در گفت و گو خبرفوری با نمایندگان مجلس مطرح شد:

چرا در لایحه حمایت از کودک و نوجوان خبری از مقابله با «پدیده کودک همسری» نیست؟

یک نماینده مجلس گفت: امیدواریم طرح «مقابله با کودک همسری» هم مانند لایحه «حمایت از کودک و نوجوان» از مجلس رای بگیرد.

چرا در لایحه حمایت از کودک و نوجوان خبری از مقابله با «پدیده کودک همسری» نیست؟

آخرین آمار رسمی در کشور نشان می‌دهد که در ایران حدود دو هزار کودک مطلقه داریم، این آمار البته متعلق به افرادیست که ازدواج آنها ثبت رسمی شده است و احتمالا این آمار بدلیل ازدواج غیر ثبت رسمی آمار بالاتری داشته باشد.

براساس ماده 1041 قانون مدنی، عقد نکاح دختر قبل از رسیده به 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به 15 سال تمام شمسی، فقط با اجازه ولی و شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالحه انجام می شود.

طبق این ماده قانون، پدیده کودک همسری که این روزها در رسانه‌ها از آن مکررا یاد می‌شود شامل ازدواج کودکان زیر 13 سال است، نمایندگان مجلس البته با استناد به قانون شرع و نظر مراجع تقلید در صدد تغییر سن ازدواج قانونی کودکان برآمدند و سن ازدواج از 13 سال به 15 سال تغییر کند.

بسیاری از فعالین حقوق کودک اما گمان می‌کردند که در لایحه حمایت از کودک و نوجوان قرار است موصباتی درباره ازدواج کودکان زیر سن قانونی مطرح شود، این در حالیست که این لایحه درباره این پدیده سکوت کرده است و طرح دیگری قرار است به زودی به مقابله با پدیده کودک همسری بپردازد.

چرا لایحه حمایت از کودک و نوجوان سکوت کرده است؟

فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس شورای اسلامی که پیشتر فتوایی از آیت الله العظمی مکارم شیراز ی درباره تغییر سن ازدواج گرفته بود، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری می‌گوید: هفته آینده منتظر طرح تازه حمایتی از کودکان که درباره همین پدیده کودک همسری است باشید.

طیبه سیاووشی دیگر نماینده مجلس اما درباره این طرح تازه می‌گوید: هفته آینده قرار است این طرح در دستور کار مجلس قرار بگیرد و فوریت آن اعلام وصول شد.

این نماینده ادامه می‌دهد: در لایحه حمایت از کودک و نوجوان هیچ مصوبه‌ای درباره ازدواج کودکان نیامده است و به جای آن قرار است طرحی که خود نمایندگان مجلس آماده‌ کرده‌اند در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

سیاووشی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح هم مانند لایحه حمایتی از کودک ونوجوان نظر نمایندگان را به خود جلب می‌کند می‌گوید: ما تلاش می‌کنیم و امیدواریم که این طرح هم مانند لایحه رای بیاورد.

به گزارش خبرفوری، طرح حمایت از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست که قرار است هفته آینده به صحن علنی مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند اما قرار است سن ازدواج را در نوجوانان علی الخصوص دختران را افزایش دهد هدف این است که سن ازدواج دختران را و حداقل به 15 سال برساند و البته اجازه پدر و دادگاه صالحه برای ازدواج زیر این سن نیز مطرح نباشد تا راه های دور زدن قانون بسته شود. همچنین در این طرح، برخورد قانونی و قاطع با دفترخانه هایی که بدون مجوز، ازدواج های غیرقانونی را ثبت می کنند نیز در نظر گرفته شده است که البته تحقق این مسئله به همکاری گسترده وزارت دادگستری نیاز دارد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها