راهکارهای نائب رییس اتاق بازرگانی برای مهار دلار

نائب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: پایه‌ این بحران و تحولات اقتصادی،‌ سیاست‌گذاری‌های نادرست اقتصادی و بی‌انضباطی پولی و مالی کشور است که عامل دامن زدن و شعله‌ور شدن این بحران هم تحریم‌ها بود.

راهکارهای نائب رییس اتاق بازرگانی برای مهار دلار

پدرام سلطانی با بیان اینکه سیاست‌های غلط اقتصادی زمینه مستعدی را برای بحران در اقتصاد ما به وجود آورد که فشارهای بین‌المللی روی آن نتیجه داد و فضا را شعله‌ور کرد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته چند مسئله جدی داشتیم که به تدریج انباشته شدند و شرایط را برای جهش نرخ ارز و تورم به وجود آوردند. در درجه اول حجم نقدینگی در کشور از سال 1392 تا پایان سال گذشته عملا بیش از چهار برابر شد و از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسید؛ یعنی یک میلیون و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: در همین مدت عدم برخورد جدی با موسسات پولی غیرمجاز و آشفتگی در نظام بانکی و بی‌انضباطی موسسات و بانک‌های مجاز باعث افزایش نقدینگی و مطالبات معوق در اقتصاد کشور شد. موضوع دیگر عدم توجه به ضرورت رعایت استانداردهای بین المللی بانکی توسط نظام بانکی است که امکان و اجازه تعامل نظام بانکی ایران را عملا از بین برد. در کنار این موارد کنترل قیمت ارز و فراهم نکردن زمینه افزایش قیمت ارز در تناسب با تورم سالانه و افزایش نقدینگی، فنر ارز را فشرده کرد.

نائب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه این موارد به صورت همگرا امکان کنترل را از ظرفیت اقتصاد دستوری گرفت، افزود: از سال گذشته نرخ ارز افزایش یافت که مشکلات داخلی به آن دامن زد و تحریم‌های آمریکا هم آن را شعله‌ور کرد. در درجه اول، شرایط واقعا بسیار خطیر و وخیم است. بانک مرکزی هم، دیگر ابزارهایش برای کنترل متعدد و موثر نیست.

به گفته وی، در حال حاضر اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام شود، اصلاح سیاست‌های ارزی است.

سلطانی قیمت‌گذاری نرخ ارز به ۴۲۰۰ تومان و این ادعا که این ارز را می‌توان به همه نیازهای کشور تخصیص داد، یک ادعای نادرست دانست و بیان کرد: نتایج این سیاست را دیدیم که منابع ارزی کشور را تا حد زیادی ضایع و زمینه رانت و فساد را فراهم کرد. برای مقابله، در درجه اول بانک مرکزی باید اولا ارز دولتی را در این قیمت پایین نگه ندارد و ثانیا این ارز به حداقل و ضروری‌ترین نیازهای کشور تخصیص پیدا کند.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • کاربر ناشناس
    0

    به به کروات هم زده ،شاهزا‌.‌....

    نظرات شما -
    • غرب زده
      0

      این بنده خداه غرب زده است بوی از اسلام نبرد میخواهد مشکل جمهوری اسلامی ایران حل کند با ای کراباتت خجالت بکش

  • مدارا پسند
    0

    سلام راهكار امكان نداره تا ناخالصي كشور بالا نره و تحريم بعد تورم بعد بيكاري بعد ارزش ملي پول پائين و پائين و پائين مياد . بايد درآمد ملي افزايش يابد ما هشتاد ميليون جمعيت هستيم بيشترين جمعيت در خليج فارس و خاورميانه . حال فكر مي كنيد با ميانگين يك ميليون بشكه نفت بشه درآمد ناخالصي اين تعداد جمعيت را افزايش داد . يا مثلا گفت به گوشي و لوازم ارايش ارز نديم . مگر مي شواد ميليونها ايراني كه از راه گوشي و لوازم جانبي يا لوازم ارايش ( هيچ خانم و مادر و دختري نيست كه حئاقل يك يا دو وسيله ارايشي استفاده نكنه امكانيش نيست حتي مردان حداقل كرم و ادكولن ماتم و... استفاده مي كنند ) هرگز نبايد صورت مسئله بحران را عوض يا تيكه تيكه كرد . بايد همه يكسان از ارز استفاده كنند وگرنه رانت و هزاران راه كج روي امكان داره . بايد فروش نفت گاز زياد شه چرا عربستان و قطر امارات مشكل ارز ندارند چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ .كليد دائمي حل مشكل دلار و طلا و سكه فقط تامل و مدارا با دنياست كه اگه مشكل ارز و طلا حل شه بيكاري حله لزذواج حله اميد حله ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها