پیشنهاد زیباکلام برای اصلاح اصلاحات/انتخابات سراسری جهت تشکیل کنگره اصلاح‌طلبان برگزار شود

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران مطرح کرد: عارف، شورای عالی سیاست‌گذاری، حجاریان، تاج‌زاده، سازندگی و همه این تشکل‌هایی که تحت عنوان اصلاحات و اصلاح‌طلبی فعال هستند، باید بدانند که رهبری اصلاحات باید مشخص شود .

پیشنهاد زیباکلام برای اصلاح اصلاحات/انتخابات سراسری جهت تشکیل کنگره اصلاح‌طلبان برگزار شود

در خصوص موضوع اصلاح اصلاحات که اخیرا مورد توجه جمعی از اصلاح‌طلبان قرار گرفته و در رسانه‌ها هم مطرح می‌شود، اظهار داشت: در آبان یا آذرماه سال گذشته بود که در یک نامه که به امضای محمدرضا عارف رسیده بود، ایشان از بنده در خصوص استراتژی اصلاحات و چگونگی تعریف من از وضعیت اصلاحات در شرایط فعلی نظر خواست که ضمن تشکر از ایشان بابت نظرخواهی از من، گفتم بعد از گذشت دو دهه از دوم خردادماه و آغاز اصلاحات، نیاز مبرمی به بازنگری در اینکه اصلاحات چیست و اصلاح‌طلب کیست وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اصلاح‌طلبی به معنای دموکراسی‌خواهی است، گفت: عارف بنیاد باران، شورای عالی سیاست‌گذاری و همه و همه که صرف عنوان اصلاحات صحبت می‌کنند، باید تلاش کنند این جریان در جامعه به عنوان دموکراسی‌خواهان شناخته شود و کسی که سیاست هم نمی‌داند بتواند تشخیص دهد اصلاح‌طلبان، دموکراسی‌خواه و آزادی‌طلب هستند.

وی تاکید کرد: اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و آقای روحانی حرف‌های قشنگی در خصوص شفاف‌سازی یا عدالت اجتماعی می‌زنند اما در عمل مشخص نیست تا چه اندازه این حرف‌ها قابل اجرایی شدن است.

زیباکلام اضافه کرد: عارف، شورای عالی سیاست‌گذاری، حجاریان، تاج‌زاده، سازندگی و همه این تشکل‌هایی که تحت عنوان اصلاحات و اصلاح‌طلبی فعال هستند، باید بدانند که رهبری اصلاحات باید مشخص شود و راه‌حل آن هم این است که یک انتخابات سراسری برای تشکیل کنگره اصلی اصلاح‌طلبان برگزار شود و در تمام شهرهای کوچک و بزرگ افراد موافق اصلاحات نامزد شوند و در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: در هر شهر به عنوان مثال صد نفر انتخاب می‌شوند، از این صد نفر که به تهران یا مرکز هر استانی می‌روند، ۳۵ نفر به عنوان هیئت یا شورای مرکزی اصلاح‌طلبان انتخاب می‌شوند که پس از آن هم پنج نفر از میان آنها به عنوان کمیته اصلاح‌طلبان مشخص می‌شوند. در واقع یک سازوکاری مثل تشکیلات حزبی اما گسترده‌تر مدنظر است.

استادعلوم سیاسی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه قطعا با مطرح شدن این راه‌حل خیلی از افراد با آن مخالفت خواهند کرد، خاطرنشان کرد: چاره‌ای نیست به هر حال باید از نظر تشکیلات و سازماندهی، جریان اصلاح‌طلبی را اصلاح کنیم و چهره‌‌ها در این جریان جایگاهی مشخص پیدا کنند و این چنین نباشد که افراد مطالبی متناقض در قالب چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی به زبان آورند.

وی گفت: جایگاه خاتمی و شورای عالی باید مشخص شود و قطعا با راهکاری که پیشنهاد کردم، این اتفاق رخ خواهد داد؛ چراکه بزرگترین مانع فعلی در پیشبرد اهداف جریان اصلاحات، فعلا این مسائل است. این فرمول هم مشخص می‌کند اصلاح طلبی چیست و هم مشخص می‌کند اصلاح‌طلبان چه کسانی هستند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علیرضا
    0

    این بازی‌ها دیگه جواب نمیده!

  • حسام
    0

    آقاي زيبا كلام شما روت ميشه دوباره تو سياست اظهارنظر كني؟ با اين همه حرف ها و وعده هايي كه به مردم درمورد اين دولت زديد بايد شرمنده باشيد ... بسه ديگه از بس خودتونو عقل كل ميدونيد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها