علایم بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند همورئید یا بواسیر همان رگ های خونی بزرگ شده در ناحیه پایانی روده ( رکتال) می باشد که غالبا ماندن آن در در...

علایم بواسیر

بیماری بواسیر بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند همورئید یا بواسیر همان رگ های خونی بزرگ شده در ناحیه پایانی روده ( رکتال) می باشد که غالبا ماندن آن در درون مقعد به جز خونریزی مشکل دیگری به وجود نمی آورد به این دلیل که درون مقعد عصب زیادی به منظور احساس درد موجود نیست ولی هنگامی که هموروئید یا بواسیر در ناحیه خارجی مقعد نمایان می شود به جز خونریزی، درد ناراحت کننده ای را نیز همراه دارد که اگر به آن توجه نشود بعد از مدتی و با گذشت زمان منجر به کم خونی و عفونت و حتی باعث سرطان رکتال نیز می گردد.

در زیر نشانه های هموروئید یا بواسیر را برای شما می آوریم تا به محض بروز هر یک از این نشانه ها سریعا به پزشک متخصص مراجعه فرمائید.

هموروئیدها یا بواسیرها به سه گروه قسمت می گردند:
1-بواسیر یا هموروئید داخلی
2-بواسیریا هموروئید خارجی
3-بواسیر یا هموروئید ترومبوزه

شایعترین علائم مشترک در بواسیر داخلی و خارجی عبارتند از:
خونریزی در هنگام اجابت مزاج. ممکن است بعد از اجابت مزاج شما بر روی دستمال توالت رگه های از خون را مشاهده کنید.
خارش
درد در ناحیه مقعد. ممکن است تمیز کردن و لمس کردن ناحیه مقعد دردناک باشد.
نشانه های بواسیر داخلی
بواسیر داخلی در بیشتر موارد دردی ندارند، فقط نشانه آنها خونریزی با بیرون زدن توده و زایده از ناحیه مقعد است. رایج ترین نشانه بواسیر داخلی دیدن رگه های خونی به رنگ قرمز روشن به روی مدفوع ودستمال توالت ویا چکیده شدن خون بروی کاسه توالت بعد از دفع مدفوع است. سایر نشانه های بواسیر داخلی به شرح زیر است.


خارش: اکثرا جزء علائم بواسیر خارجی می باشد، چون این عارضه غالباً با ترشح مخاط همراه است که باعث تحریک پوست مقعد و در نتیجه خارش می‌شود.


سوزش پوست: بواسیرهای بزرگ بیرون زده از مقعد چون با ترشح مخاط همراه هستند، تحریک و سوزش ملایم پوست را به دنبال دارند.


احساس ناراحتی: گاهی بیمار پس از دفع مدفوع احساس می‌کند که تخلیه کامل صورت نگرفته است. این احساس ناراحت کننده از برجستگی بواسیر در بخش انتهایی روده بزرگ و مجرای مقعدی نشأت می‌گیرد. در کل هر چه هموروئید بزرگ‌تر باشد، ناراحتی بیمار بیشتر است.
درد: اکثر هموروئیدها دردناک نیستند، اما بواسیرهای بزرگ بیرون زده از مقعد، در صورت ورم کردن و فشرده شدن توسط عضله‌های کنترل کننده مقعد، دردناک می‌گردند. درد شدید گاهی نشانه‌ی نرسیدن خون به هموروئید (بواسیر مختنق) است که باید به سرعت درمان شود.
درد و خونریزی راست روده و تغییر یافتن عادت‌های روده‌ای که مدت زمان زیادی از آن نگذشته است از علائم سرطان مقعد، راست روده و روده بزرگ نیز به شمار می‌روند. در صورت مواجه شدن با این علائم، به ویژه اگر بیش از ۵۰ سال دارید یا در خانواده سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد، حتماً در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا بهترین درمان بواسیر و یا مشکل دیگری که ممکن است به آن مبتلا باشید را برایتان تجویز نماید.

نشانه های بواسیر خارجی
بواسیر خارجی که توام با درد و لمس زایده حساس در ناحیه مقعد هستند که برخی مواقع باعث خونریزی زیر جلدی گشته و موجب درد شدیدی می گردد، در این وضعیت ضروری می باشد هر چه سریعتر به پزشک جراح مراجعه کنید.


سوزش و خارش مقعد و کناره های آن در نتیجه اثرگذاری ترشحات غده مخاطی روده بزرگ بر اعصاب حسی این ناحیه است. به دنبال پایین افتادگی طولانی گره ها، کشیدگی اسفنکتر (ماهیچه تنگ کننده) مقعد کاهش یافته، گاز و مدفوع آبکی به طور غیر ارادی بیرون می آید. این روند باعث تحریک و التهاب مزمن پوست و برخی مواقع پوسته دادن لایه بالایی آن می گردد.

منبع: بیتوته

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها