گفتگو با یک کارشناس آمریکایی در مورد روابط پرتنش ایران و آمریکا

پروفسور فرارو: مذاکره با ترامپِ نامتعادل اشتباه است/ اگر آمریکا به ایران حمله کند، تنها خواهد ماند

پروفسور فرارو تاکید کرد که مذاکره ایران با ترامپ در حال حاضر اشتباه است. از نظر او، بستن تنگه هرمز توسط ایران، عواقب بدی خواهد داشت.

پروفسور فرارو: مذاکره با ترامپِ نامتعادل اشتباه است/ اگر آمریکا به ایران حمله کند، تنها خواهد ماند

دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريكا، چند ماه پيش به صورت غیر قانونی و یک طرفه از توافق هسته اي با ایران یا همان برجام خارج شد و بعد از آن هم دستور به بازگشت تحريم هاي مالي عليه جمهوري اسلامي ایران داد.

پس از آن، سیاستمداران و نخبگان در مورد نحوه پاسخ ایران به ترامپ دو دسته شدند. دولت حسن روحانی ترجیح داد برجام را به شرط برقراری «تضمین های عملی» با اروپایی ها ادامه دهد. در همین حال، برخی چهره های سیاسی دیگر خواستار خروج سریع و متقابل ایران از توافق هسته ای شدند.
از طرف دیگر، چند روز قبل، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، علی رغم نقض برجام، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر ایتالیا در کاخ سفید در واشنگتن، ادعا کرد که "بدون هیچ پیش شرطی" حاضر است با ایرانیان ملاقات کند.

در مورد مذاکره مجدد با ترامپ هم مقامات ایرانی به دو گروه تقسیم می شوند. بعضی ها فکر می کنند که ایران باید به دلیل مشکلات اقتصادی که با آن مواجه است و خواهد شد، پیشنهاد ترامپ را پذیرفته و پای میز مذاکره بنشیند. بعضی دیگر اما معتقدند که این دیدار نباید هرگز اتفاق بیفتد، چرا که ترامپ به طور غیرقانونی از برجام خارج شده است و مذاکره مجدد معنی ندارد.

در همین رابطه، ما یک مصاحبه اختصاصی با پروفسور فرارو داشته ایم.
پروفسور وینسنت فرارو استاد علوم سیاسی کالج هیلوویکی است که از سال 1976 تدریس را آغاز کرده است. زمینه تخصصی او تغییرات روابط بین المللی از زمان جنگ سرد به بعد بوده است اما تحقیقاتی را هم در زمینه سیاست جهانی، سیاست خارجی آمریکا و اقتصاد بین المللی داشته است. پروفسور فرارو مدتی به عنوان مشاور علمی برای انجمن ملل متحد ایالات متحده و برنامه توسعه سازمان ملل متحد مشغول فعالیت بوده است.

ایران و تحریم ها

ابتدا از پروفسور فرارو در مورد موقعيت ايران پس از تحريم مجدد توسط آمریکا پرسیدیم و اینکه آیا ایران و جمهوری اسلامی تحت این تحریم ها از پا در می آید یا نه؟ و واکنش مناسب ایران به این تحریم ها چیست؟
پروفسور فرارو در پاسخ گفت که تحریم های ایالات متحده تا 4 نوامبر تأثیر کامل خود را خواهد گذاشت و بعید است شرکت های کشورهای اروپایی مقابل این تحریم ها ایستاده و آنها را رعایت نکنند. به غیر از روسیه، ترکیه و چین که احتمالا روابط تجاری خود را با ایران ادامه خواهند داد. با این حال من معتقد هستم که تحریم ها اگرچه اثرات منفی بسیاری بر ایران خواهند داشت، اما منجر به نابودی کشور نخواهند شد و ایران از طریق ارتباط تجاری با این کشورها می تواند حیات خود را ادامه دهد.

وقوع جنگ محتمل است

از وینسنت فرارو درمورد احتمال درگیری نظامی بین ایران و آمریکا پرسیدیم. او در پاسخ گفت: تا کنون، ایران نشان داده است که برنامه غنی سازی هسته ای خود را افزایش می دهد، اما همچنان تاکید دارد که بمب هسته ای تولید نخواهد کرد. ایران تا زمانی که به این خط پایبند باشد(یعنی غنی سازی)، من معتقد هستم که هیچ کشور دیگری از آمریکا در مورد خروج از برجام و یا آغاز جنگ حمایت نخواهد کرد و این بدین معنی است که ایالات متحده و اسرائیل باید به تنهایی به ایران حمله کنند.
این حمله احتمالی می تواند به دلیل برخی تحرکات ادعایی ایران در جنوب غربی سوریه و بلندی های جولان آغاز شود که اسرائیل آن را تهدیدی جدی برای خود می داند.
به نظر می رسد که مذاکرات نتانیاهو با پوتین جهت چرخش سیاست روسیه و جلوگیری از واکنش اش به حمله احتمالی اسرائیل به خاک یا پایگاههای ایران انجام گرفته است. البته من معتقدم اگر روسیه دست از حمایت ایران بکشد، چین هم در این مورد دخالت نخواهد کرد چرا که توانایی و اراده لازم را جهت حمایت نظامی از ایران ندارد. بقیه جهان هم آمریکا و اسرائیل را محکوم خواهند کرد، اما هیچ گونه مقاومتی در مقابل آنها نمی کنند. با این حال، نباید فراموش کرد که آغاز یک جنگ توسط امریکا بدون حمایت متحدین سنتی اش بسیار کار خطرناکی است و شاید منجر به نابودی خود آمریکا شود.

از آقای فرارو در مورد تهدیدات ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز هم پرسیدیم و اینکه این تهدید چقدر جدی است. فرارو پاسخ داد: ایران به لحاظ نظامی قادر است تنگه را ببندد اما در این صورت، آسیب بسیاری خواهد دید. این استراتژی نمی تواند برای مدت طولانی ادامه یابد، چون قطعا منجر به جنگی بین المللی و احتمالا تحریم همه جانبه ی نفتی ایران شود.

مذاکره با ترامپ منطقی نیست

در آخر از این پروفسور آمریکایی در مورد اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر گفتگوی بدون پیش شرط با ایران پرسیدیم و اینکه آیا منطقی است که ایران پس از خروج آمریکا از برجام با ترامپ دیدار کند؟ فرارو در پاسخ گفت که فکر نمی کند که روحانی با ترامپ صحبت کند و این ملاقات منطقی نیست. چرا که اولا، ایالات متحده به صورت غیر قانونی از برجام خارج شده است و این توافقنامه را یک طرفه نقض کرده است. به همین دلیل، اکنون نوبت آمریکا است که با کارهای عملی، اشتباه خود را جبران کرده و اعتماد ایران را بازگرداند. ثانیا، مذاکره با ترامپ اساسا اشتباه است چون شخص متعادلی نیست. اظهارات مرتبط به سیاست خارجی اش کاملا ناسازگار و غیر قابل درک هستند.
از نظر فرارو، اگر ایالات متحده پیشنهادی برای بحث و گفتگو داشته باشد، باید این پیشنهاد را در یک چارچوب مشخص و با محورهای مرتبط ارائه دهد تا ایران بتواند در مورد آنها تصمیم آگاهانه بگیرد و الّا بعید نیست مذاکره ای صوری مانند آنچه در مورد کره شمالی اتفاق افتاد، رخ دهد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها