تقلیل برداشت پسته‌ رفسنجان در هرهکتار از 2 تن به 50 کیلوگرم

برداشت پسته در رفسنجان از دو تن در هکتار کم‌کم به ۸۰۰ کیلوگرم و امسال به ۵۰ کیلوگرم در هر هکتار رسیده است، اما اینها نتوانسته در دل کشاورز ناامیدی ایجاد کند و همچنان درختان را تر و خشک می‌کنند.

تقلیل برداشت پسته‌ رفسنجان در هرهکتار از 2 تن به 50 کیلوگرم

این شهرستان حدود 80 هزار هکتار سطح زیرکشت پسته را دارد و مقام نخست تولید این محصول در کشور بلکه دنیا را سال‌ها به خود اختصاص داده است، ارقامی نظیر احمدآقایی، کله‌قوچی، فندقی، اکبری، بادامی و بسیاری رقم‌های دیگر هستند که روی پسته نامگذاری شده و در سراسر دنیا که پسته‌کاری دارند این رقم‌ها تکثیر شده است.

علی‌رغم کمبود آب و کاهش کیفیت آب‌ها اما طعم و مزه و کیفیت پسته رفسنجان در دنیا زبانزد است، سال‌ها محصولی پر و پیمان برداشت کردیم و صف طولانی در مقابل شرکت‌های پسته را فراموش نمی‌کنیم اما چند سالی است که خشکسالی دامن محصول را گرفته و با کاهش آن روبه‌رو شده‌ایم.

برداشت از دو تن در هکتار کم‌کم به 800 کیلوگرم و امسال به 50 کیلوگرم در هر هکتار رسیده است، اما اینها نتوانسته در دل کشاورز ناامیدی ایجاد کند و همچنان درختان را تر و خشک کرده و به آنها رسیدگی دارند از سمپاشی و کوددهی گرفته تا محلول پاشی برای دفع آفات و سایر دغدغه‌هایی که برای بهترشدن محصول وجود دارد.

موضوع دیگر، حضور افراد زیادی برای کار در فصل برداشت پسته در این شهرستان از استان‌های همجوار و شهرهای استان است که هر ساله حدود یک میلیون نفر روز کارگر در باغات کار می‌کردند و در برداشت طلای سبز سهیم بودند این تعداد امسال با توجه به کاهش محصول قطعا کاهش می‌یابد.

طی مصاحبه‌ای وضعیت محصول پسته امسال و زمان برداشت را از زبان مدیر جهاد کشاورزی جویا شدیم.

250 کیلو پسته زودرس برداشت شد

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان اظهار داشت: برداشت پسته زودرس در یک چهارم هکتار، 28 تیرماه انجام شد و یک‌روزه با برداشت 250 کیلوگرم پسته تمام شد.

وی با اشاره به اینکه امسال 10 هزار تن پسته تر برداشت می‌کنیم، ادامه داد: پیش‌بینی کردیم حدود 3 هزار و 500 تن پسته خشک برداشت کنیم که 6 درصد سال قبل محصول داریم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان بیان کرد: به نظر می‌رسد امسال 80 درصد پسته‌های فندقی و مقداری کله‌قوچی برای مغز کال برداشت شود که کار برداشت آن از این هفته آغاز می‌شود.

رضایی افزود: مغز کال صادراتی است و در داخل هم برای مصارفی همچون استفاده در قنادی‌ها و موادی نظیر سوسیس، کالباس و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریزش چند برابری کارگر در برداشت پسته امسال

وی در ادامه عنوان کرد: امسال در برداشت محصول 50 هزار نفر روز کارگر دخیل هستند که در مقایسه با سال قبل ریزش چند برابری دارد.

رضایی با نگاهی به آمار هواشناسی عمده علت کاهش محصول را گرمای بیش از حد و عدم تأمین سرمای مورد نیاز پسته ذکر کرد و افزود: به‌دلیل گرمای دهه آخر سال 96 جوانه کل روی رقم اکبری و فندقی تولید نشد و همین عامل کاهش این دو رقم را بیش از ارقام دیگر منجر شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان اظهار کرد: امسال مقداری از محصول بر اثر گرمای بهار از بین رفت و بخشی به دلیل عدم تشکیل جوانه گل سال قبل و نوسانات دمایی و عدم تأمین نیاز سرمایی و نیز پرباری محصول سال قبل دچار افت شد، سال گذشته سال طغیان آفت پسیل بود که در اثر زیادی محصول کنترل آن دچار مشکل شد.

رضایی خاطرنشان کرد: برای سال آینده بر اساس جوانه گل روی درختان ارقام اکبری و احمد آقایی خیلی خوب و رقم فندقی ضعیف است و در مجموع جوانه گلی که روی درختان برای سال آینده هست از جوانه گلی که سال گذشته برای محصول امسال تشکیل شده بود، خیلی بیشتر است.

این مسؤول با اشاره به اینکه کار برداشت پسته امسال دو هفته زودتر از سال قبل آغاز می‌شود، تصریح کرد: امسال بیشترین محصول در بخش نوق برداشت می‌شود و بخش کشکوئیه و حومه شهرستان بیشترین خسارت پسته را شامل می‌شوند.

رضایی با تأکید بر اینکه کشاورزان باغات خود را رها نکنند و مراقبت داشته باشند، گفت: با توجه به اینکه سال آینده محصول هست کشاورزان نسبت به تغذیه، آبیاری و کنترل آفات اهتمام بورزند.

وی یادآور شد: سال گذشته درختان خیلی تحلیل رفتند و به‌دلیل آبیاری ناکافی و تغذیه نامناسب دچار سرخشکیدگی شدند کشاورزان فقط درختان را زنده نگه ندارند بلکه مواردی که ذکر شد را جدی بگیرند تا محصول خوبی برداشت کنند.

10 هزار هکتار باغ پسته زیرپوشش آبیاری نوین

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چند هکتار باغات با روش نوین آبیاری می‌شوند، گفت: 10 هزار هکتار زیر پوشش آبیاری نوین هستند و با توجه به اینکه دولت در هر هکتار 10 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض می‌دهد کشاورزان از این فرصت استفاده کنند و هم در زمینه آبیاری قطره‌ای هم زیرسطحی تسهیلات دریافت کنند، ضمن اینکه بروکراسی اداری هم ندارد و کار اعطای تسهلات و معرفی به بانک در خود شهرستان انجام می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: بیشترین محصول امسال احمدآقایی و پس از آن کله‌قوچی، اکبری و فندقی است.

منبع: فارس

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها