروپایی واشنگتن نگرانند بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به بی‌ثباتی بیشتر در منطقه خاورمیانه منجر شود.

خروج دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای که در سال 2015 میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد، همچنان یکی از مهم‌ترین تصمیمات ریاست جمهوری وی در عرصه سیاست خارجی محسوب می‌شود.

مقامات دولت ترامپ می‌گویند که این تحریم‌ها که روند بازگشت آن از روز دوشنبه (امروز) آغاز خواهد شد تلاشی است برای تغییر رفتار ایران. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سفرش به اندونزی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با ادعای این‌که ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است، گفت: این چیزی است که آمریکا تلاش می‌کند ایران به آن پایان دهد. این همان تغییری است که ما به دنبال هستیم.

اما به گفته دو دیپلمات اروپایی که در جریان مذاکرات با دولت ترامپ درباره چگونگی وضع مجدد تحریم‌های ایران قرار داشتند، بسیاری از متحدان آمریکا براین باورند که این اقدامات اسم رمز تغییر نظام (در ایران) است.

به گزارش آسوشیتدپرس تحریم‌هایی که قرار است از روز دوشنبه علیه ایران اعمال شوند تجارت این کشور در زمینه خودرو و فلزات شامل طلا را تحت تاثیر قرار خواهند داد. آمریکا همچنین واردات کالاهای ایرانی همچون فرش و پسته را ممنوع کرده و مجوزهایی که به ایران اجازه خرید هواپیماهای آمریکایی - اروپایی را می‌داد لغو کرده است.

آخرین و مهم‌ترین تحریم‌هایی که آمریکا قصد دارد مجددا علیه ایران وضع کند در حوزه نفت و بانک مرکزی است که از روز چهارم نوامبر بازگردانده خواهد شد.

یکی از این دیپلمات‌های اروپایی با اشاره به نگرانی‌ها نسبت به تلاش آمریکا برای تغییر نظام در ایران، تصریح کرد: مشکل این است که بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد.

این دیپلمات ادامه داد: اگر وضع مجددا تحریم‌ها منجر به سقوط دولت ایران شود این کشور ممکن است وارد یک جنگ داخلی شبیه آنچه در سوریه اتفاق افتاد شود.

رییس جمهور آمریکا در ماه مه با اعلام خروج خود از توافق هسته‌ای گفت که تحریم‌ها علیه تهران را باز می‌گرداند. حامیان این توافق تاکید کردند که خروج آمریکا می‌تواند متحدان اروپایی را که در مذاکرات هسته‌ای با ایران در کنار آمریکا قرار داشتند خشمگین کند.

دومین دیپلمات اروپایی در این باره گفت: ما کماکان به طور جدی مصمم به حفظ توافق هستیم و به پایبندی به تعهدات‌مان ادامه خواهیم داد. اگر ما نتوانیم به این هدف دست یابیم ممکن است ایران تصمیم بگیرد که دیگر به محدودیت‌هایش پایبند نماند.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها